پدافند هوایی سوریه به فناوری های پیشرفته مجهز می شود

سه شنبه 8 خرداد 1397 - 16:23:2
پدافند هوایی سوریه به فناوری های پیشرفته مجهز می شود

دمشق- الکوثر: ارتش سوریه با تجهیز سامانه پدافند هوایی این کشور به تسلیحات وفناوری های پیشرفته، در حال آماده کردن خود برای مقابله با هر گونه تجاوز احتمالی در آینده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پدافند هوایی سوریه در 10 فوریه گذشته (21 بهمن 96) توانست جنگنده اف 16 اسرائیلی را بر فراز جنوب سوریه هدف قرار دهد و در منطقه الجلیل فلسطین اشغالی سرنگون کند. 
برای آن که بدانیم پدافند هوایی سوریه چگونه توانست این جنگنده را سرنگون کند، ابتدا باید با ماهیت این سامانه دفاع هوایی پی ببریم. 
دو سامانه سام پنج (S200) و سام 6 گانیفول برجسته ترین سامانه های دفاع هوایی هستند که در اختیار ارتش سوریه است و با کمک آن ها می تواند جنگنده ای همچون اف 16 را هدف قرار دهد. 
ارتش سوریه همچنین دارای سامانه های دیگری با کارآیی کمتری برای مقابله با این نوع از جنگنده ها است و به احتمال زیاد جنگنده اسرائیلی توسط یکی از این دو سامانه سرنگون شده است. 
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، بامداد روز جمعه 24 فروردین 97 پس از یک هفته تهدید و اتهام‌زنی علیه دولت سوریه در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما -که صرفا یک نمایش ساختگی بود- فرمان حمله نظامی به این کشور را صادر کرد و سرانجام آمریکا، فرانسه و انگلیس سرزمین سوریه را آماج موشک های خود قرار دادند. 
همان گونه که وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود: در این حمله 71 موشک مورد اصابت قرار گرفتند اما در این میان امکان اصابت این موشک ها به هدف از تعداد آن ها مهم تر است. پدافند هوایی ارتش سوریه توانست در این حمله شمار زیادی از موشک های متجاوز را سرنگون کرده و یا آن ها را از مسیرشان منحرف کند. 
مشاهده اهدافی که این موشک ها به آن ها نرسیدند و همچنین باقیمانده موشک های منهدم شده گویای این واقعیت است که پدافند هوایی سوریه توانست با بسیاری از آن ها مقابله کند. 
پس مانده های موشک های سرنگون شده به مسکو انتقال یافت و در آن جا در یک کنفرانس مطبوعاتی به نمایش گذاشته شد. علاوه بر همه این ها باید به تعداد زیاد موشک هایی اشاره کرد که توسط سامانه موشکی سوریه شلیک شده بود. 
کارشناسان نظامی معتقدند حجم ویرانه های به جا مانده از موشک های شلیک شده به سوی مرکز تحقیقات در برزه و حومه دمشق - که به گفته کینیت ماکینزی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا تعداد آن ها 76 تا بود، حکایت از آن داشت که حداکثر موشک هایی که توانستند اهداف مورد نظرشان را مورد اصابت قرار دهند، 20 فروند بود. 
زیرا بخش هایی از ساختمان های مورد اصابت قرار گرفته به طور کامل ویران نشده اند و امکان ندارد در صورت اصابت 76 موشک همانند توماهوک و 'JASSM' با توان ویرانگری بسیار بالا این ساختمان ها سالم مانده باشند. 
ارتش سوریه با توجه به قابل پیش بینی بودن این تجاوز فرصت کافی را برای برنامه ریزی و آماده شدن برای مقابله با موشک های شلیک شده از سوی دریا و هوا داشت و نظامیان سوری توانستند سکوهای موشکی خود را نصب و آماده کنند و میزان حساسیت رادارهای خود را افزایش دهند. 
موقعیت سکوهایی که موشک های متجاوز از آن ها شلیک شد، نیز شناخته شده بود و رادارها و هواپیماهای شناسایی روسی و سوری از ساعت ها و روزهای قبل از تجاوز آن ها را رصد کرده بودند و در نتیجه سوریه توانست مسیر موشک های متجاوز را شناسایی کند و به سادگی آنها را هدف قرار دهد. 
از سوی دیگر به گفته کونستانتین سیوکوف نائب رئیس پارلمان روسیه، دستگاه های الکترونیکی مراکز شلیک کننده موشک ها نتوانستند ، آن گونه که باید و شاید به آن ها پوشش بدهند و در نتیجه موشک های مهاجم در تیررس و مورد اصابت آتشبار پدافند هوایی سوریه قرار گرفتند. 
گزارش ها حاکی است که سوریه از سامانه مدرن پارازیت Richag-AV استفاده کرد که اخیرا در اختیار ارتش سوریه قرار داده شده است. 
گزارش های نظامی نیز حکایت از آن دارد که ارتش سوریه با همکاری کارشناسان روس از سامانه جنگ الکترونیک برای ایجاد پارازیت بر روی موشک های متجاوز استفاده کرد و توانست برخی از آن ها را از مسیرشان منحرف کند. 
علاوه بر همه این ها روسیه برای مقابله با موشک های متجاوز از سامانه ها و تسلیحات متنوعی سود برد زیرا به گفته منابع آگاه نظامی در این عملیات موشک های بوکا، پانتیسر و سامانه های بتشورا 2M، کوادراتا ، اوسی – أم إی و سامانه S200 در آن مشارکت داشتند. 
تنوع سامانه ها و تسلیحات سبب گسترش دامنه آتشبار و افزایش فرصت های هدف گیری آن ها شد به ویژه با توجه به این که برخی از سامانه های دفاعی مانند بانتسیر اساسا برای مقابله با موشک ها طراحی شده اند و نه جنگنده ها. 
همچنین در این عملیات نظامی سربازان و افسران پدافند هوایی سوریه مهارت و توان بالای خود را در اصابت به اهداف موردنظر ثابت کردند و علاوه بر آن شجاعت خود را در باقی ماندن در سکوها و مراکز تسلیحاتی به نمایش گذاشتند زیرا احتمال این وجود داشت که مواضع محل استقرار آنان به طور مستقیم مورد هدف قرار گیرد. 
از تجربه سوریه می توان نتیجه گرفت که تسلیحات و تاکتیک های پیشرفته به همراه شرایط مناسب می تواند نتایج مثبتی به همراه داشته باشد و در معادلات بازدارنده تغییر ایجاد کند. 
همچنین باید تاکید کرد که اگر از جنگنده های پیشرفته و موشک های هوشمند بیم به دل راه ندهیم و برای هدف قرار دادن آنها شیوه های مناسبی در پیش بگیریم ، در آن صورت خواهیم توانست به عامل اساسی موفقیت در دفاع و رویارویی با دشمن دست یابیم هر چند ممکن است تسلیحات بکار رفته از سوی ما تقریبا قدیمی باشند.


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 8 خرداد 1397 - 13:2:56