چرا طرح تشکیل «ناتو عربی» به سرانجام نخواهد رسيد؟

یک شنبه 7 مرداد 1397 - 0:31:52
چرا طرح تشکیل «ناتو عربی» به سرانجام نخواهد رسيد؟

تهران- الکوثر: نشریه یوراسین طرح رئیس جمهور آمریکا برای تشکیل به اصطلاح «ناتو عربی» در برابر ایران را به علت اختلافات داخلی کشورهای عربی و پافشاری عربستان سعودی بر سلطه بر سایر کشورهای عربی، پروژه ای ناکام توصیف کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پایگاه اینترنتی نشریه یوراسین نوشت: آیا دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در حال برنامه ریزی برای تشکیل یک «ناتوی عربی» یا «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» علیه ایران است؟ به گفته رسانه های ایرانی، واشنگتن مخفیانه به دنبال تشکیل یک ائتلاف سیاسی-امنیتی مشابه ناتو متشکل از کشورهای عربی برای مقابله با ایران است. اما مانع اصلی برای تشکیل ناتوی عرب چیست؟

در آستانه سفر دونالد ترامپ به عربستان سعودی در سال 2017، گزارش ها حاکی بود رئیس جمهور آمریکا می خواهد برنامه خیالی اش برای تشکیل ائتلافی نظامی متشکل از شش کشور عربی حاشیه خلیج فارس به اضافه مصر و اردن را پیاده کند. بر اساس این گزارش ها، آمریکا نقش سازمان دهنده و حمایت کننده را در چنین ائتلافی ایفا می کند اما عضو این ائتلاف ضدایرانی نخواهد بود. روز شنبه، مقامات آمریکایی و عرب گفتند دولت ترامپ قرار است در مورد طرح تشکیل ناتوی عربی با سران کشورهای عربی خلیج فارس در نشست برنامه ریزی شده برای ماه اکتبر در واشنگتن گفتگو کند.

اما یکی از بزرگترین موانع بر سر راه اجرای پروژه ناتوی عربی، تنش دیپلماتیک میان قطر و عربستان سعودی است. یک منبع آگاه در کشورهای عربی گفت دولت آمریکا بسیار نگران است که این مسئله طرح ناتوی عربی را به خطر اندازد.

این مقام آگاه گفت مفهوم «ناتوی عربی» اکنون در حال از بین رفتن است و ریاض قصد دارد رژیم قطر را تغییر دهد. وی افزود البته، سعودی ها ظرفیت تغییر رژیم در قطر را ندارند اما این چیزی است که آنها می خواهند و این خیلی خطرناک است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


یک شنبه 7 مرداد 1397 - 0:31:45