عطوان: شورای هماهنگی امارات و عربستان «شورای جنگ» است

شنبه 19 خرداد 1397 - 11:29:55
عطوان: شورای هماهنگی امارات و عربستان «شورای جنگ» است

تهران - الکوثر : روزنامه نگار سرشناس عرب با اشاره به شورای جدید هماهنگی ایجاد شده میان عربستان و امارات نوشت این شورا ، پیش از آنکه شورای همکاری اقتصادی دو جانبه باشد ، در واقع شورای جنگ است و هدف از آن ایجاد یک قدرت منطقه ای جدید در منطقه به منظور همکاری با آمریکا در جنگ احتمالی آینده در منطقه خواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، روزنامه اینترنتی رای الیوم در یادداشتی به قلم «عبدالباری عطوان» سردبیر این روزنامه نوشت:« گمان نمی کنیم برگزاری نخستین نشست روز گذشته شورای هماهنگی عربستان و امارات در شهر جده ، همزمان با نخستین سالروز بحران کشورهای خلیج (فارس) تصادفی باشد ؛ زیرا سران آن محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و محمد بن زاید همتای اماراتی او به منظور تقویت ائتلاف میان خود علیه قطر به عنوان دشمن کوچکتر و ایران به عنوان دشمن بزرگتر، این شورا را تشکیل دادند.»  
عطوان نوشت:« این شورا که نخستین نشست آن با امضای 60 توافق به منظور ایجاد 44 طرح راهبردی مشترک برای زیر ساخت ها در عرصه های امنیتی، صنایع نظامی، نفت، گاز و سرمایه گذاری های داخلی و خارجی برگزار شد، به منزله تیر خلاص به شورای همکاری خلیج (فارس) و تشکیل شورای هماهنگی دو جانبه ای است که تنها به دو کشور امارات و عربستان محدود می شود و در نتیجه چهار کشور دیگر در آن حضور ندارند، بر این اساس، می توان گفت این شورا در حد ادغام نیست اما از یک اتحادیه کنفدرالی بیشتر است. راهبرد این شورای هماهنگی ، عملیات طوفان قاطعیت را یاد آور می شود، عملیاتی که امارات و عربستان در یمن به مدت سه سال و دو ماه در حال انجام آن هستند و با تکیه بر تولید ناخالص داخلی به ارزش بالغ بر یک تریلیون دلار و صادرات نفت، گاز و دیگر تولیدات به ارزش تقریبا 700 میلیارد دلار سالانه صورت می گیرد و این بدان معناست که با یک قدرت اقتصادی عظیم روبرو هستیم که اگر امکان پیدا کند، به یک قدرت نظامی بزرگ در منطقه تبدیل شود. در این شورا، فقرا جایی ندارند. منظور ما بحرین است که نادیده گرفته شد و از آن دعوت نشد که اکنون یا در آینده به این شورا بپیوندد. همچنین این شورا برای کشورهایی همچون کویت و عمان که در قبال بحران قطر و جنگ یمن، مواضع بی طرفانه اتخاذ کردند، هیچ جایی ندارد.»  
وی در ادامه نوشت :« بعید نمی دانیم ، تشدید اختلافات با قطر و تشدید محاصره خفقان آور علیه آن، از مهم ترین اقدامات این شورا باشد. همچنین بعید نیست، یکی از اهداف آن تشکیل بازویی نظامی ، سیاسی و اقتصادی در منطقه خلیج (فارس) باشد تا هر گونه تلاش آمریکا برای تغییر نظام ایران، با تکیه بر این محور صورت بگیرد، تلاش هایی که با تحریم بی سابقه آغاز می شود و آنچنان که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، بسیار بیشتر و بزرگتر از تحریم های اعمال شده علیه کره شمالی خواهد بود. اعتراض عربستان به تلاش های قطر برای خرید سامانه موشکی اس 400 روسیه و انتخاب فرانسه برای دادن هشداری دو گانه به قطر در وهله نخست و پس از آن هشدار دادن به روسیه از طریق فرانسه، درباره ادامه این معامله و تهدید به بمباران این سامانه موشکی در صورت تحویل آن (به قطر) احتمالا یکی از نشانه های اهداف کنونی و آینده این شورای جدید و چه بسا با حمایت آمریکا باشد.»  
عطوان در پایان گفت:« این شورا، پیش از آنکه شورای همکاری اقتصادی دو جانبه باشد، در واقع «شورای جنگ» است و هدف از آن ایجاد یک قدرت منطقه ای جدید است. اما آیا به این اهداف دست پیدا خواهد کرد؟ آیا پس از ناکام ماندن تحریم های تجاری و سیاسی علیه قطر، جبهه نظامی علیه این کشور خواهد گشود؟ و چه زمانی این اقدام صورت خواهد گرفت؟ آیا طرح (عربستان) برای حفر کانال «سلوی» به منظور قطع ارتباط زمینی قطر با شبه جزیره عربستان از جمله طرح های مورد توافق در این شورا است؟ پاسخ دادن به این سوالات را به ماه ها و چه بسا به سال های آینده موکول می کنیم. آن چه می توانیم بگوییم این است که تشکیل این شورا، اقدامی تنش آمیز به شمار می رود که به شدت خطرناک و برای بسیاری طرف ها نگران کننده است. این شورا باعث نگرانی دیگر کشورهای حوزه خلیج (فارس) که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در معرض تهدید قرار دارند می شود و چه بسا نقشه ائتلاف ها را در منطقه از اساس تغییر دهد.»  


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 19 خرداد 1397 - 11:27:59