ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب و تفسیر قرآن بر اساس ظاهر

جمعه 5 مرداد 1397 - 14:7:40
ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب و تفسیر قرآن بر اساس ظاهر

تهران- الکوثر: استاد الازهر معتقد است ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب به عنوان نظریه پردازان وهابیت تکفیری، قرآن را بر اساس ظاهر آن تفسیر می کنند در حالی که قرآن کریم مشتمل بر ظاهر و باطن است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالسلام محمد استاد دانشگاه الازهر در اسکندریه مصر در برنامه پرمخاطب «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت: این دیدگاه ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب با واقعیت قرآن کریم و با سنت پیامبر (ص) و با تفسیر صحابه از قرآن کریم مطابقت ندارد.

استاد عبدالسلام افزود: نگاهی به دیدگاه های ابن تیمیه و ابن عبدالوهاب و همفکرانشان که پس از آنها آمدند نشان می دهد آنها از گروه «مجسمه» هستند هرچند ادعایی غیر از این دارند. این افراد می گویند خداوند دست و پا و انگشت و صورت و چشم دارد و بر تخت می نشیند و کلا خداوند را موجودی شبیه به انسان به تصویر می کشند. آنها می گویند پیامبر (ص) خداوند را به شکل جوانی سبزه دیده است حتی ابن تیمیه می گوید پیامبر اسلام (ص) و حضرت عیسی (ع) در روز قیامت در کنار خداوند می نشینند. این گونه سخنان همگی در حکم جسم قائل شدن برای خداوند است.

این استاد حدیث دانشگاه الازهر افزود: وقتی به قرآن کریم نگاه می کنیم می بینیم که قرآن مشتمل بر حقیقت و مَجاز (ظاهر و باطن) است. ظاهر قرآن مشتمل بر عبارات و الفاظی است که مردم در سخن گفتن با یکدیگر به کار می برند و بخش اعظم قرآن به همین شکل است. اما در برخی موارد قرآن کریم به مَجاز روی می آورد یعنی الفاظی که مقصود از آنها چیزی غیر از معنای ظاهری آن است.

استاد عبدالسلام در ادامه افزود: به عنوان مثال در سوریه إسراء آیه 72 آمده است «کسی که در این دنیا کور باشد در آخرت هم کور و گمراه خواهد بود». اگر بخواهیم فقط ظاهر آیه را نگاه کنیم غیرمنطقی خواهد بود زیرا افراد مومن و باتقوا و صالح زیادی در طول تاریخ وجود داشته و دارند که آزمون الهی موجب شده است نابینا باشند و منطقی نیست که در آخرت هم نابینا محشور شوند. اما معنای حقیقی آیه این است که اگر کسی در دنیا فاقد بصیرت و منحرف از مسیر الهی باشد در آخرت نیز فاقد بصیرت و گمراه خواهد بود. برای تفسیر این گونه آیات به دیگر آیات قرآن مراجعه می کنیم زیرا آیت قرآن یکدیگر را تفسیر می کنند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


جمعه 5 مرداد 1397 - 14:7:18