ظریف: «اعتیاد آمریکا به تحریم» مانع هرگونه گفتگو است

شنبه 20 مرداد 1397 - 15:6:21
ظریف: «اعتیاد آمریکا به تحریم» مانع هرگونه گفتگو است

تهران- الکوثر: وزیر امور خارجه ایران «اعتیاد آمریکا به تحریم» را مانع هرگونه گفتگو بین دوکشور دانست و گفت قرار نیست دیداری میان مقام‌های ایرانی و آمریکایی از جمله وزیران خارجه دو کشور صورت گیرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمد جواد ظریف امروز شنبه در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم در مورد دیدار احتمالی‌اش با مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل، تصریح کرد قرار نیست چنین دیداری صورت گیرد.

او همچنین یادآور شد در مورد پیشنهاد ترامپ برای دیدار با حسن روحانی نیز موضع رسمی ایران توسط رئیس‌جمهور و وزارت خارجه اعلام شده است و افزود آمریکایی‌ها برای چنین دیداری «صداقت ندارند».

هفته گذشته پس از آن که روند بازگشت دور نخست از تحریم‌های ایران رسماً با فرمان دونالد ترامپ آغاز شد، جان بولتون مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهور آمریکا گفت که ایران برای پیشگیری از اعمال دوباره تحریم‌ها پیشنهاد دونالد ترامپ را بپذیرد و پای میز مذاکره بیاید.

در هفته‌های اخیر و پس از اعلام آمادگی دونالد ترامپ برای دیدار «بدون پیش‌شرط» با حسن روحانی، گمانه‌زنی‌هایی در مورد احتمال دیدار دو رئیس‌جمهور، یا دست‌کم برخی مقام‌های دو کشور در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شد. برخی از این گمانه‌زنی‌ها مبتنی بر سفر وزیر خارجه ایران به عمان، و پس از آن سفر یوسف بن علوی همتای عمانی او به واشنگتن بود، و منابع خبری و ناظران مسائل ایران از احتمال رد و بدل کردن پیام‌هایی بین دو کشور توسط وزیر خارجه عمان خبر می‌دادند.

اما امروز وزیر خارجه ایران گفت «پیامی در کار نیست» و افزود سیاست ایران «روابط دوجانبه با دوستان و همسایگان» است و «این طور نیست که برای هدف سومی رفت و آمد با کشوری داشته باشیم».

محمدجواد ظریف همچنین در گفتگو با تسنیم «اعتیاد آمریکا به تحریم» را مانع شکل‌گیری گفتگو بین ایران و آمریکا دانسته است. او گفت آمریکایی‌ها «درگیر اعتیاد خود هستند، اعتیاد تحریم اجازه نخواهد داد که ‌گفتگویی صورت بگیرد».

آقای ظریف همین مضمون را روز شنبه در توئیتی در نقد رویکرد سخت‌گیرانه آمریکا در قبال ترکیه نیز تکرار کرد و ضمن ملامت کردن رئیس‌جمهور آمریکا به دلیل «ابراز شادی» از وخامت مشکلات اقتصادی ترکیه که عضو ناتو است، افزود آمریکا باید «اعتیادش به تحریم و قلدری» را رها کند، یا جهان باید متحد و فراتر از محکومیت کلامی، او را به این کار مجبور کند. او اضافه کرد ما همواره در گذشته کنار همسایگان‌مان ایستاده‌ایم و اکنون نیز خواهیم ایستاد.

ترکیه که در روزهای اخیر سقوط شدید ارزش پول خود در برابر دلار را تجربه می‌کند، اخیراً از زبان وزیر خارجه‌اش تصریح کرده بود که نمی‌تواند با آمریکا در از سرگیری تحریم‌ها علیه ایران همراهی کند، چرا که جایگزینی برای نفت و گاز وارداتی از ایران ندارد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


شنبه 20 مرداد 1397 - 15:6:12