پژوهشگر سودانی : محمد بن عبدالوهاب معتقد بود خدا دست و پا دارد !!

یک شنبه 31 تیر 1397 - 12:36:12
پژوهشگر سودانی : محمد بن عبدالوهاب معتقد بود خدا دست و پا دارد !!

تهران - الکوثر : اندیشمند و پژوهشگر دینی سودانی گفت محمد بن عبدالوهاب معتقد بود خدا دارای پا و دست و چشم است و هر کسی که به این مسئله معتقد نباشد کافر است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، شیخ «محمد النور الزاکی» در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر گفت محمد بن عبدالوهاب همه مسلمانان پیش از خود را تکفیر کرد و معتقد بود خدا دارای دست و پا و چشم است و هرکسی خلاف آن اعتقاد داشته باشد کافر است.  

این اندیشمند سودانی افزود :« در کتاب تاریخ نجد در نامه شماره 10 که محمد بن عبدالوهاب برای اهالی ریاض و منفوحه و دیگران فرستاده است می گوید در مسئله توحید اسماء و صفات به فهمی دریافته است درحالی که از هیچ آیاتی در قرآن نمی توان چنین چیزی برداشت کرد. او می گوید همه کلمات و صفات و اسماءی که در قرآن و سنت آمده است مانند دست و چشم و عرش و کرسی و ... صفات و اسماء خدای متعال است و بدون هیچ تاویل و تفسیری باید خدای متعال را با آنها توصیف کرد. پس از آن می گوید کسی که این مسئله را انکار کند کافر است. او همچنین می گوید همه آیاتی که به مسائلی مانند توسل و استغاثه مرتبط است بخشی از عبودیت است و هر کسی به غیر از خدای متعال متوسل شود مشرک است. او اذعان می کند در بین شیوخ او که نزد آنها تحصیل کرده است از جمله پدر و برادرش هیچ کدام به معنای «لا اله الا الله» دست نیافته است و تنها اوست که به این مسئله دست پیدا کرده است و مشخص نیست که چه کسی این مسئله را به او وحی کرده است که البته مشخص است که دوران وحی به پایان رسیده است و مطمئنا شیطان این را به او وحی کرده است. این دو مسئله ای است که ابن تیمیه به آن معتقد بود چرا که ابن تیمیه کسی بود که بر خلاف حنبلیها و دیگر مسلمانان ، زیارت پیامبر صلی الله علیه و آله را ممنوع کرد و محمد بن عبدالوهاب بر اساس این دو اصل اساسی ، همه مسلمانان را تکفیر و تاکید کرد همه مسلمانان در ابتدای قرن دوازده هجری ، مشرک بودند و ابن غنام این را ذکر کرده و گفته است وضعیت مسلمانان پیش از دعوت محمد بن عبدالوهاب شبیه مشرکان صدر اسلام بود و محمد بن عبدالوهاب را به پیامبر اسلام تشبیه کرده است.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید 

الکوثر را در توئیتر دنبال کنید 

برای عضویت در کانال سروش اینجا کلیک کنید 


یک شنبه 31 تیر 1397 - 12:31:15