ناسا آماده پرتاب نخستین سفینه خورشیدی است

چهار شنبه 17 مرداد 1397 - 11:20:55
 ناسا آماده پرتاب نخستین سفینه خورشیدی است

تهران- الکوثر: سازمان فضایی آمریکا (ناسا) در نظر دارد به منظور فراهم ساختن امکان بررسی دقیق و نزدیکتر خورشید، یک فضاپیمای یک و نیم میلیارد دلاری را در چارچوب سفری داغ, روانه این ستاره عجیب و مرموز منظومه شمسی کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این کاوشگر خورشیدی که پارکر نام دارد، پس از پرتاب از پایگاه فضایی کیپ کاناورال فلوریدا در روز 11 ماه اوت(20 مرداد)، نخستین فضاپیمایی خواهد بود که به سوی اتمسفر سوزان خورشید موسوم به کرونا فرستاده می شود.
درک شرایط و ماهیت کرونا یا اتمسفر خورشیدی به دانشمندان در پیش بینی طوفانهای خطرناک خورشیدی که می تواند شبکه های برق در روی زمین را مختل سازد, کمک خواهد کرد.
الکس یانگ یکی از دانشمندان ناسا در این باره گفت: اهمیت پیش بینی وضعیت اتمسفر خورشید برای ما از پیش بینی آب و هوای کره زمین مهم تر است. زیرا کرونا فضایی بسیار عجیب و مرموز و ناآشنا برای ما محسوب می شود.
این کاوشگر بدون سرنشین به نام یوجین پارکر Eugene Parker متخصص 91 ساله برجسته و پیشگام فیزیک نجومی در پژوهشهای خورشیدی نامگذاری شده است و قرار است تا فاصله 6 میلیون و 160 هزار کیلومتری سطح خورشید نزدیک شود.
سطح این کاوشگر در این فاصله، دمایی حدود 2500 درجه فارنهایت معادل 1370 درجه سانتیگراد را تحمل خواهد کرد. این کاوشگر با سپر حرارتی ویژه محافظت می شود که دمای داخلی آن را تا سطح نزدیک به دمای اتاق یعنی حدود 29 درجه سانتیگراد حفظ خواهد کرد.
نیکی فاکس ازدانشمندان آزمایشگاه فیزیک کاربردی دانشگاه جانز هاپکینز اعلام کرد این کاوشگر با سرعتی بالغ بر 692 هزار کیلومتر بر ساعت حرکت خواهد کرد که آن را به سریع السیرترین شی دست ساز بشر در فضا تبدیل خواهد کرد.
وی افزود این کاوشگر در طول ماموریت هفت ساله خود بیست و چهار بار از داخل کرونا عبور می کند. بر خلاف هر کانون آتشین دیگر که میزان حرارت در منبع آن به بالاترین میزان می رسد، حرارت خورشید هر چقدر از سطح آن دورتر می شویم بیشتر می شود.
فاکس تاکید کرد : حرارت در سطح خورشید حدود 5500 درجه سانتیگراد برآورد می شود ولی هر چقدر که از سطح خارج و وارد کرونا می شویم حرارات به سرعت تا میلیونها درجه افزایش می یابد.


ناسا امیدوار است کاوشگر خورشیدی پارکر این معمای مرموز و پیچیده را حل کند که چرا دمای کرونا ناگهان به بیش از ده میلیون درجه فارنهایت معادل پنج میلیون و ششصد هزار درجه سانتیگراد می رسد.
یک رشته ابزار و تجهیزات برای اندازه گیری میدان مغناطیسی و میدان الکتریکی خورشید و نیز امواج پلاسما و ذرات انرژی خورشیدی در این کاوشگر نصب شده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


چهار شنبه 17 مرداد 1397 - 11:17:43

دسته بندی :