روایت تحلیلگر مشهور عرب از نشست روسای جمهوری آمریکا و روسیه در هلسینکی

دو شنبه 25 تیر 1397 - 18:30:50
روایت تحلیلگر مشهور عرب از  نشست روسای جمهوری آمریکا و روسیه در هلسینکی

سردبیر روزنامه رأی الیوم و تحلیل گر معروف عرب معتقد است نشست روسیه ، ترکیه و ایران در اواخر ماه جاری در تهران که به ترسیم نقشه جدید منطقه خواهد پرداخت، از نشست سران آمریکا و ترکیه در هلسینکی فنلاند مهمتر خواهد بود.

تهران- الکوثر:  عبد الباری عطوان نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در شرایطی عازم هلسینکی پایتخت فنلاند برای شرکت در نخستین دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه شد، که در بدترین وضعیت خود به سر می برد. در هر منطقه از انگلیس که ترامپ به آنجا سفر کرد، با تظاهرات اعتراض آمیز در مخالفت با سیاست های نژادپرستانه خود- که جهان را به سراشیبی سقوط سوق می دهد- روبرو شد. این درحالیست که ترامپ به علت بی احترامی به همپیمانان اروپایی خود در نشست ناتو در بروکسل و برخورد با آنان به عنوان دانش آموزان کم سن و سال و ملامت آنها به سبب برخورداری از حمایت و پشتیبانی مجانی آمریکا، اعتماد اکثر متحدان اروپایی خود را از دست داده است.
پیش از صحبت درباره نشست هلسینکی، نمی توان توهین بزرگ بیش از صد هزار تظاهرکننده در لندن به ما به عنوان ملت عرب را نادیده گرفت، شخصی شبیه ترامپ پیشاپیش تظاهرکنندگان حرکت می کرد و نماد دو تن از سران عرب منطقه خلیج فارس را به دنبال خود می کشید. روی پلاکارد اعتراض آمیز تظاهرکنندگان نوشته شده بود: «ما همچون همپیمانان عربت نیستیم که بخواهی اینگونه ما را به دنبال خود بکشی».
وقتی سران کشورهای اروپایی در خصوص نفرت از ترامپ و مخالفت با زورگویی ها، برتری جویی ها و نژادپرستی های وی با مردم خود هم عقیده هستند، (به طور حتم) دیدار وی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری آمریکا دشوار تر خواهد بود. پوتین زیرک و از آرامش اعصاب برخوردار است و با حریف آمریکایی خود همچون یک شخص احمق، دلال ملک و املاک و یک وزیر زن رفتار می کند و به کسب حداکثر سود از این دیدار چشم دوخته است. وی یعنی پوتین نمی تواند فراموش کند ترامپ حداقل دو ماه پیش در اعلام همبستگی با انگیس که سازمان اطلاعات روسیه را به مسموم کردن سرگئی اسکریپال جاسوس روس و دخترش با گاز اعصاب متهم کرد، حدود پنجاه دیپلمات روسی را از آمریکا اخراج کرد.
در این مجال نمی توان به بررسی همه مسائل مطرح شده در این بحث همچون اختلافات درباره اوکراین، شبه جزیره کریمه، دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و کره شمالی پرداخت، ما باید به روی مسائل مهمتر یعنی بحران سوریه، حضور ایران در سوریه، توافقنامه هسته ای ایران (برجام)، احتمال وقوع جنگ بین امریکا و همپیمانان آن از یک سو و ایران و همپیمانان آن از سوی دیگر تمرکز کنیم.
وجود بشار اسد رئیس جمهوری روسیه در راس قدرت دیگر موضوع بحث این نشست یا نشست های دیگر نیست. همین مطلب درباره شسکت پروژه آمریکا نه فقط در سوریه بلکه در اکثر مناطق خاورمیانه صدق می کند. روسیه جای خالی را پر کرده است و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور در موضع قدرت قرار گرفته است و پس از سلطه ارتش سوریه بر مناطق جنوبی، بازگشایی مرزهای سوریه با اردن و پیش از آن الغوطه الشرقیه و پایان حمایت آمریکا از معارضان سوری مسلح و غیر مسلح ، سوریه جدید و متفاوتی شکل گرفته و سر خود را با قدرت از میان آوار بلند کرده است.
