عطوان: تهدیدات نمی تواند کشور پهناوری مانند ایران را به وحشت بیندازد

سه شنبه 2 مرداد 1397 - 12:49:44
عطوان:  تهدیدات نمی تواند کشور پهناوری مانند ایران را به وحشت بیندازد

تهران- الکوثر: سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم نوشت در صورت آغاز جنگ میان ایران و آمریکا چنین جنگی واقعا مادر جنگ ها خواهد بود و با توجه به توییت تهدید آمیز دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران ضد رئیس جمهور آمریکا می توان گفت ترامپ فقط چنین زبانی را متوجه می شود و تهدیدات نمی تواند کشور پهناوری مانند ایران را به وحشت بیندازد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  عبد الباری عطوان در مطلبی در روزنامه رای الیوم که از لندن به روز می شود نوشت: در سایه افزایش تنش در دو جبهه سوریه و ایران و تشدید تهدیدها میان دونالد ترامپ و حسن روحانی روسای جمهوری آمریکا و ایران در دو روز گذشته، دو تحول بسیار مهم را می توان بررسی کرد.
تحول نخست، سفر غیرمترقبه و شتابزده روز دوشنبه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و ژنرال والری گراسیموف رئیس ستاد نیروهای مسلح این کشور به تل آویو و دیدار غیرعلنی آنها با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل با حضور سران ارشد نظامی و امنیتی اسرائیلی بود.
اما تحول دوم، تهدیدات ترامپ ضد ایران بود؛ مبنی بر اینکه ایران، هزینه سنگینی پرداخت خواهد کرد و با تحریم های وخیمی رو به رو خواهد شد که در طول تاریخ کمتر کسی آن را دیده است. این تهدید به عنوان پاسخی به تهدیدهای حسن روحانی بود که در آن به (احتمال آغاز) مادر جنگ ها ضد آمریکا اشاره کرد.
برای ما دشوار است که علل سفر غیرمترقبه لاوروف و رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه را پیش بینی کنیم. اما مطمئن هستیم در چند روز گذشته یک مسئله خطرناک پیش آمد که این سفر نظامی و سیاسی را به دنبال داشت.
سوال مطرح این است که آیا ریاست جمهوری روسیه احساس کرده است احتمالا جنگی میان اسرائیل و ایران در خاک سوریه آغاز می شود که می تواند به یک جنگ منطقه ای تبدیل شود؟
حملات هوایی و موشکی اسرائیل به برخی هدف ها در داخل سوریه افزایش یافته است و آخرین آن حمله موشکی اسرائیل به شهر مصیاف در استان حماه بود که طبق بیانیه رسمی دولت سوریه این حمله فقط خسارت مالی به دنبال داشت.
بعید نمی دانیم که مسئولان روس به دنبال اقدامات تحریک آمیز اسرائیل احساس می کنند در معذوریت قرار گرفته اند و در صدد هستند تا به نتانیاهو هشدار بی سابقه ای بدهند یا تصمیم بگیرند سامانه دفاعی سوریه را به عنوان مثال به موشک های اس 300 مجهز کنند. در غیر این صورت چرا رئیس ستاد نیروهای مسلح روسیه در این سفر حضور داشت؛ سفری که بنا به گفته نتانیاهو بنا به درخواست شخص پوتین رئیس جمهور روسیه صورت گرفت.
نتانیاهو ده روز پیش (یازدهم ژوئیه) به مسکو رفت و دیدارهای فشرده ای با پوتین انجام داد. در ده روز اخیر چه اتفاقی روی داد که باعث سفر غیرمترقبه و شتابزده لاوروف و ژنرال گراسیموف شد؟
اگر به تحول دیگر یعنی تهدیدهای ترامپ ضد ایران و روحانی رئیس جمهور این کشور بپردازیم که (این تهدیدها) ترور روحانی و دیگر مسئولان ایرانی را القا کرد و همچنین با توجه به اظهارات مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اقدام فوری برای اعمال تحریم های اقتصادی ضد ایران، همه اینها نشان می دهد تهدیدهای آمریکا نشانه نگرانی واشنگتن و تمایل برای عملیات سیاسی و روانی ضد تهران است که درگیری های لفظی مشابه با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی را برای ما یادآوری می کند. این درگیری ها سرانجام به برگزاری نشست حدود یک ماه و نیم پیش (میان ترامپ و کیم) در سنگاپور منجر شد.
