بهانه آمریکا برای باقی ماندن در سوریه چیست ؟

پنج شنبه 1 شهریور 1397 - 11:34:33
بهانه آمریکا برای باقی ماندن در سوریه چیست ؟

تهران - الکوثر : سید هادی افقهی دیپلمات سابق ایران و کارشناس مسائل سیاسی گفت آمریکا به سه دلیل نمی خواهد از سوریه خارج شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، سید هادی افقهی دیپلمات باسابقه ایران در برنامه «قضیة ساخنة» شبکه جهانی الکوثر گفت آمریکا نمی خواهد سوریه پیروز شود بلکه به دنبال این است که این جنگ برنده و بازنده نداشته باشد و این وضعیت در سوریه باقی بماند. 

افقهی افزود :« برای همین آمریکاییها درحال حاضر بر تقویت حضور خود در سوریه متمرکز شده و از سازمانهای تروریستی با ایجاد پایگاههای نظامی و آموزش آنها در شرق فرات حمایت می کنند و می خواهند این سازمانهای تروریستی در این مناطق باقی بمانند.»

وی افزود :« آمریکا به سه بهانه می خواهد در سوریه باقی بماند. دلیل اول این است که می خواهد سوریه را به فرسایش بکشاند و می خواهد گروههای تروریستی همانند تروریستهای داعش که در عراق باقی مانده اند در سوریه باقی بمانند. درست است که داعش در حال حاضر در عراق هیچ منطقه ای در اختیار ندارد اما همچنان به ایجاد نا امنی اقدام می کند و به اقدامات تروریستی دست می زند و می خواهد ارتش عراق و نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی) را خسته و فرسوده کند. این چیزی است که آمریکا دنبال می کند و بهترین نشانه آن ، اقداماتی است که علیه ارتش سوریه انجام می دهد به ویژه در منطقه التنف و در منطقه شرق فرات. در منطقه درعا نیز دیدیدم که علاوه بر حمایت آمریکا از این گروههای تروریستی ، صهیونیستها نیز از این گروهها حمایت کردند. نگرانی و دغدغه اصلی آنها این است که مبادا سوریه پیروز شود و این چیزی است که آمریکا و رژیم صهیونیستی و کسانی را که از آمریکا و صهیونیستها حمایت می کنند و به آنها کمک مالی می کنند مانند عربستان سعودی و امارات عربی متحده ، ناراحت و نگران می کند.»

وی افزود :« دومین علت حضور آمریکا حضور ایران است به این بهانه که ادعا می کنند ایران امنیت و ثبات منطقه را از بین می برد و ایران در امور داخلی کشورها دخالت می کند و تهدیدی برای دشمن صهیونیستی به شمار می آید.»

وی تاکید کرد :« مسئله سوم که بسیار خنده دار است ، این است که آمریکا که داعش را به وجود آورد و این چیزی است که ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود صریحا خطاب به هیلاری کلینتون گفت و تاکید کرد تو و رئیس جمهورت اوباما به علت به وجود آوردن داعش باید محاکمه شوید ، به دروغ می گوید با داعش مبارزه می کند درحالی که از سرکرده های اصلی داعش محافظت می کند و از تروریستهای داعش در منطقه التنف حفاظت می کند و آنها را زیر چتر خود گرفته است و می خواهد داعش را برای ادامه جنگ فرسایشی علیه سوریه بازسازی کند و برای همین است که آمریکا می گوید تا زمانی که داعش وجود دارد در سوریه باقی خواهد ماند و می گوید ایران باید از سوریه خارج شود درحالی که باید به آنها گفت شما به صورت غیر قانونی در سوریه حضور دارید و می خواهید نیروهایی از سوریه خارج شوند که به درخواست دولت قانونی و رسمی و منتخب سوریه که عضو سازمان ملل متحد است ، در این کشور حضور دارند؟ از طرف دیگر شما شکست خورده اید آنوقت می خواهید برای طرفی که پیروز شده است شرط بگذارید؟ بنابراین معتقدم بازی که آمریکا درحال حاضر دنبال می کند مانعتراشی در روند دستیابی به راه حل سیاسی در سوریه در کنار جنگ فرسایشی در این کشور است اما مطمئنا شکست خواهد خورد.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 

الکوثر را در توئیتر دنبال کنید 

برای عضویت در کانال سروش اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 1 شهریور 1397 - 11:32:14