ولادت یک بانوی والامقام...

شنبه 23 تیر 1397 - 9:53:54
ولادت یک بانوی والامقام...

حضرت فاطمه معصومه (س) با فضیلت‌ترین بانوان خاندان اهل بیت (ع)، دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر تنی امام رضا (ع)، در اولین روز ماهذی القعده سال ۱۷۳ هجری قمری و ۲۵ سال بعد از تولد امام رضا (ع) در شهر مدینه متولد شدند.

تهران- الکوثر:  حضرت فاطمه معصومه (س) و امام رضا (ع) بین فرزندان امام موسی کاظم (ع) از ویژگی‌های خاصی برخوردار بوده‌اند و ادامه دهنده راه امامت بعد از پدر بودند. بین این دو خواهر و برادر بزرگوار و نیکوسرشت عواطف بسیار و محبت شگفت‌انگیزی وجود داشت که قلم از نگارش آن عاجز است. مادر امام رضا (ع) و حضرت فاطمه معصومه (س)، نجمه خاتون از مهاجران غرب بودند که پس از یک ربع قرن انتظار، دامنش به با ستاره‌ای تابان درخشید.

روز اول ذی‌القعده، مصادف با ولادت حضرت معصومه (س) و مطابق با ۲۴ تیر ۱۳۹۷ در ایران روز دختر نام‌گذاری شده‌است.

برگی از زندگینامه حضرت فاطمه معصومه (س)

ولادت آن حضرت در اول ذی‌القعده سال ۱۷۳ هجری قمری می‌باشد. در سن ۱۰ سالگی حضرت معصومه (س) پدر بزرگوارشان را از دست دادند و از آن پس ایشان تحت مراقبت برادر گرامی‌شان، امام رضا (ع) قرار گرفتند.
در سال ۲۰۰ هجری قمری برادر بزرگوارشان امام رضا (ع) به دستور مامون به مرو تبعید شده و ایشان تنها شدند. یک سال پس از هجرت برادر، حضرت معصومه (س) به همراه جمعی از برادران و برادرزادگان خود به طرف خراسان حرکت کردند. در طی این مسیر، ایشان مصیبت‌های فراوانی را متحمل شدند و تقریباً اکثر همراهان خود را در طی جنگ‌هایی که در طی مسیر برایشان اتفاق افتاد از دست دادند.
در نهایت ایشان در ۲۳ ربیع‌الاول سال ۲۰۱ هجری قمری به شهر قم، شهری که به گفته پدر گرامیشان مرکز شیعیان بود رسیدند و شتر آن حضرت در محلی که امروز میدان میر که منزل “موسی‌بن خزرج” بود زانو زد و افتخار میزبانی حضرت فاطمه معصومه (س) به ایشان داده‌شد.
محل عبادت و زندگی حضرت معصومه (س) در طی ۱۷ روزی که در قم اقامت داشتند، مدرسه ستیه “بیت‌النور” بود که هم‌اکنون محل زیارت ارادتمندان آن حضرت می‌باشد.
در ۱۰ ربیع‌الثانی یا به نقلی ۱۲ ربیع‌الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری، حضرت فاطمه معصومه (س) پیش از آنکه دیدگانشان به دیدار برادر روشن شود، دیده از این جهان فروبستند.

فضائل حضرت معصومه (س)

رسول گرامی اسلام (ص) بالاترین جایگاه شفاعت را که در قرآن از آن به “مقام محمود” یادشده‌است، دارند. دو تن از بانوان خاندان رسول مکرم اسلام نیز شفاعت گسترده‌ای دارند که همه اهالی محشر را فرا می‌گیرد.

خاتون محشر، حضرت فاطمه سلام الله علیها و شفیعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها از بانوان شفاعت کننده در روز جزا می‌باشند. بعد از حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها هیچ کس و حداقل هیچ بانویی به جهت گستردگی شفاعت به حضرت معصومه دخت موسی بن جعفر علیها السلام، شفیعه محشر نمی‌رسد.

القاب حضرت فاطمه معصومه (س)، معصومه، حمیده، طاهره، رشیده، تقیه، نقیه، مرضیه، رضیه و کریمه اهل بیت می‌باشد.

ریحانه (گل)، قواریر (بلورها)، و حسنه (نیکی) از تعابیر زیبا و درخشنده‌ای است که در سخنان معصومان (ع) از دختران یاد می‌شود که هر یک نشان از ویژگی خاص طبیعی و روحی آنان می‌باشد.

