بررسی روش‌های پیشگیری و درمانی سیروز کبد

شنبه 6 مرداد 1397 - 9:45:15
بررسی روش‌های پیشگیری و درمانی سیروز کبد

تهران- الکوثر: سیروز کبد در حقیقت بیانگر وضعیتی بوده که در آن زخم به تدریج جایگزین سلول‌های سالم کبدی خواهد شد، این یک بیماری پیشرفته به حساب می‌آید که در طول چند سال رشد خواهد کرد، در صورتی که هیچگونه جلوگیری از ایجاد آن نشود مسلما می‌تواند عملکرد کبد را متوقف نماید

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  یکی از نکاتی که باید در این زمینه مدنظر قرار داد علائم این بیماری بوده که در مراحل اولیه شاید زیاد احساس نشود، با این‌حال امکان دارد که علائم زیر در رابطه با سیروز کبد اتفاق بیفتد، از جمله:

مویرگ‌های خونی ایجاد شده بر روی پوست که در بخش فوقانی شکم مشخص خواهند بود

داشتن احساس خستگی

بیخوابی

احساس خارش در پوست

از دست دادن اشتهاء

کاهش وزن

حالت تهوع

احساس ضعف

شدت گرفتن ضربان قلب

خونریزی لثه

احساس سرگیجه

ریزش مو

داشتن کبودی در بدن

زرد شدن پوست

برخی از مشکلات حافظه

خونریزی بینی

مدفوع سیاه

ادرار به رنگ تیره

برخی از مشکلات به هنگام راه رفتن

واکنش‌های لازم در برابر سیروز کبد

در صورتی که این مشکل خیلی زود تشخیص داده شود می‌توان درمان را آغاز و از مشکلات شدیدتر جلوگیری به عمل آورد.

√ سیروز کبد ناشی از مصرف الکل: کسانی که الکل مصرف می‌کنند باید بدانند که امکان مبتلا شدن به سیروز کبد برایشان وجود خواهد داشت، اجتناب از مصرف الکل امری ضروری محسوب می‌گردد.

√ داروها: ممکن است برخی داروها برای کنترل آسیب‌های ناشی از مشکلات کبدی همچون هپاتیت B و یا C هم تجویز شود.

√ اسکلروتراپی تزریقی: پس از انجام آندوسکوپی می‌توان با تزریق یک ماده منحصر به فرد موجب ایجاد لخته خون شد که این مسئله می‌تواند زیر نظر پزشک موجب متوقف شدن خونریزی گردد.

√ عفونت: بیمار می‌تواند با مصرف آنتی بیوتیک به سراغ این مشکل برود.

√ احتمال ایجاد سرطان کبد: بیماران مبتلا به سیروز کبد می‌توانند دچار سرطان کبد هم شوند، امکان دارد پزشکان آزمایش‌های مداوم بر روی خون و همچنین تصویربرداری‌هایی را تجویز نمایند که این مسئله به جهت درمان و همچنین پیشگیری از هرگونه مشکل احتمالی می‌باشد.

چشم‌اندازی در رابطه با این بیماری

به گزارش مجله پزشکی آسان طب، میزان دوام یک فرد مبتلا به سیروز کبد بستگی به شدت زخم مطرح‌شده دارد، بر اساس یکی از مطالعاتی که طی 15 سال و بر روی 100 نفر در کشور نروژ صورت گرفت مشخص شد که 71 درصد افراد مبتلا به سیروز کبد ناشی از مصرف الکل تنها 5 سال و 90 درصد هم 15 سال توانستند زندگی کنند. بهتر است بدانید که ادامه مصرف الکل و همچنین افزایش سن، آمار مرگ و میر را دچار تغییراتی خواهد کرد. با اینکه مطالعات گفته شده محدود بوده اما به خوبی حکایت از آن دارد که سیروز کبد موضوعی جدی است که می‌تواند امید به زندگی را تا حد زیادی کاهش دهد که در نتیجه کیفیت زندگی هم افت خواهد کرد. سیروز کبد در ایالات متحده آمریکا علت اصلی مرگ 12 نفر از بین 100000 نفر شهروند می‌باشد. سیروز کبد غالبا مراحل گوناگونی دارند که عبارتند از:

نسبتا ملایم

متوسط

شدید

علت‌های ایجادکننده این بیماری

سیروز کبد نیز همانند بسیاری از بیماری‌ها دلایلی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

مصرف الکل

هپاتیت B و C

بیماری کبد چرب

فلزات سمی

بیماری‌های ژنتیکی

بد نیست بدانید که بسیاری از محققان بر این باورند که هپاتیت B و C از عوامل اصلی ایجاد این بیماری می‌باشند، علت‌های دیگر این بیماری شامل موارد زیر می‌باشد:

√ مصرف الکل: همانطور که در قسمت‌های قبل هم گفته شد مصرف الکل می‌تواند آسیب‌های زیادی را به کبد وارد نماید. کسانی که الکل مصرف می‌کنند و نمی‌توانند از آن دوری کنند باید بدانند که دچار مشکلات کبدی همچون سیروز خواهند شد و این مسئله می‌تواند سلامتشان را به خطر بیاندازد.

