سرطان‌های سیستم گوارش فوقانی را بیشتر بشناسید

چهار شنبه 27 تیر 1397 - 12:43:44
سرطان‌های سیستم گوارش فوقانی را بیشتر بشناسید

دستگاه گوارش فوقانی مجموعه‌ای از دهان، مری، معده و ابتدای روده باریک است که خوشبختانه اغلب سرطان های سیستم گوارش فوقانی در این محدوده اتفاق می‌افتد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، تومورهای روده باریک اغلب محدود هستند و بدخیم نمی‌باشند بنابراین پزشکان می‌توانند با آندوسکوپی، سرطان‌های مری و معده را به موقع تشخیص دهند. در این مقاله قصد داریم به سرطان های سیستم  گوارش فوقانی بپردازیم.

سرطان مری یکی از سرطان های سیستم گوارش فوقانی

یکی از شایعترین علائم سرطان مری، گیر کردن غذا حین بلع است. این مورد می تواند در قسمت فوقانی، میانی و حتی تحتانی مری اتفاق بیافتد. البته گیر کردن غذا به تنهایی نمی تواند نشانه سرطان مری باشد و در صورتی مشکوک به سرطان است که با علائم دیگری جمع شود. نکته دیگر این است که دیسفاژی (گیر کردن غذا) حالت پیش رونده دارد، یعنی بیمار بعد از چند وقت علاوه بر جامدات، مایعات را هم نمی تواند ببلعد و دچار دیسفاژی می شود حتی در مراحل پیشرفته تر آن، خوردن آب هم برایشان دشوار می شود. یکی دیگر از علائم، کاهش وزن است که اگر با دیسفاژی همراه باشد فرد مشکوک به سرطان مری است.

نکته ای که باید راجع به سرطان مری گفت این است که متاسفانه مری بافت پشتیبان ضعیفی دارد و اغلب اوقات سرطان ها وقتی تشخیص داده می شوند در مراحل پیشرفته هستند. به همین دلیل آسان طب به شما توصیه می کند اگر هر کدام از علائم ذکر شده را دارید به پزشک مراجعه کنید تا هر چه زودتر بیماری تشخیص داده شود.

چه کسانی بیشتر مستعد سرطان مری هستند؟

زمینه مبتلا شدن به این نوع سرطان در افرادی که سیگار و الکل مصرف می کنند، سابقه ژنتیکی دارد و دچار چاقی هستند، بالاست. یکی از عواملی که در ابتلا به سرطان مری موثر است، وضعیت تغذیه ای است. طبق مطالعات انجام شده سرطان مری در شمال ایران شیوع بیشتری دارد، علت این است که وضعیت تغذیه ای در شمال ایران خیلی خوب نیست و خیلی وقت ها مصرف فیبر، میوه ها و سبزیجات به اندازه کافی نیست و از طرفی خوردن غذاها و مایعات داغ (خصوصا چای داغ) شایع است. خوردن غذاها و مایعات داغ یکی از عواملی است که به شدت در مبتلا شدن به سرطان مری موثر است.

سرطان مری چگونه تشخیص داده می‌شود؟

بهترین روش و وسیله تشخیص در سرطان مری ارزیابی بیمار به وسیله آزمایش آندوسکوپی فوقانی است. بعد از آندوسکوپی فوقانی اگر ضایعه مشکوکی دیده شود، آن را نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه ارسال می کنند و منتظر پاسخ پاتولوژی می مانند.

سرطان های معده از شایعترین سرطان های سیستم گوارش

سرطان معده جزو سرطان های شایع در سیستم گوارش محسوب می شوند. از نظر بالینی، سرطان های معده می توانند با دیسفاژی خود را نشان بدهند، خصوصا سرطان هایی که قسمت های ابتدایی معده را درگیر می کنند. افرادی که دچار دیسفاژی می شوند توانایی بلعشان ضعیف می شود، تومورهای سرطانی رشد می کنند و ممکن است ورودی و خروجی معده را ببندد.

احساس تهوع، سیری زودرس، پری سر دل، نفخ شدید و دردهای مقاوم به درمان از دیگر علائم سرطان های معده هستند. بنابراین لازم به ذکر است در صورت رؤیت این علائم فورا به پزشک مراجعه کنید خصوصا اگر در این زمینه سابقه خانوادگی هم دارید، زیرا ژنتیک یکی از عوامل زمینه ساز سرطان های معده است.

سیگار، الکل و چاقی به جز سرطان های مری در سرطان های معده هم تاثیر گذار است. بیمارانی که زخم معده دارند حتما بایستی تشخیص آندوسکوپی برایشان انجام شود و بعد از درمان دوباره آندوسکوپی شوند، زیرا زخم های معده هر چند ظاهر خوشخیم هم داشته باشند ممکن است بدخیم شوند.

یکی از عوامل زمینه ساز دیگر، میکروب معده است که خیلی از مردم ایران (حدود 75 درصد مردم) به آن مبتلا هستند. درمان میکروب معده از احتمال ابتلا به سرطان معده می کاهد. البته گفتن این نکته هم لازم است که هر کسی میکروب معده دارد مبتلا به سرطان معده نمی شود. مصرف غذاهایی که نمک بالایی دارند از عواملی است که فرد را مستعد ابتلا به سرطان معده می کند.

تشخیص سرطان معده چگونه است؟

مانند سرطان های مری، بهترین روش برای تشخیص سرطان های معده هم آندوسکوپی است. پزشک با آندوسکوپ وارد معده می شود و اگر ضایعه ای ببیند از آن نمونه برداری می کند و به پاتولوژی می فرستد تا از بدخیم یا خوشخیم بودن آن مطمئن شود.

 


 

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


چهار شنبه 27 تیر 1397 - 10:42:40

دسته بندی :