ارتباط درد دست چپ و مشکلات قلبی

جمعه 5 مرداد 1397 - 10:18:2
ارتباط درد دست چپ و مشکلات قلبی

تهران- الکوثر: آیا در دست چپ خود احساس درد دارید؟ فکر می‌کنید علت وجود این درد چیست؟ خوب این درد خطرناک به نظر می‌رسد چون در برخی موارد درد در دست چپ نشانه و هشداری است برای احتمال حمله قلبی؛ بنابراین مسئله را جدی بگیرید و از این درد چشم پوشی نکنید

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  حمله قلبی یا انفارکتوس مایوکاردیال یک بیماری و وضعیت اورژانسی است که باید به سرعت تشخیص داده شده و بدون فوت وقت مورد درمان قرار گیرد تا از عواقب ناگوار بعدی جلوگیری شود. انفارکتوس مایوکاردیال یا حمله قلبی زمانی رخ می‌دهد که خونرسانی به ماهیچه قلب به شدت کاهش یابد و باعث ایسکیمی ماهیچه قلب گردد. زمانی که خون رسانی تا سطح بحرانی کاهش یافت، ماهیچه قلب دچار ایسکیمی شده و شروع به از بین رفتن کرده و نهایتاً منجر به حمله قلبی می‌شود.

چگونه علائم حمله قلبی را تشخیص دهیم؟

اغلب مردم در مورد علائم حمله قلبی دچار سردرگمی و تصورات غلط هستند. اغلب تصور می‌شود که درد و احساس ناراحتی در قفسه سینه فقط به دلیل حمله قلبی است و حمله قلبی هم همیشه همراه با درد در قفسه سینه رخ می‌دهد. این زمانی رخ می‌دهد که حمله قلبی همراه با علائم کلاسیک آن نظیر درد، گرفتگی و احساس فشار در قفسه سینه رخ دهد؛ اما امروزه حمله‌های قلبی غیرمعمول بسیار شایع شده است. احساس درد در دست چپ یکی از نشانه‌های غیرمعمول حمله‌های قلبی است. این درد می‌تواند علامت حمله قلبی در آینده دور یا نزدیک باشد؛ بنابراین همیشه درد در دست چپ را جدی گرفته و از آن چشم پوشی نکنید.

اگر شما در دست چپ خود درد مبهمی را احساس می‌کنید که همین الان شروع شده است، آن را یک هشدار تلقی کنید. معمولاً درد در دست چپ که به دلیل حمله قلبی است به صورت ناگهانی به وجود می‌آید و چند دقیقه هم طول می‌کشد. معمولاً درد چند دقیقه باقی مانده و از بین می‌رود ولی دوباره باز می‌گردد. درد دست چپ ناشی از حمله قلبی به شانه چپ، دست چپ و جلوی فک و گردن کشیده می‌شود. درد در دست چپ به تنهایی یا همراه با علائم دیگر می‌تواند هشداری برای بروز حمله قلبی باشد.

نشانه‌های دیگر حمله قلبی عبارتند از:

احساس سنگینی، فشار و پر بودن قفسه سینه یا استخوان قفسه سینه

درد همراه با احساس خرد شدگی یا فشار که به جای خاصی محدود نشده و به سمت فک گردن، شانه چپ و دست چپ در حال گردش است

احساس گرفتگی سینه

در برخی موارد درد به سمت بالای شکم و ناحیه معده کشیده شده و ممکن است با سوء هاضمه اشتباه گرفته شود

مشکل در نفس کشیدن یا تنگی نفس حتی در حالت استراحت

احساس سبکی سر و سر گیجه

حالت تهوع، استفراغ و سوء هاضمه

افزایش تعریق

ضربان ناموزون و نامنظم قلب یا تپش قلب

سرد شدن دست‌ها و پاها

احساس خستگی شدید یا ضعف غیر قابل توصیف

اگر احساس درد در دست چپ با هر کدام از علائم فوق همراه بود حتماً به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز است چون احتمال حمله قلبی بسیار زیاد و جدی است. اگر احساس درد در دست سمت چپ به تنهایی و به صورت ناگهانی به وجود آمد و حدود 15 تا 30 دقیقه باقی ماند باز هم احتمال حمله قلبی بسیار زیاد است. اگر شما سابقه قبلی ابتلا به بیماری ایسکیمی قلب دارید و دردی مبهم در شانه یا دست چپ خود احساس می‌کنید، آن را به عنوان هشداری جدی برای بروز مشکلات قلبی قلمداد کنید.