با پیگیری اخبار منتشره در غرب می توان متوجه وجود «معامله ای» شد که ممکن است بخش زیادی از مذاکرات سران آمریکا و روسیه را به خود اختصاص دهد. خروج کامل نیروهای امریکایی از سوریه (2200 نظامی امریکا) در مقابل مهار حضور ایران توسط روسیه احتمالا از بخش های اصلی این معامله است.
شایان ذکر است این اخبار درباره «اخراج» نظامیان ایران نیست بلکه درباره مهار نظامیان ایرانی یعنی به کنترل گرفتن آنها و دریافت تعهداتی مبنی بر عدم استفاده از خاک سوریه به عنوان نقطه آغاز هر گونه حمله ضد اسرائیل است و در صورت موافقت روس ها با این معامله، ترامپ از خروج کلیه نیروهای امریکایی از سوریه و پایان جنگ در این کشور خبر خواهد داد.
آنچه باعث شده است احتمال مطرح شدن چنین سناریویی و نَه احتمال موفقیت قطعی آن را بدهیم، این است که بنیامین نتنیاهو نخست وزیر اسرائیل پیش از نشست هلسینکی، با ترامپ تماس خواهد گرفت تا لیستی از مطالب و خواسته های خود را بر وی تحمیل کند و این درحالیست که نتانیاهو به تازگی از سفر مسکو بازگشته است.
به یک علت، انتظار موفقیت گسترده یا جزئی این معامله را نداریم، زیرا پوتین در شرایطی در این نشست شرکت می کند که قویتر از هر زمان دیگر شده است. جنگ در سوریه طبق اهداف و برنامه ریزی های پوتین پیش رفته و مساله الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه را به طور کامل نهایی کرده و حضور همپیمانان جدایی طلب روسیه در شرق اوکراین را تقویت کرده است و سرانجام این که بدون وقوع حتی یک حادثه قابل توجه، موفقیت چشمگیر و بی سابقه ای در برگزاری مسابقات جام جهانی به دست آورده است.
نظامیان آمریکایی بدون هیچ «معامله ای» مجبور به عقب نشینی از سوریه و عراق خواهند شد نه فقط برای اینکه طرح آمریکا (در سوریه) با شکست مرگباری مواجه شده است بلکه برای اینکه موازنه قدرت دیگر به نفع واشنگتن نیست و آنچه در عراق به دست نیروهای دلیر مقاومت صورت گرفت، بی شک در سوریه و افغانستان تکرار خواهد شد.
صبر روسیه در سوریه و منطقه بسیار زیاد است و نفوذ اسرائیل به سرعت در حال نابودی است و به راحتی می توان به ترس حاکم بر نتانیاهو و اطرافیان وی از تغییرات ایجاد شده پی برد. اگر بادبادک های آتشین در مرزهای غزه بند مهمی از بندهای آتش بس باشد و قرار باشد پهپادهای 300 دلاری سوریه، ایران و حماس با موشک های اسرائیلی پاتریوت که ارزش هر یک از آنها به هفت میلیون دلار می رسد سرنگون شود، نخست وزیر اسرائیل و اعضای کابینه امنیتی وی چگونه می توانند بخوابند؟
مهمترین نشستی که به نظر ما برگزار خواهد شد ، نشست امروز هلسینکی نیست بلکه نشست روسیه ، ترکیه و ایران است که در اواخر این ماه در تهران برگزار خواهد شد. در این نشست سه جانبه، نقشه جدید منطقه که خالی یا شبه خالی از حضور آمریکا از نظر سیاسی و نظامی یا به شیوه سابق خود باشد ترسیم خواهد شد ... باید منتظر روزهای آینده بود.


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


دو شنبه 25 تیر 1397 - 16:28:37