هزار راه نرفته اردوغان

یک شنبه 14 مرداد 1397 - 11:27:28
هزار راه نرفته اردوغان

ترکیه این روزها در جلد یک کشور مقاوم به مقابله با سیاست های ترامپ پرداخته و دست به اقداماتی می زند که شاید در تاریخ این کشور بی نظیر باشد.

تهران- الکوثر: از ترکیه همواره نام استانبول بر زبان می آید جایی که این کشور را به قاره سبز گره می زند و این امتیاز جغرافیایی توانسته ایل و تبار عثمانی ها را بر روی یک انگشت بچرخاند. همین امر موجب شد تا ترکیه سال های سال تمام توان خود را به کار بگیرد و با تکیه بر استراتژی های فراوان از جمله باج دهی اقتصادی یا سیاسی بتواند خود را از شرق جدا کرده و به جرگه غربی ها بپیوندد اما پیوستن به جرگه غربی ها چنان آسان نیست و حتی اعمال سیاست های آن ها در منطقه، در اختیار قراردادن خاک و کمک به تروریست های ساخته دست شان کافی به نظر نمی رسد و آمریکا و هم پیمانان او برخلاف تمام همراهی های ترکیه آن را از نظر اقتصادی تحریم می کنند و این باعث شده تا آنکارا خسته شود و از غرب کنده و به سمت شرق غش کند.

غش کردن آنکارا به سمت شرق هم در نوع خود بی نظیر به نظر می رسد و اعمال سیاست های خاص و شاخی را می طلبد و از هفته گذشته خبرهایی از آنکارا به گوش می رسد که روزانه یکی از هزار راه نرفته اردوغان را افشا می کند. راه هایی که شاید ملت ترک تاکنون به چشمشان ندیده باشند و هر روز خبرهایی جدیدی در این حوزه از آنکارا منتشر می شود.

در آخرین خبر اظهارات مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه جلب توجه جهانیان را به همراه داشته است. شب گذشته وزیر امور خارجه ترکیه درباره بحران اخیر در روابط آمریکا و ترکیه گفت: «مسائل با زبان تهدید و تحمیل حل نمی شود. بر این باورم که مسائل موجود را از راه دیپلماسی، گفتگو و با حسن نیت حل خواهیم کرد. مردم ترکیه در مقابل تهدید سر فرود نمی آورند و زبان تهدید نتیجه برعکس خواهد داشت.»

این در حالی است که در پی افزایش تنش بین آمریکا و ترکیه، شورای شهر جیحان در استان آدانای ترکیه با اکثریت آرا پروتکل خواهرخواندگی شهر جیحان با شهر فریسکو در استان تگزاس را لغو کرد. پروتکل خواهرخواندگی این دو شهر در ژانویه 2015 امضا شده بود.

علاوه براین، روز گذشته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد: «آنکارا دارایی وزیر دادگستری و وزیر کشور آمریکا در ترکیه را بلوکه کرده است. رفتار آمریکا در رابطه با کشیش برانسون مناسب یک شریک استراتژیک نیست و بی احترامی به ترکیه محسوب می شود. آنکارا هرگز تسلیم نخواهد شد و بار دیگر از آمریکا می‌خواهیم تا فتح الله گولن تروریست را به ما تحویل دهد. در سطح دیپلماتیک به طور جدی برای حل مشکلات با آمریکا تلاش می‌کنیم و هیچ مشکلی بدون راه حل نیست. مانند کشور‌های وابسته به آمریکا عمل نخواهیم کرد، زیرا کشور مستقل و آزاد هستیم و خودمان تصمیم می‌گیریم.»

وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه عبدالحمید گل، وزیر دادگستری و سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه را به بهانه بازداشت اندرو برانسون، کشیش آمریکایی تحریم کرد. دارایی متعلق به آنها در حوزه قضایی آمریکا قرار داشت.

به گفته آنکارا، اندرو برانسون که بیش از 2 دهه در ترکیه زندگی کرده، با سازمان فتح‌الله گولن در ارتباط بوده است. این کشیش آمریکایی همچنین به اتهام جاسوسی و حمایت از پ ک ک (حزب کارگران کردستان ترکیه) در دادگاهی در ترکیه محاکمه شد. برانسون به مدت حدود 2  سال در ترکیه بازداشت بود، اما چند روز قبل آزاد شد و پس از آن تحت بازداشت خانگی قرار گرفت.

اما در میان تمام این واکنش های تند دولت آنکارا نسبت به واشنگتن روز گذشته خبری از سوی یک روزنامه ترکیه ای افشا شد که نشان از عمق جدی همکاری های آمریکا و ترکیه دارد. این روزنامه از یک مرکز عملیاتی آمریکا در شرق این کشور و در فاصله ۴۵۰ کیلومتری مرز ایران خبر داد که از آن به‌ شدت محافظت می‌شود و در آن از تعدادی از فرماندهان آمریکایی نیز به‌ صورت مخفی حفاظت خاص به عمل می‌آید.

این خبر نشان می دهد که همکاری های نظامی ترکیه با آمریکا زمانی تهران را هدف می گرفته و حالا که دست واشنگتن برای اردوغان رو شده این کشور سعی دارد با پیمودن راه مقاومت که مبدع آن جمهوری اسلامی بوده بتواند بدعهدی های آمریکا و تحریم های این کشور را پاسخ دهد.


 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


یک شنبه 14 مرداد 1397 - 11:27:14