چگونه تفاوت بین دردهای قلبی و غیرقلبی را تشخیص دهیم؟

 تنها دلیل احساس درد در دست چپ فقط حمله قلبی نیست. دلایل متعددی برای بروز درد در دست چپ وجود دارد. تشخیص دردهایی که منشاء قلبی دارند از دردهایی که منشاء اسکلتی عضلانی دارند دشوار است؛ اما تفاوت‌های کوچکی در شروع، ماهیت و مدت زمان احساس درد وجود دارد. در اینجا به برخی نکات که می‌تواند به شما در تشخیص اینکه آیا درد در شانه و دست چپ به دلیل حمله قلبی است یا به دلایل دیگر اشاره می‌شود:

 درد ناشی از حمله قلبی دردی مبهم است که به صورت ناگهانی شروع شده و برای مدت 15 تا 30 دقیقه باقی می‌ماند. این درد مبهم در دست چپ در برخی موارد به گردن و فک هم کشیده می‌شود. برخی دیگر از علائم حمله قلبی نظیر حالت تهوع، سنگینی سینه و تنگی نفس ممکن است همراه با درد دست چپ احساس شود.

 درد در دست چپ که به دلایل مشکلات اسکلتی عضلانی مثل التهاب تاندون‌ها و آماس کیسه‌های مفصلی به وجود آمده باشد دردی تیز است که به آرامی افزایش می‌یابد و ناگهانی نیست. این نوع از دردغالبا همراه با تورم و التهاب در دست و شانه‌ها است؛ به عبارت دیگر دردهای عصبی با احساس سوزن سوزنی شدن، بیحسی و ضعف اندام همراه است.

 درد دست چپ مرتبط با حمله قلبی ثابت بوده و با حرکت دادن دست تغییری در میزان درد احساس نمی‌شود؛ اما دردهای اسکلتی عضلانی با حرکت دست تشدید شده و با ثابت نگه داشتن دست کاهش می‌یابد. اگر وقتی کار سنگینی مثل هل دادن اجسام را انجام می‌دهد درد دست چپ تشدید شود، این درد به قلب ربطی ندارد چون درد مرتبط با قلب خود به خود شروع شده و حرکات اندام‌ها یا فعالیت نقشی در بروز این درد نداشته است. به هر حال هر درد مبهمی که به صورت ناگهانی در حالت استراحت یا در هنگام خواندن روزنامه احساس شود با احتمال خیلی زیادی به قلب مربوط می‌شود.

 اگر درد برای روزها و ماه‌های طولانی در بدن باقی ماند احتمالاً به دلیل وجود برخی بیماری‌های مزمن نظیر آرتروز است.

دلایل دیگر برای درد دست چپ

آنژین صدری

معمولاً درد ناشی از آنژین صدری در قفسه سینه و در هنگام فعالیت‌های فیزیکی احساس می‌شود. این درد همراه با احساس سوزش و فشار بر روی قفسه سینه است که به سمت دست چپ، فک و گردن کشیده می‌شود؛ اما این درد معمولاً در زمان انجام فعالیت‌های فیزیکی افزایش یافته و در هنگام استراحت کاهش می‌یابد. این درد مدت 5 تا 10 دقیقه به طول می‌انجامد ولی برخلاف دردهای ناشی از حمله قلبی این درد ماندگار نیست و با علائم دیگر نظیر حالت تهوع، سرگیجه یا سبکی سر نیز همراه نیست. هر موقع که احساس کردید درد مبهمی در دست چپ دارید که با انجام فعالیت‌های فیزیکی تشدید شده و در زمان استراحت کاهش می‌یابد، حتماً فوراً چک آپ انجام دهید چون این درد احتمالاً مربوط با آنژین صدری بوده و غفلت از درمان سریع آن ممکن است باعث حمله قلبی شود.

