جلال الدین حقانی که بود؟

سه شنبه 13 شهریور 1397 - 12:55:33
جلال الدین حقانی که بود؟

تهران- الکوثر: جلال الدین حقانی که گروه طالبان پاکستان خبر درگذشت او را تایید کرد، از جنگ سالاران سرشناس افغان بود که نقش مهمی در مبارزه با اشغالگری روس ها داشت ولی پس از پایان اشغالگری، به افراط گرایی روی آورد و حتی در دولت طالبان در سمت وزیر فعالیت کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، جلال الدین حقانی بنیانگذار و سرکرده شبکه معروف حقانی در حدود سال 1939 در ولایت پکتیا در جنوب افغانستان به دنیا آمد. او در زمان حکومت داود خان، نخستین رئیس جمهوری افغانستان (اوایل دهه 1350 خورشیدی) به پاکستان رفت و در آنجا به حزب اسلامی به رهبری مولوی یونس خالص که علیه حضور اتحاد شوروی در افغانستان و دولت مورد حمایت آن می‌جنگید، پیوست.

جلال الدین حقانی یکی از افرادی بود که در زمان حمله ارتش شوروی به افغانستان در دهه 1980 نیز به عنوان یک از مهره های اصلی در جنگ با روس ها حضور داشت. او در آن زمان ارتباطی نزدیک با سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) و سازمان های جاسوسی پاکستان و عربستان داشت.

بر اساس اسنادی که ویکی لیکس چندی پیش درباره فعالیت های جاسوسی عربستان سعودی فاش کرد، عبدالعزیز ابراهیم صالح سفیر سابق عربستان در پاکستان در سال 2012 از طریق ملاقات های مستقیم با نصیرالدین حقانی یکی پسران جلال الدین حقانی، با شبکه تروریستی حقانی ارتباط داشت.

جلال الدین حقانی رابطه نزدیکی با رهبران ارشد طالبان داشت و در دوران حاکمیت این گروه بر افغانستان به عنوان وزیر قبایل و سرحدات کار کرده بود. او همچنین به اسامه بن لادن بنیانگذار القاعده بسیار نزدیک بود و نخستین پایگاه های القاعده در افغانستان تحت نظارت شخصی حقانی و در مناطق تحت سیطره شبکه او احداث شد. تلاش های آمریکا و پاکستان برای جدا کردن او از القاعده پیش از حمله به افغانستان در سال 2001 تاثیری نداشت.

شبکه حقانی یکی از سه گروه مسلح اصلی شورشی در افغانستان است که علیه دولت این کشور و نیروهای خارجی حاضر در افغانستان می‌جنگند.

گروه حقانی در سال‌های اخیر، بزرگترین حملات را در افغانستان علیه ناتو و آمریکا رهبری کرده است. حمله به هتل اینترکنتیننتال کابل، در ماه ژوئن ۲۰۱۱، حمله به سفارت آمریکا در کابل در ماه سپتامبر ۲۰۱۱ و همچنین حمله همزمان به چند هدف مهم در شهر کابل در سال ۲۰۱۲ از اقداماتی است که گروه حقانی مسئولیت آنها را به عهده گرفته و مقام های ناتو و افغان نیز گفته اند که این حملات کار گروه حقانی بوده است.

آمریکا در سال ۲۰۱۲ شبکه حقانی را غیر قانونی و یک گروه تروریستی اعلام کرد.

گفته می‌شود که از چند سال پیش به این طرف رهبری شبکه حقانی، عملا در دست سراج الدین حقانی، فرزند جلال‌الدین حقانی است. دولت آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری یا از بین بردن سراج الدین حقانی شود، ۱۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

شبکه حقانی، یکی از عوامل اصلی اختلافات آمریکا با پاکستان است. آمریکا پاکستان را به عدم برخورد قاطع با این گروه تروریستی و دستگاه اطلاعات پاکستان را به نقش داشتن در تشکیل این گروه و تقویت آن متهم می کند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 13 شهریور 1397 - 12:52:0

دسته بندی :