جشن ولادت حضرت معصومه (س) در حرم مطهر امام رضا (ع)

همزمان با دهه کرامت و میلاد با سعادت بانوی کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه (س)، بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) در شهر مقدس مشهد آذین بسته و گلباران می‌شود.
در شب ولادت حضرت معصومه (س)، آستان قدس رضوی از مداحان و مولودی‌خوانان عزیز کشور دعوت می‌کند و با مراسم گلباران حرم مطهر رضوی این شب را جشن می‌گیرند.
تبریک، شادباش و حضور بانوان مشهدی در حرم مطهر امام رضا (ع) و برپایی مراسم جشن و سرور، در روز ولادت خواهر ایشان جلوه‌ای زیبا از این ایام فرخنده را در شهر مشهد به نمایش می‌گذارد.

امام رضا (ع): هر کس که نتواند در مشهد به زیارت من بیاید، اگر در ری به زیارت برادرم یا در قم به زیارت خواهرم حضرت معصومه (س) برود، ثواب زیارت مرا در می‌یابد.

جایگاه دختران در اسلام

برخلاف دوره پیش از اسلام و جاهلیت که دختران خوار و فرومایه بودند و زن منشا ذلت و ننگ شمرده می‌شد، در اسلام نقش دختران و زنان بسیار پررنگ نشان داده‌شده‌است و از دختران جوان امروز، مادران و زنانی می‌سازد تا آینده کشور را به بهترین شکل ممکن بسازند. دختران با داشتن دنیایی عجیب و سرشار از تخیل، خلاقیت و ایده‌های ناب می‌توانند جامعه را با پرورش افکار خود به سمت پیشرفت سوق دهند که می‌بایست به پیشرفت تفکرات آنان بها داده شود.
در عصر کنونی که جاهلیت به شکل مدرن رخ نشان می‌دهد، به‌خصوص جامعه غربی که در اوج بهره‌کشی و تحقیر از زنان به سر می‌برد، توجه به جایگاه دختران در سخن و سیره معصومان علیهاالسلام می‌تواند نوری برای روشنایی راه تاریک پیش‌رو باشد.


امام رضا (ع) می‌فرمایند: کسى که حضرت فاطمه معصومه (س) را زیارت کند پاداش او بهشت است.
امام علی (ع) به روایت از حضرت محمد (ص) فرموده‌اند: دختران چه فرزندان خوبی هستند، نوازش‌کننده، سخت‌کوش، غمگسار، نوه‌آور و با برکت.
در آیه ۴۹ سوره شوری از دختر به عنوان هدیه استفاده شده‌است.
پیامبر اسلام در قضیه مباهله دختر خود را همراه خود می‌برند با اینکه در آن زمان اعراب دختران خود را زنده به گور می‌کردند.
در حدیثی دیگر امام صادق (ع) می‌فرمایند: دختران حسناتند، پسران نعمت حقند، بر حسنات بهره مى‌دهند، و از نعمت بازپرسى مى‌کنند.
رسول گرامی اسلام می‌فرمایند: بهترین شما کسی است که برای زنان و دخترانش بهترین باشد.

در ارتباط با جایگاه این ریحانه بهشتی “دختر” فرمایشات و حدیث‌های فراوانی نقل شده‌است که آوردن همه آن‌ها در این مقاله میسر نبود.

سخن پایانی 

دخترم! ای نازترین ناز خدا، در روز زیبایی که به نام تو رقم خورده‌است، از خدای مهربان آسمانی‌ترین هدیه‌ها را برای تو خواستارم.

تو از مادران آینده این سرزمین و بهار آرزوی نسل فردا هستی، پس جدا از همه ناپاکی‌ها تو پاک بمان و با تربیت فرزندانی پاک‌دامن و متعهد، آینده جامعه را رو به تعالی پیش ببر.

دختر بودن حرمت دارد، امید از چشمانت، شوق از خنده‌هایت و عشق از بودنت آغاز می‌شود. دختر گوشه‌ای از هنر آفرینش است.

اعتماد، تکیه‌گاه، حامی از دامن یک دختر می‌آید، از دامن یک زن، یک مادر. دختر سرزمینم تو یک گوهر تابنده بی‌مانندی، قدر و ارزش خود را بدان و یادآور زهد و عفت فاطمه باش.

دختر که باشی زود می‌رنجی، زود می‌بخشی، زود می‌گریی، زود میخندی
تو مامور احساس روی زمین هستی. جهان بی تو می‌میرد. روزت مبارک دخترم


از صفحات دین و زندگی و ندای نور الکوثر فارسی دیدن کنید

آموزش سوره های قرآن ویژه کودکان

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


شنبه 23 تیر 1397 - 9:53:2