دیدار فرستادگان ترامپ با بن سلمان و سکوت رسانه های عربستان

پنج شنبه 31 خرداد 1397 - 13:38:20
دیدار فرستادگان ترامپ با بن سلمان و سکوت رسانه های عربستان

تهران - الکوثر: در حالیکه رسانه های منطقه دیدار روز چهارشنبه 'جراد کوشنر' و 'جیسون گرینبلات' فرستادگان دولت آمریکا برای بازاریابی طرح معامله قرن را فاش ساختند ، رسانه های رسمی سعودی با خودداری از انتشار این خبر ، همچنان سکوت اختیار کرده اند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رسانه های عرب زبان منطقه به نقل از بیانیه دولت آمریکا گزارش دادند که در نشست بن سلمان ، کوشنر و گرینبلات درباره همکاریهای دوجانبه ، ضرورت ارسال کمک های بشر دوستانه به نوار غزه و طرح ترامپ برای فلسطین بحث و تبادل نظر شد.
نکته مهی که در تنها عکس منتشر شده از این دیدار وجود دارد این است که کوشنر بر خلاف عرف دیپلماتیک در عرض محمد بن سلمان ولیعهد عربستان نشسته است و این در حالی است که او هیچ مقام رسمی ندارد .
این دیدار ساعاتی بعد از حملات نظامیان صهیونیست به باریکه غزه و یک روز بعد از این دیدار با ' عبدالله دوم'شاه اردن صورت گرفته است .
فرستادگان ترامپ قرار است در ادامه ماموریت خود بعد از عربستان به کشورهای مصر و قطر هم سفر کنند تا راجع به طرح ترامپ برای جلوگیری از احقاق حقوق مردم فلسطین با سران این کشورها هم گفت وگو کنند.
پذیرفتن و دیدار با جراد کوشنر داماد ترامپ در حالی است که او ماه '14 می' (24 اردیبهشت ) گذشته با همسرش همزمان با کشتار دهها تن از فلسطینیان به دست نظامیان صهیونیستی در مراسم انتقال سفارت آمریکا به قدس شرکت کرد .
این اقدام همزمان با هفتادمین سال تشکیل رژیم صهیونیستی ( یوم نکبت ) انجام شد.
اقدام ترامپ رییس جمهوری آمریکا در انتقال سفارت این کشور به قدس موجی از خشم در میان مسلمانان جهان ایجاد کرد .
طرح معامله قرن که دولت ترامپ قصد اجرای آن را دارد ، فلسطینی ها را مجبور به ارایه امتیازات زیادی در حق صهیونیست ها می کند .
سایت صهیونیستی 'دبکا' پیشتر برخی از بندهای طرح یاد شده را این گونه فاش کرده است:
1- کشور فلسطین با حاکمیت محدود در نوار غزه و نیمی از کرانه باختری تشکیل خواهد شد.
2- مسئولیت کنترل امنیت اغلب مناطق کرانه باختری و گذرگاه های مرزی به عهده 'اسرائیل' خواهد ماند.
3- حاکمیت بر 'وادی اردن' (شرق کرانه باختری) و کنترل نظامی آن به عهده اسرائیل باقی خواهد بود.
4- همه محله های عربی بخش شرقی قدس در اختیار فلسطین خواهد بود، به جز شهر قدیمی آن که بخشی از قدس در دست اسرائیل خواهد بود.
5 - 'ابودیس' بخش شرقی قدس، پایتخت پیشنهادی برای کشور فلسطین خواهد بود.
6 - نظارت دینی بر مساجد شهر قدیمی قدس به عهده فلسطین و اردن خواهد بود.
7 - غزه جزئی از کشور جدید فلسطین خواهد بود، به شرط اینکه حماس خود را خلع سلاح کند.
8 - هیچ بندی در این طرح درباره 'حق بازگشت' آوارگان فلسطینی درج نشده است، اما مکانیزمی از سوی جامعه جهانی برای رسیدگی به آن ایجاد خواهد شد.
9 - شناسایی اسرائیل به عنوان وطن یهودیان و کشور فلسطین با حاکمیت محدود به عنوان وطن فلسطینی ها.
به نوشته دبکا، ترامپ در دیدارهایی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، 'محمد بن زاید آل نهیان' ولیعهد ابوظبی، 'تمیم بن حمد آل ثانی' امیر قطر، 'عبد الفتاح السیسی' رئیس جمهوری مصر و 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی طی چند جلسه درباره این طرح گفت و گو و رایزنی کرده است.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


پنج شنبه 31 خرداد 1397 - 12:47:45