√ هپاتیت: یکی از موارد هپاتیت C بوده که می‌تواند به کبد آسیب وارد کرده و در نهایت منجر به ایجاد سیروز کبد گردد. هپاتیت C یکی از دلایل شایع سیروز کبد در اروپای غربی، آمریکای شمالی و بسیاری از نقاط جهان می‌باشد، بد نیست بدانید که سیروز کبد امکان دارد توسط هپاتیت B و D هم ایجاد شود.

√ برخی از شرایط ژنتیکی: بهتر است توجه داشته باشید که برخی از شرایط ژنتیکی هم می‌تواند به این بیماری ختم گردد، از جمله:

هموکروماتوز، پدیده‌ای که آهن در کبد و بخش‌های دیگر بدن تجمع خواهد کرد

بیماری ویلسون، مس در کبد و سایر بخش‌های بدن تجمع خواهد کرد

√ انسداد مجاری صفراوی: بیماری‌هایی همچون سرطان مجاری صفراوی و یا سرطان پانکراس هم وجود دارند که باعث مسدود شدن مجاری می‌شوند و خطر سیروز کبد را افزایش خواهند داد.

روش‌های تشخیص بیماری سیروز کبد

غالبا سیروز کبد بسیار زود تشخیص داده می‌شود و دلیل آن هم برخی علائم زودرسی بوده که اتفاق می‌افتد. هر شخصی که علائم زیر را داشته باشد لازم است در سریع‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه نماید:

تب و لرز

تنگی نفس

استفراغ خون

داشتن مدفوع تیره

خواب‌آلودگی و یا سردرگمی

همواره پزشک با مشاهده این علائم قسمت کبد را معاینه خواهد کرد و حتی امکان دارد تاریخچه پزشکی را نیز از شما به طور کامل درخواست نماید. برخی از تست‌های زیر نیز ممکن است تجویز شوند:

√ تست خون: با انجام یک آزمایش خون می‌توان عملکرد کبد را مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. در صورتیکه سطح آلانین ترانس آمیناز (ALT) و آسپارتات ترانس آمیناز (AST) بالا باشد ممکن است وجود هپاتیت تایید گردد.

√ آزمایش‌های تصویربرداری: با این کار که از طریق سونوگرافی، CT و MRI انجام می‌شود می‌توان کبد را مشاهده و وضعیت زخم‌های احتمالی را مورد بررسی قرار داد.

√ بیوپسی: با این روش می‌توان یک نمونه کوچک از سلول‌های کبد را خارج کرد و زیر میکروسکوپ امکان سیروز را مورد تایید قرار داد.

√ آندوسکوپی: پزشک قادر است با فرستادن یک لوله بسیار نازک که دوربین هم دارد نشانه‌های احتمالی سیروز کبد را مورد ارزیابی قرار دهد.

شیوه‌های پیشگیری از سیروز کبد

افراد باید از نوشیدن الکل خودداری کنند، کسانی که در گذشته به مصرف الکل عادت داشتند نیز باید بدانند که علاوه بر ایجاد سیروز کبد می‌تواند آن را بسیار گسترده هم نماید. برای جلوگیری از بیماری‌هایی همچون هپاتیت B و C باید اقدامات زیر را انجام دهید:

استفاده از لوازم بهداشتی و پیشگیری در روابط جنسی

دوری کردن از به اشتراک‌گذاری سوزن‌ها برای تزریق دارو

افرادی که در معرض هپاتیت B قرار دارند، همانند کارمندان بهداشت لازم است واکسینه شوند

توجه داشته باشید که پیشگیری همواره بهتر از درمان بوده و اگر کارهای مراقبتی به طور کامل انجام شوند قطعا نباید از ایجاد سیروز کبد نگران بود اما در غیر این صورت مطمئنا امکان ایجاد مشکلات زیاد به دور از ذهن نمی‌باشد.


 برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


شنبه 6 مرداد 1397 - 9:40:47

دسته بندی :