پژوهشگر سودانی: وهابیت، خدا را نیازمند و محدود می داند!

چهار شنبه 10 مرداد 1397 - 14:29:54
پژوهشگر سودانی: وهابیت، خدا را نیازمند و محدود می داند!

تهران - الکوثر : اندیشمند و پژوهشگر اسلامی سودانی گفت بنیانگذاران وهابیت معتقدند خدا دست و پا و جسم دارد که با این اعتقاد خود، خدا را محدود و نیازمند می دانند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ محمد النور الزاکی پژوهشگر اسلامی سودانی در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت :« علمای وهابی معتقدند خدا دست و پا و چشم دارد اما آنها باید بدانند که چنین اعتقادی مفاسد زیادی دارد. اولا ثابت می کند که خداوند نیازمند است و این خلاف درک همه مسلمانان از خداوند بی نیاز است. اعتقاد به اینکه خدا دست و پا دارد به این معناست که خدا به دست و پا نیاز دارد در صورتی که خداوند از هر چیزی بی نیاز است.»  

شیخ الزاکی افزود :« مسئله دیگر اینکه از مفاسد این اعتقاد این است که برای ما روشن می سازد که خدا محدود است چرا که آنها می گویند خدا در آسمان است و در این صورت در زمین وجود ندارد و خدا را در مکانی مشخص محدود می کنند. درحالی که می بینیم حضرت امیرالمومنین علیه السلام خطرات چنین اعتقادی را بیان کرده و فرموده اند « مَنْ أَشَارَ إِلَيْهِ فَقَدْ حَدَّهُ وَ مَنْ حَدَّهُ فَقَدْ عَدَّهُ» بنابراین وهابیت خدا را محدود کرده و در شمار مخلوقات آورده است.» 

وی یادآور شد :« وهابیون همواره می گویند فلان چیز بدعت است و چنین چیزی را از طرف پیامبر (ص) و صحابه و تابعین سراغ نداریم و مسلمانان را بر این اساس تکفیر می کنند اما اگر به اعتقاد وهابیت درباره توحید نگاه کنیم می بینیم که چنین چیزی به هیچ وجه نه از طرف پیامبر و نه از طرف صحابه و نه هیچ یک از بزرگان و تابعین در قرون نخست نیامده است و چنین اعتقادی درباره توحید صفات و اسما نداشته اند. بنابراین اعتقاد آنها بدعت است. اولین شخصی که این را گفت ابن عبدالعز معاصر ابن تیمیه بوده است که چنین تقسیم بندی درباره توحید داشت.» 

این اندیشمند سودانی خطاب به وهابیها گفت :« چرا مردم را تکفیر می کنید ، بدانید که مردم ، قرآن و این آیات را انکار نمی کنند بلکه شما یک درک از آن دارید و آنها درک دیگری اما موجب نمی شود که مردم و همه مسلمانان را تکفیر کنید. چه چیزی موجب شده است که درک خودتان را برتر بدانید و درک مسلمانان را که پایه و اساس آن ، روایات و سنت است نادرست بدانید.»  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 


چهار شنبه 10 مرداد 1397 - 14:18:18