چرا ابن تیمیه اصرار بر تکفیر همه مخالفان خود داشت؟

دو شنبه 21 خرداد 1397 - 13:22:12
چرا ابن تیمیه اصرار بر تکفیر همه مخالفان خود داشت؟

تهران- الکوثر: اندیشمند و پژوهشگر دینی سودانی معتقد است مخالفت علما در زمان حیات ابن تیمیه با افکار و سخنان غیرعادی او موجب شد او از علمای زمان خود کینه به دل بگیرد و همه آنان را تکفیر کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ «محمد النور الزاکی» در برنامه «الوجه الآخر» شبکه جهانی الکوثر درباره نظریه پرداز وهابیت گفت: از نظر فکری و عقلی روشن است که ابن تیمیه را نمی توان جزء حنبلی ها دانست. او بر اساس مسائلی مانند تجسیم (جسم قائل شدن برای خداوند که ابن تیمیه به آن اعتقاد داشت) و حرام دانستن توسل و زیارت قبر پیامبر اکرم(ص) حکم تکفیر دیگر مسلمانان را صادر کرده است. در حالی که همه مسلمانان از همه مذاهب از جمله حنبلی ها به زیارت قبر پیامبر اعتقاد دارند. این مسئله نشان می دهد هدف ابن تیمیه تکفیر همه مسلمانان بوده است.

این پژوهشگر سودانی افزود: ابن تیمیه به دروغ گویی مشهور است و هیچ گاه دست از دروغ گفتن برنداشت. او در کتاب «مجموع الفتاوی» پس از برشمردن ویژگی ها یا اعمال مخالفانش آورده است: «رازی کتابی درباره ستاره پرستی و فواید آن نوشته و مردم را به آن تشویق کرده است بنابراین از نظر همه علمای اسلام مرتد محسوب می شود». این در حالی است که رازی صرفا درباره علم نجوم کتاب نوشته است. ابن تیمیه علم نجوم و علم منطق و هر علم دیگری را که مخالفانش در آنها مهارت داشتند کفر می دانست.

شیخ الزاکی افزود: «الذهبی» که شاگرد ابن تیمیه است می گوید همه علما با ابن تیمیه به مخالفت برخاستند و به همین علت است که او از همه علما کینه به دل دارد. حتی شاگران ابن تیمیه از او رویگردان شدند و به شبهات او پاسخ دادند و او را فاسق دانستند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


دو شنبه 21 خرداد 1397 - 13:13:41