مانع تراشی عربستان سعودی ، مذاکرات ژنو درباره یمن را به تعویق انداخت

پنج شنبه 15 شهریور 1397 - 12:43:53
مانع تراشی عربستان سعودی ، مذاکرات ژنو درباره یمن را به تعویق انداخت

تهران - الکوثر : سازمان ملل متحد اعلام کرد مذاکرات میان گروههای یمنی که قرار بود امروز پنجشنبه در ژنو برگزار شود ، به تعویق افتاده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، 42 ماه از جنگ عربستان سعودی و متحدانش علیه یمن می گذرد. سازمان ملل متحد یکی از بازیگرانی است که طی 42 ماه گذشته همواره تلاش کرد نقش میانجی را میان گروههای یمنی ایفا کند. سازمان ملل با انتخاب نماینده ویژه در امور یمن تلاش کرد بسترهای گفتگو و مذاکره میان گروههای یمنی فراهم شود که اکنون نیز «مارتین گریفیتس» این نقش را بر عهده دارد. آخرین دور مذاکره میان گروههای یمنی در کویت برگزار شد که در اوت 2016 پس از یکصد روز بدون دستیابی به نتیجه ای خاتمه یافت. در حالی که قرار بود پس از 25 ماه بن بست، مذاکره های جدید میان گروههای یمنی روز 6 سپتامبر در ژنو برگزار شود، مارتین گریفیتس بدون ذکر دلیل، اعلام کرد که این مذاکرات به تعویق افتاده است. 
پرسش مهم این است که با وجود وضعیت وخیمی که مردم یمن مواجه هستند و به گفته دبیر کل سازمان ملل بحران کنونی این کشور بزرگترین بحران انسانی دهه های اخیر جهان است، چرا مذاکره میان گروههای یمنی به تعویق افتاده است؟ 
مهمترین عامل تعویق این مذاکرات مربوط به کارشکنی ائتلاف سعودی است زیرا با وجود اینکه شورای سیاسی عالی جنبش انصارالله اعلام کرد هیات این جنبش در مذاکرات ژنو حضور پیدا می کند، اما ائتلاف سعودی به هواپیمایی که قرار بود از عمان در فرودگاه صنعا فرود بیاید و هیات انصارالله را به ژنو منتقل کند، اجازه پرواز نمی دهد. ائتلاف سعودی پیش از این نیز این ترفند را در دیگر مذاکراتی که قرار بود در ژنو برگزار شود به کار گرفته بود. علاوه بر این عربستان و متحدانش اکنون به واسطه هدف قرار دادن مکرر کودکان و زنان تحت فشار افکار عمومی قرار دارند و تمایلی ندارند مذاکرات میان گروههای یمنی در چنین شرایطی برگزار شود. بنابراین، برگزار نشدن مذاکره را سازگار با منافع خود می دانند. 
اگرچه مذاکره میان گروههای یمنی به تعویق افتاده است، اما به نظر می رسد که حتی در صورت برگزاری این مذاکره ها در زمان دیگری ، باز هم نمی توان امیدوار بود که مذاکرات این چنینی گره گشای بحران کنونی یمن باشد زیرا سازمان ملل متحد نمی تواند ضمانتی برای اجرای توافق های احتمالی در مذاکره ها ایجاد کند. در همین خصوص، «محمد عبدالسلام»، رئیس هیئت یمنی در مذاکرات ژنو پس از تعویق این مذاکرات گفت سازمان ملل تا کنون هیچ یک از وعده های خود را در خصوص تسهیل در بازگشت زخمی ها و یمنی های خارج از عمل نکرده است.  
می توان گفت از یک سو، بحران یمن صرفاً راهکاری سیاسی دارد و با راهکار نظامی پایان نخواهد یافت و از سوی دیگر این مذاکره ها زمانی کارگشا خواهد بود که میان گروههای یمنی و با ضمانت بی طرفی و حمایت قدرتهای بزرگ از توافق های احتمالی در مذاکره ها همراه باشد. قدرت های بزرگ جهانی نه تنها اراده ای برای پایان دادن به این جنگ ندارند بلکه برخی از این قدرت ها در کنار عربستان و متحدانش نیز قرار گرفته و شریک جنایت های ائتلاف ضد یمنی هستند. «برنی سندرز»، سناتور مستقل و دموکرات کنگره آمریکا تا کنون در چندین توئیت صریحاً آمریکا را شریک جنایت های عربستان علیه یمن معرفی کرد و خواستار پایان این حمایت ها شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 15 شهریور 1397 - 12:34:8

دسته بندی :