درد واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا برای جلوگیری از ابتلا به آنفولانزا به کار برده می‌شود. این درد در محل تزریق واکسن در قسمت بالای دست چپ یا دست راست احساس می‌شود. افرادی که تزریق در دست چپ آنها انجام می‌شود در این دست خود احساس درد خواهند داشت. این درد به صوورت درد تیزی ناشی از کوفتگی عضلات در محل تزریق احساس می‌شود.

علل عضلانی اسکلتی

دردهای عضلانی اسکلتی همانگونه که از نامش پیداست مربوط به عضلات، استخوان‌ها، تاندون‌ها و رباط‌ها است. مهم‌ترین علل دردهای عضلانی اسکلتی شامل گرفتگی عضلات، تورم تاندون‌ها، پارگی رباط‌ها، شکستگی استخوان‌ها و فشردگی عصب‌ها یا آسیب دیدگی‌های دیگر می‌شود. برخی از اختلالات اسکلتی عضلانی که باعث ایجاد درد در دست چپ می‌شوند عبارتند از:

استفاده بیش از حد از روتار کاف

ماهیچه‌ها و رباط‌هایی که به آنها روتار کاف گفته می‌شود، مفاصل شانه‌ها را دربر گرفته‌اند. روتار کاف مفاصل شانه‌ها را پایدار نگه داشته و به راحت حرکت کردن شانه‌ها کمک می‌کند. جراحات یا استفاده بیش از حد از روتار کاف باعث ایجاد درد در دست و شانه می‌شود.

تاندینیت یا التهاب تاندون

تاندینیت به عنوان التهاب تاندون شناخته می‌شود. تاندون‌ها رشته‌های فیبری سفید رنگی هستند که ماهیچه را به استخوان وصل کرده و به پایداری حرکتی آنها کمک می‌کنند. تاندینیت یا التهاب تاندون می‌تواند یکی از دلایل ایجاد درد در دست چپ باشد. تاندینیت ممکن است در تاندون‌های مفصل شانه یا مفصل آرنج اتفاق بیفتد. تاندینیت بسته به علت پیدایش آن می‌تواند به صورت مزمن یا حاد باشد.

آسیب شبکه بازویی

شبکه بازویی یک گروه یا شبکه از عصب‌هایی است که در گردن از جایی که به سمت شانه، دست و سر می‌رود قرار دارند. آسیب ناشی از کشش بیش از حد دست، التهاب و فشردگی اعصاب شبکه بازویی می‌تواند دلیل ایجاد درد در دست باشد

سندرم کانال کارپال

سندرم کانال کارپال ناشی از فشردگی عصب میانی است. عصب میانی مربوط به ماهیچه‌های ساعد، شست، انگشت اشاره، انگشت میانی و نیمی از انگشت حلقه است. عصب میانی از تونل کارپال از سمت ساعد به سمت کف دست می‌گذرد. وقتی عصب تحت فشار قرار می‌گیرد باعث مورمور شدن سه انگشت مذکور، مچ دست و ساعد می‌شود. این درد ممکن است به سمت بازو و شانه هم کشیده شود. این درد ممکن است همراه با بیحسی کف دست و ضعف در ساعد شود.

شکستگی استخوان

شکستگی استخوان دردی بسیار سخت و تیز دارد که با عدم توانایی حرکت عضو شکسته شده همراه است. شکستگی استخوان وضعیتی اضطراری و اورژانسی است که باید بلادرنگ درمان شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


جمعه 5 مرداد 1397 - 10:17:55

دسته بندی :