الجزیره خبرداد: 

«معامله قرن» برای کوچ اجباری ساکنان قدس به سینا

شنبه 9 تیر 1397 - 0:58:39
«معامله قرن» برای کوچ اجباری ساکنان قدس به سینا

بيروت- الکوثر: الجزیره اعلام کرد دولت مصر در چارچوب معامله قرن، بخش هایی از شبه جزیره سینا را برای کوچ اجباری فلسطینی ها از قدس و اسکان آنها در این منطقه آماده می کند. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، این شبکه تلویزیونی افزود: تحرکاتی که در شبه جزیره سینا در مصر در چارچوب «معامله قرن» صورت می گیرد، سوال برانگیز است. در ظاهر این تحولات جنگ علیه تروریسم در این منطقه راهبردی به نظر می رسد، اما تحقیقات سازمان دیده بان حقوق بشر نشان می دهد شماری از خانواده ها از بخش های گسترده ای از شبه جزیره سینا و نزدیک منطقه حائل در مرز نوار غزه مجبور به ترک خانه های خود شدند. این سازمان تاکید کرد ارتش مصر حدود سه هزار و پانصد ساختمان را فقط در رفح مصر در مدت حدود دو سال تخریب کرد. 
استاندار شمال سینا از تصمیم به گسترش منطقه حائل به عمق هزار و پانصد متری این منطقه خبر داد. این اقدامات در چارچوب معامله قرن صورت می گیرد که نخستین بار روزنامه «المصری الیوم» جزئیات آن را در ماه دسامبر گذشته فاش کرد. 
مهمترین بندهای معامله قرن، تشکیل کشور فلسطین در مرزهای موقت در نیمی از کرانه باختری و نوار غزه بدون قدس است و کنترل اوضاع امنیتی و مرزها همچنان در دست اسرائیل باقی خواهد ماند. کشور جدید فلسطین بدون ارتش و پایتخت آن منطقه ای خارج از قدس خواهد بود و با کمک ده میلیارد دلاری تشکیل خواهد شد. بر اساس این طرح، کشورهای جهان باید اسرائیل را به عنوان میهن قوم یهود به رسمیت بشناسند. 
به نوشته روزنامه فرانکفورتر الگماینه تحرکات دولت مصر در سینا، نشانه آماده کردن شرایط برای ایجاد منطقه ای به منظور تشکیل کشور فلسطین است. بر اساس معامله قرن، فلسطینی ها از بخش شرقی قدس به صورت اجباری به العریش منتقل می شوند. 
شبکه آمریکایی سی ان ان فاش کرد جارد کوشنر داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا برای فراهم کردن زمینه اجرای این توافق، سفرهای سری و علنی به ریاض، تل آویو و قاهره داشته است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 9 تیر 1397 - 0:58:31