هشدار درباره تداوم فرار مسلمانان روهینگیا از میانمار

جمعه 15 تیر 1397 - 10:58:32
هشدار درباره تداوم فرار مسلمانان روهینگیا از میانمار

کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از تداوم فرار مسلمانان روهینگیا از میانمار هشدار داد.

 

تهران- الکوثر:   محمدرضا عسگری ، کارشناس مسائل سیاسی  بااشاره به تحولات میانمار در یادداشتی می نویسد: "زید رعد الحسین" کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در حاشیه سی و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو با ابراز نگرانی از تداوم فرار مسلمانان روهینگیایی از میانمار اعلام کرد، از آغاز سال 2018 تا کنون بیش از 11 هزار مسلمان روهینگیایی به بنگلادش گریختند. براساس این گزارش مسلمانان روهینگیا در استان راخین میانمار گفتتد، خشونت، ظلم و کوچ اجباری علیه آن ها در میانمار ادامه دارد و منازل شان به آتش کشیده می شود.

«زید رعد الحسین » همچنین افزود، آوار گان مسلمانان روهینگیایی در بنگلادش باوجود توافقی که میان دولت میانمار و بنگلادش صورت گرفته هنوزبه منازلشان بازنگشته اند.

سازمان ملل پیشتر ارتش میانمار را عامل پاکسازی نژادی در میانمار و بدترین ارتش جهان معرفی کرده است.

صلیب سرخ جهانی نیز اعلام کرده بود، شرایط کنونی میانمار برای بازگشت اوارگان امن نیست.

هشدار کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل درباره تداوم فرار مسلمانان روهینگیا از استان راخین میانمار به سمت کشورهای همجوار به خصوص بنگلادش، ناشی از نگرانی ها درباره پیامدهای افرایش اوارگان وعدم توانایی دولت داکا در تامین نیازهای اوارگان روهینگیایی است. با توجه به انکه از در بیش از یکسال گذشته حدود یک میلیون اواره روهینگیا در مناطق مرزی بنگلادش اسکان موقت یافته اند افزایش تعداد اورگان در اردوگاه های این کشور ممکن است موجب پدیداری بحران انسانی در بین انان بشود. به خصوص انکه برغم درخواست های مکرر دولت بنگلادش از جامعه بین المللی به خصوص سازمان های کمک رسان برای کمک به تامین نیازهای اولیه مسلمانان اواره میانمار از جمله مواد غذایی و دارویی؛ اقدام موثری در این زمینه صورت نگرفته است.مارک پیرس کارشناس امور پناهندگان سازمان ملل می گوید: بسیاری از اوارگان روهینگیایی اب و غدا ندارند. این در حالی است که درخواست ها برای تامین غذا، آب و بهداشت به دلیل شمار بالای آنان براورده نشده است و چنانچه نیازهای اساسی انان تامین نشود این مسئله می تواند به یک فاجعه انسانی تبدیل بشود.

انتشار گزارش هایی درباره شیوع برخی بیماری های واگیر از جمله وبا دربین مسلمانان روهینگیا در اردوگاه های اسکان اوارگان در بنگلادش در ماه های گذشته انتقادها از سازمان های بین المللی به خصوص سازمان ملل در بی توجهی به وضعیت اوارگان را بشدت افزایش داده است.

هشدار درباره تداوم فرار مسلمانان روهینگیا از میانمار گویای این واقعیت است بر خلاف برخی ادعاها؛ جنایات وحشیانه علیه روهینگیایی ها همچنان از سوی بوداییان افراطی و ارتش این کشور ادامه دارد و مسلمانان راخین برای حفظ جان خود مجبور به ترک خانه های خود و خروج از میانمار شده اند.

سخنان کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین نشان میدهد که دولت میانمار تعهدات خود در قبال بازگشت اوارگان روهینگیا را نقض کرده است.

وزیر خارجه میانمار چند ماه پیش با امضای توافقنامه ای با همتای بنگلادشی خود متعهد شد که زمینه را برای بازگشت اوارگان روهینگیایی فراهم کند.تداوم فرار مسلمانان راخین به سمت مرزهای بنگلادش و برخی کشورهای همسایه نشان می دهد که بر خلاف تعهد دولت میانمار هیچ گونه زمینه برای بازگشت اوارگان فراهم نیست.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


جمعه 15 تیر 1397 - 10:52:50

دسته بندی :