ضعف مدیریت و خدمات از علل اصلی اعتراضات در عراق است

چهار شنبه 27 تیر 1397 - 12:54:34
ضعف مدیریت و خدمات از علل اصلی اعتراضات در عراق است

تهران - الکوثر:یک کارشناس مسایل خاورمیانه با بیان این که علت اصلی اعتراضات فعلی در عراق، ضعف مدیریت، ضعف خدمات مختلف آب، برق و بهداشت، و بیکاری و مسایلی از این قبیل است، گفت: به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت تا مشکل تأمین برق و آب مناسب برای شرب فراهم نشود، این تظاهرات ادامه پیدا کند.

 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،صباح زنگنه گفت‌: علت اصلی اعتراضات فعلی در عراق را ضعف مدیریت، ضعف خدمات مختلف آب، برق و بهداشت، و بیکاری و مسایلی از این قبیل دانست و اظهار کرد: البته این ضعف‌ها و ناکارآمدی‌ها در طول پانزده سال بعد از سقوط صدام مشاهده می‌شد و مردم هم هر از گاهی دست به این گونه اعتراض‌ها می‌زدند و تظاهرات می‌کردند. بعد از مدتی هم به خانه‌های خود بازمی‌گشتند و برق بیشتری برای آن‌ها تأمین می‌شد یا ساعت‌های خاموشی‌ها را کاهش می‌دادند.

او ادامه داد: مشکلات سال به سال متراکم‌تر شد؛ بخصوص بعد از انتخابات پارلمانی نوعی نارضایتی، اعتراض و نابسامانی‌هایی هم بروز کرد. مردم نسبت به نحوه‌ی برخورد با تخلفات انتخاباتی خشمگین هستند و بنابراین با تجمیع این مسایل، زمینه‌ی قوی‌تری برای دامن زدن به اعتراضات به وجود آمده است. در عین حال گروه‌ها و افرادی هم وجود دارند که از این اعتراض‌ها سوءاستفاده می‌کنند، تظاهرات را به سمت درگیری و تخریب اماکن عمومی و اموال خصوصی می‌برند و موجب افزایش خشم و نارسایی در همه این مشکلات هم می‌شوند. در مناطق مختلف عراق اعم از بصره، نجف اشرف، استان‌های المثنی و ذی‌قار و … شاهد این مسایل هستیم.

این کارشناس مسایل منطقه با تأکید بر کوتاهی و ضعف در مدیریت و خدمات در عراق با اشاره به برخی گروه‌های سوءاستفاده‌کننده از فضای اعتراضات مردم گفت: این گروه‌ها بیشتر حضور داخلی دارند اما با حمایت خارجی هم هستند. برخی از این گروه‌ها ممکن است ظاهری مذهبی یا حتی جنبه‌های ناسیونالیستی هم داشته باشند و از باقیمانده‌های حزب بعث عراق به شمار روند.

او تصریح کرد: به نظر می‌رسد دولت عراق به اقدامات متعددی از جمله وعده دادن به ایجاد اشتغال و به کارگیری ده هزار نفر در شرکت‌های نفتی و همچنین تأمین بودجه‌هایی برای حل و فصل مشکل کم‌آبی یا کمبود برق دست زده است. شناسایی عوامل مخرب و نفوذی که میان تظاهرکنندگان وارد شده‌اند، از دیگر اقداماتی است که دولت عراق در حال انجام آن است. با این ترکیب، دولت می‌تواند علل محرکه را هم کنترل کند و با مذاکراتی که با شیوخ عشایر و روسای احزاب مختلف انجام داده است، سعی می‌کند راه‌های مدیریت این اوضاع را کشف کند و با تک تک آن‌ها برخورد شود.

زنگنه با بیان این که به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت تا مشکل تأمین برق و آب مناسب برای شرب فراهم نشود، این تظاهرات ادامه پیدا کند، گفت: دولت عراق در تلاش است اما با ضعف مدیریت و تعددد نیروهایی که در حکومت قرار دارند، جریان‌های مختلفی وجود دارند که بعضی از آن‌ها یا کارایی ندارند یا نمی‌خواهند مسایل حل شود. تأمین مالی بسیاری از این پروژه‌ها امکانپذیر است اما فساد موجود، مانع شکل‌گیری این پروژه‌ها یا مانع سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و شرکت‌های خارجی می‌شود. در نتیجه حل این مسایل، زمان طولانی‌تری خواهد گرفت.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید

برای عضویت در توئیتر الکوثر کلیک کنید


چهار شنبه 27 تیر 1397 - 12:43:50

دسته بندی :