راز توصیه به خواندن دعای فرج در شب ۲۳ رمضان/رهاورد دعای فرج برای منتظران

پنج شنبه 17 خرداد 1397 - 15:47:3
راز توصیه به خواندن دعای فرج در شب ۲۳ رمضان/رهاورد دعای فرج برای منتظران

تهران - الکوثر: امام زمان(عج) در هر نقطه ای از زمین که باشند، منتظران با دعا کردن برای ایشان می توانند از الطاف شان بهره مند باشند و هر قدر، میزان دعای ما بیشتر باشد، ظرفیت ما برای برخورداری از این الطاف بیشتر خواهد بود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،حجت الاسلام و المسلمین سید مجتبی معنوی، استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت فرا رسیدن شب 23 ماه مبارک رمضان گفت ، با اشاره به ضرورت خواندن دعای «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ... » در این شب، اظهار کرد:  خداوند در آیه 77 سوره مبارکه فرقان می فرماید: «قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ فَقَدْ كَذَّبْتُمْ فَسَوْفَ يَكُونُ لِزَامًا؛ بگو که اگر دعای شما (و ناله و زاری و توبه شما) نبود خدا به شما چه توجه و اعتنایی داشت؟ که شما کافران (آیات حق را) تکذیب کردید و به کیفر همیشگی آن گرفتار خواهید شد.»

وی با بیان اینکه دعا، دروازه ارتباط ما با خداوند متعال است و میزان ارتباط ما با خداوند از طریق دعا تنظیم می شود، گفت: دین مبین اسلام برپایه امامت و ولایت بنا شده است و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد لذا اگر بخواهیم خداوند را عبادت کنیم، راه برقراری ارتباط مناسب با خداوند، برقراری ارتباط و انس با امام زمان (عج) است.

معنوی درباره راه برقراری ارتباط با امام زمان (عج) تصریح کرد: امام حسین(ع) می فرمایند: «ما الإمامُ إلّا الحاكمُ بالكِتابِ، القائمُ بالقِسْطِ، الدّائنُ بِدِينِ الحَقِّ، الحابِسُ نَفْسَهُ على ذاتِ اللّه؛ امام و پيشوا كسى نيست مگر آن كه بر اساس كتاب خدا حكومت كند، عدل و داد را بر پا دارد، پايبند دين حق باشد و خود را وقف در راه خدا كند.» یعنی مناجات ما باید مبتنی بر پایه قرآن کریم و سیره پیامبر(ص) و در نهایت مورد تائید امام باشد.

ارزش شب های قدر به امام است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در شب های قدر باید برای امام زمان(عج) دعا کرد، تاکید کرد: جایگاه و ارزش شب های قدر به امام و ارتباط با ایشان است لذا باید برای ظهور امام زمان (عج) دعا کرد که یکی از دعاهای معروف و نقل شده برای این شب ها، دعای سلامتی و ظهور ایشان «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ... » است.

وی ادامه داد: فرج به معنای برطرف شدن گرد و غبار است و دعا برای فرج، دعایی است که برای برطرف شدن موانع ظهور و رسیدن به نقطه مطلوب توصیه شده است.

چرا باید برای ظهور دعا کنیم؟

معنوی با طرح این سوال که چرا باید برای ظهور امام زمان (عج) دعا کنیم؟، گفت: چرایی دعا برای ظهور امام زمان (عج) در شب های قدر بویژه در شب 23 ماه مبارک رمضان که منتظران در هر حال و ساعتی باید دعای سلامتی و ظهور ایشان را بخوانند، به ماهیت دعا و تاثیر آن بر ارتباط با امام عصر(عج) باز می گردد.

کارشناس مرکز تخصصی مهدویت اضافه کرد: ماهیت دعا، مناجات با خداوند است و تاثیر دعا نیز در نظام آفرینش نیز متقابل است، به این معنا که نظام آفرینش زنده و پویاست و جهان بینی اسلامی از تاثیر دعا بر این نظام حکایت می کند لذا دعا در برقراری ارتباط با امام عصر(عج) نقش بسیار مهمی دارد.

رهاورد دعا برای منتظران

وی با بیان اینکه اهمیت دعا برای سلامتی حضرت حجت(عج) به این معنا نیست که حضرت(عج) سلامتی خود را بواسطه این دعا دارند بلکه تاثیر متقابل این دعا کردن، موجب رشد و تکامل ما می شود، گفت: انسان برای رسیدن به امامت و پذیرش ولایت نیازمند ظرفیت و استعدادی است که این مهم با دعا کردن برای امام(عج)، شکوفا می شود.

معنوی ابراز کرد: اهل بیت(ع) در دهه سوم ماه مبارک رمضان که آغاز شب های قدر و افزایش ارتباط با امام(عج) است، توصیه به دعا کردن برای ظهور و سلامتی امام زمان (عج) کرده اند تا موجب رشد و شکوفایی استعدادهای ما برای همراهی با امامت و ولایت شود که اگر انسان این ظرفیت را در خود ایجاد کند، می تواند از فیض شب های قدر برخوردار شود.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: وقتی در دعای «اَللّهُمَّ کُنْ لِوَلِیِّکَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ... » از خداوند می خواهیم که حافظ، ناصر، دلیل و راهنمای امام زمان (عج) باشد و رهبری امام(ع) را چشمه حیات ما قرار دهد، در صورتی از این نعمات برخوردار می شویم که ظرافیت لازم را داشته باشیم؛ خداوند با دعای فرج تاثیر عشق و محبت ما به امام(عج) را در نظام آفرینش منتشر می کند.

وی تصریح کرد: امام زمان(عج) در هر نقطه ای از زمین که باشند، منتظران با دعا کردن برای ایشان می توانند از الطاف شان بهره مند باشند و هر قدر، میزان دعای ما بیشتر باشد، ظرفیت ما برای برخورداری از این الطاف بیشتر خواهد بود.

معنوی در پایان خاطرنشان کرد: امام زمان (عج)  در روایتی بر دعای مومنین و مومنات برای ظهور توصیه کرده اند؛ زیرا با این دعا، ظرف وجودی آنان برای ظهور بیشتر خواهد شد و در این صورت، امامت و مهدویت به خواسته قلبی جامعه اسلامی تبدیل می شود.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید

 


پنج شنبه 17 خرداد 1397 - 15:46:52