اذعان می کنیم که مقایسه کره شمالی با ایران به یک علت ساده، مقایسه درستی نیست و آن (علت) هم اقدامات تحریک آمیز اسرائیل ضد ایران و افزایش این اقدامات پس از ادامه پیروزی های ارتش سوریه و باز پس گیری شهر القنیطره در مجاورت بلندی های جولان پس از آزادی درعا و مناطق مجاور آن و مرزهای اردن است؛ بدون آنکه سوریه و اسرائیل بار دیگر به طور رسمی درباره توافق آتش بس سال 1974 و بیرون رفتن نیروهای ایرانی از هشتاد کیلومتری مرزهای فلسطین اشغالی با یکدیگر توافق کنند.
اسرائیل و همپیمانان عرب سنی تل آویو نمی خواهند میان آمریکا و ایران، صلحی برقرار شود که وضع کنونی از جمله حضور ایران در سوریه و بازوهای قوی تهران را تحکیم کند؛ بازوهایی که ارتش های موازی در لبنان (حزب الله)، عراق (بسیج مردمی و حزب الله عراق) و یمن (انصارالله) به شمار می آیند. اسرائیل و همپیمانان عرب آن بر این باورند که راهکار در حمله به ایران است. چون ایران در برابر شرط های ذلت بار آمریکا و اسرائیل تسلیم نخواهد شد. این کشورها (اسرائیل و همپیمانان عرب) پیشتر هم در حمله عراق به کویت از آمریکا چنین درخواستی کرده بودند.
دشوار است که حملات هوایی و موشکی اسرائیل به سوریه بدون هیچ پاسخی ادامه یابد و تحمیل هر گونه تحریم اقتصادی ضد ایران از جمله جلوگیری از صادرات نفت این کشور، بدون پاسخ ایران نخواهد ماند. چون در این صورت، یک گام مهم در مسیر تغییر نظام ایران خواهد بود. از ابتدا همه نظام هایی که در برابر چنین تحریم هایی مقاومت نکردند به صورت اهانت باری سرنگون شدند. اینجا منظور ما از این نظام ها به طور مشخص، عراق و لیبی است.
آنچه باعث می شود احتمال دهیم موضع ایران، قاطع باشد و بگوییم مسئولان ایرانی متوجه این خطرها هستند پاسخ محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تهدیدهای ترامپ است که گفت: "شما که بیش از پنجاه هزار نیرو در معرض گلوله های ایران دارید باید مراقب باشید."
منظور آقای رضایی، نیروهای آمریکایی در عراق، سوریه، افغانستان و پایگاه های نظامی در خلیج فارس است که در معرض موشک های ایرانی و همپیمانان آن خواهند بود. چرا که ترامپ به سبب نگرانی درباره سی هزار سرباز آمریکایی در کره جنوبی و همچنین نگرانی برای همپیمانان خود یعنی ژاپن و کره جنوبی و شکوفایی اقتصادی این دو کشور، در برابر رهبر کره شمالی تسلیم شد و با او در سنگاپور دیدار کرد.
معتقدیم این تنها زبانی است که آمریکا و رئیس جمهور گستاخ و زورگوی این کشور آن را می فهمند. کافی است که به ترامپ یادآور شویم محاصره شدید نوار غزه که ده سال طول کشیده مردم ما را تسلیم نکرده است؛ نوار غزه ای که مساحت آن بیشتر از 150 مایل مربع نیست. آیا محاصره مشابه باعث ترس و وحشت قاره ای به نام ایران خواهد شد.
اگر جنگ (میان ایران و آمریکا) آغاز شود واقعا چنین جنگی مادر جنگ ها خواهد بود؛ دست کم می توان چنین پیش بینی کرد. چه بسا این مسئله، یکی از آشکارترین علل سفر لاوروف به تل آویو است تا از آغاز این جنگ جلوگیری کند و به اسرائیل درباره گرفتار کردن منطقه و جهان در چنین جنگی هشدار دهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


سه شنبه 2 مرداد 1397 - 12:41:50