سیره عملی حضرت امام (ره) در ماه مبارک رمضان

یک شنبه 30 اردیبهشت 1397 - 9:42:32
سیره عملی حضرت امام (ره) در ماه مبارک رمضان

حضرت امام (ره) توجه ویژه‌ا‏ی نسبت ‏به ماه رمضان داشته و بدین جهت، ملاقات ها ی خودشان را در ماه رمضان تعطیل می ‏کردند و به دعا و تلاوت قرآن و... می ‏پرداختند. و خودشان می ‏گفتند: «خود ماه مبارک رمضان، کاری است.»

یکی از یاران امام، در این باره گفته است: 

در این ماه، ایشان شعر نمی ‏خواندند و نمی ‏سرودند و گوش به شعر هم نمی ‏دانند . خلاصه،دگرگونی خاصی متناسب با این ماه در زندگی خود ایجاد می ‏کردند، به گونه‏ ی که این ماه را، سراسر، به تلاوت قرآن مجید و دعا کردن و انجام دادن مستحبات مربوط به ماه رمضان سپری می ‏کردند.

ایشان، به هنگام سحر وافطار، بسیار کم می ‏خوردند، به گونه‏ ای که خادم‏شان فکر می ‏کردند که امام،

چیزی نخورده است!

حضرت امام رحمة الله علیه درباره رمضان چنین می ‏سرایند:

ماه رمضان شد، می و میخانه بر افتاد

عشق و طرب و باده، به وقت ‏سحر افتاد

افطار به می کرد برم پیر خرابات گفتم

که تو را روزه، به برگ و ثمر افتاد

با باده، وضو گیر که در مذهب رندان

در حضرت حق این عملت ‏بارور افتاد

توجه امام خمینی(قدس سره) به ماه مبارک رمضان

نظم امام (ره) زبانزد خاص و عام بود. ایشان در برنامه های عادی و روزانه خویش با برنامه‌ریزی عمل می‌کردند و در ایام خاص و ماه‌هایی که از اهمیت معنوی بالایی برخوردار بود، برنامه ویژه‌ای داشتند.

امام هر سال قبل از تعطیلات دروس حوزه، در آستانه ماه مبارک رمضان و هجرت طلاب به روستاها و شهرها برای تبلیغ دین ، جلسه درس را به موعظه، نصیحت و توجه به آداب سیره و سلوک در ماه رمضان اختصاص می‌داد. ایشان در یکی از جلسات خود فرمود:

به آداب اولیه روزه عمل نمایید و همان طور که شکم را از خوردن و آشامیدن نگه می دارید ، چشم و گوش و زبان را هم از معاصی بازدارید. از هم اکنون بنا بگذارید که زبان را از غیبت ، تهمت و بدگویی و دروغ نگه داشته ، کینه ، حسد و دیگر صفات زشت شیطانی را از دل بیرون کنید . اگر توانستید ، «انقطاع الی الله» حاصل نمایید ؛ اعمال خود را خالص و بی ریا انجام دهید ، از شیاطین انس و جن منقطع می‌شوید.

از جمله برنامه‏های ویژه‏ی حضرت امام، رضوان اللّه‏ علیه، در ماه مبارك رمضان، عبادت و تهجّد بود. امام، عبادت را ابزار رسیدن به عشق الهی می‏دانستند. و به صراحت بیان می‏كردند كه در وادی عشق، نباید به عبادت به چشم وسیله‏ای برای رسیدن به بهشت نگاه كرد.

توجه ویژه به قرآن

امام خمینی (ره) توجه خاصی به قرآن داشتند، به ‏طوری که روزی، هفت ‏بار قرآن می ‏خواندند!

امام در هر فرصتی که به ‏دست می ‏آوردند، ولو اندک، قرآن می ‏خواندند. بارها دیده شد که امام، حتی در دقایقی قبل از آماده شدن سفره - که معمولا به بطالت می ‏گذرد - قرآن تلاوت می ‏کنند ! امام بعد از نماز شب تا وقت نماز صبح، قرآن می ‏خواند. 

یکی اطرافیان امام می ‏گوید:

امام در نجف، چشم‏شان درد گرفت و به دکتر مراجعه کردند. دکتر بعد از معاینه‏ چشم امام گفت: «شما باید چند روز ی قرآن نخوانید و به چشم‏تان استراحت ‏بدهید.»

امام خندیدند و فرمودند: «دکتر، من، چشم را برا ی قرآن خواندن می خواهم! چه فایده‏ ی دارد که چشم داشته باشم و قرآن نخوانم؟ شما یک کار ی کنید که من بتوانم قرآن بخوانم.»

و در ماه رمضان یکی از همراهان امام در نجف، اظهارمی ‏کرد که امام خمینی در ماه مبارک رمضان، هر روز ده جزء قرآن می ‏خواندند ، یعنی در هر سه روز، یک بار قرآن را ختم می ‏کردند. 

علاوه بر آن، هر سال چند روز قبل از ماه مبارک رمضان ، دستور می ‏دادند که چند ختم قرآن برای افرادی که مد نظر مبارکشان بود، قرائت ‏شود.

سفارش های امام به مناسبت ماه مبارک رمضان

از کردار و رفتار ناشایسته‏ خود، استغفار کنید. اگر خدای نخواسته، گناهی مرتکب شده ‏اید، قبل از ورود به ماه مبارک رمضان توبه کنید. زبان را به مناجات حق تعالی عادت دهید. مبادا در ماه مبارک رمضان ، از شما غیبتی ، تهمتی و خلاصه گناهی سر بزند و در محضر ربوی ،با نعم الهی و در مهمان سرای باری تعالی ، آلوده معاصی باشید! شما اقلا”‌به آداب اولیه روزه عمل نمایید و همان طوری که شکم خودرا از خوردن و آشامیدن نگه می دارید ، چشم و گوش و زبان را هم از معاصی باز دارید !

- اگردیدید کسی می خواهد غیبت کند ، جلوگیری کنید و به اوبگویید! ما،متعهد شده ایم که در این سی روز ماه مبارک رمضان از امور محرمه خودداری ورزیم و اگرنمی توانید او را ازغیبت بازدارید از آن مجلس خارج شوید! ننشینید وگوش کنید! باز تکرار نمی کنم تصمیم بگیرید در این سی روز ماه مبارک رمضان مراقب زبان چشم،گوش وهمه اعضاء وجوارح خود باشید.


یک شنبه 30 اردیبهشت 1397 - 9:42:26

دسته بندی :