یرموک آخرین قلعه داعش در آستانه آزادی

شنبه 29 اردیبهشت 1397 - 19:33:53
یرموک آخرین قلعه داعش در آستانه آزادی

شکست و خروج شماری از اعضای گروه های تروریستی در اطراف دمشق به ویژه گروهک موسوم به جیش الاسلام و پاکسازی منطقه غوطه شرقی توسط ارتش سوریه در ماه گذشته موجب شد تا اکنون نوبت به نابودی عناصر گروهک تروریستی داعش در منطقه یرموک و حجر الاسود در غوطه غربی دمشق به عنوان آخرین قلعه داعش در اطراف پایتخت سوریه برسد.

تهران- الکوثر:  مجید جعفری کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی می نویسد : ارتش سوریه در تاریخ ششم اسفند 1396 عملیات خود را در غوطه شرقی که در تصرف گروه تروریستی جیش الاسلام قرار داشت، آغاز کرد و این منطقه در 25 فروردین 1397 کاملا آزاد شد. 
هم اکنون (29 اردیبهشت) شرایط پیروزی های ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در سوریه تا حدی پیشرفته که کمتر از 20 درصد از خاک این کشور در دست گروه های تروریستی - تکفیری باقی مانده و هر روز نیز حلقه محاصره تروریست ها در نقاط مختلف سوریه تنگ تر می شود. 
گروه تروریستی داعش پس از چند سال جنایت در سوریه و عراق در آبان ماه سال 1396 در سوریه و چند روز قبل از آن نیز در عراق شکست خورد و حکومت خودخوانده آن در الرقه فروپاشید؛ با شکست داعش در الرقه و دیرالزور نوبت به پاکسازی مناطق متصرفه توسط دیگر گروه های تروریستی در غوطه شرقی در استان ریف دمشق و پس از آن نیز داعش در جنوب پایتخت سوریه رسید. 


براساس توافق گروه های تروریستی با دولت سوریه در غوطه شرقی و جنوب دمشق در ماه گذشته و خروج این گروه ها از جنوب پایتخت سوریه، هم اکنون فقط عناصر گروه تروریستی تکفیری داعش در مقابله با ارتش سوریه در یرموک و حجر الاسود حضور دارند. 


حکومت دمشق با کمک هم پیمانان خود تلاش زیادی کرد تا عناصر داعش را با مذاکره از یرموک و حجرالاسود خارج کند، اما تروریست ها به هیچ وجه این موضوع را قبول نکردند و از این رو بود که عملیات ارتش سوریه در اول اردیبهشت ماه جاری به یرموک و حجر الاسود به منظور اخراج تروریست ها آغاز شد. 
ارتش و نیروهای مسلح سوریه 17 روز قبل کنترل خروجی های تمام مناطق تحت تسلط گروه تروریستی تحریرالشام (جبهه النصره) را در اردوگاه فلسطینی نشین یرموک در جنوب دمشق در اختیار گرفتند. 
پس از اخراج تروریست های گروه موسوم به جیش الاسلام از غوطه شرقی در 25 فروردین سال جاری، ارتش سوریه این فرصت را پیدا کرد تا کار تروریست های حاضر در جنوب دمشق را نیز یکسره کند. 
هم اکنون گروه تروریستی داعش فقط بر بخش شمالی حجرالاسود و قسمت هایی از اردوگاه یرموک مسلط است. 


 یرموک اردوگاهی فلسطینی نشین 
اردوگاه یرموک یک منطقهٔ مسکونی فلسطینی‌نشین در جنوب دمشق پایتخت سوریه می باشد؛ این اردوگاه در سال 1957 تأسیس شد؛ در آن زمان این منطقه خارج از شهر دمشق قرار داشت، اما اکنون در محدوده شهرداری دمشق و در فاصله حدود 8 کیلومتر مرکز این شهر قرار دارد.
یرموک 2٫11 کیلومترمربع مساحت دارد و تا پیش از بحران سوریه در 24 اسفند ماه سال 1389 نزدیک به 500 هزار آواره فلسطینی در آن ساکن بودند. 

قبل از آغاز بحران سوریه اردوگاه یرموک از نظر اداری زیر نظر دمشق قرار داشت، اما با آغاز بحران این کشور کنترل این منطقه از سوی دولت سوریه به گروه سیاسی- نظامی 'جبهه خلق برای آزادی فلسطین – فرماندهی کل' واگذار شده که در ادامه از اول آوریل 2015 گروه تروریستی داعش کنترل آن را به دست گرفت. 


با تصرف یرموک توسط گروه تروریستی داعش، آوارگان فلسطینی نیز آواره تر شدند و اجبارا به مناطق دیگر سوریه رفتند؛ شمار کمی از جوانان آواره فلسطینی نیز به گروه های تروریستی از جمله داعش پیوستند و شماری دیگر نیز با ایجاد تیپ قدس به مقابله با تروریست ها پرداخته و از مردم سوریه و آوارگان فلسطینی دفاع کردند که این روند هم اکنون نیز ادامه دارد. 

هلاکت 227 تروریست داعشی در جنوب دمشق 
با گذشت 30 روز از عملیات ارتش سوریه و نیروهای هم پیمان علیه مواضع گروه تروریستی داعش در یرموک و حجرالاسود، شمار کشته های داعش تاکنون به 227 نفر رسیده است. این آمار را نهاد موسوم به دیده بان حقوق بشر وابسته به مخالفان سوری شب گذشته (جمعه شب) اعلام کرد. 
این دیده بان سه روز قبل نیز اعلام کرده بود که ارتش سوریه بیش از 80 درصد منطقه حجرالاسود در جنوب دمشق را از کنترل داعش خارج کرده است. 

چرا کار داعش در یرموک پایان نمی یابد؟ 
ارتش سوریه قبل از حمله به یرموک و حجرالاسود بارها سعی کرد تا با مذاکره عناصر گروه تروریستی داعش را از این منطقه خارج کند، ولی عناصر این گروهک با پافشاری سعی در نگهداری این منطقه را دارند. 
در زمانی که ارتش سوریه به دنبال رایزنی با گروه تروریستی داعش برای خروج از اردوگاه یرموک و حجر الاسود بود، عناصر این گروهک اقدام به ایجاد خاک ریز در محلات مختلف کرده و مواضع خود را تقویت می کردند؛ طی این مدت و قبل از آن نیز سران آمریکایی - سعودی - صهیونیستی داعش هم اقدام به ارسال تجهیزات نظامی و تقویت تسلیحاتی داعش می کردند، چرا که حضور داعش در نزدیکی دمشق برای سران این گروه تروریستی بسیار با ارزش می باشد. 
تروریست های داعش در اردوگاه یرموک و حجرالاسود تونل های زیاد و مستحکمی ایجاد کرده اند و باید گفت که حدود 98 درصد عناصر و تجهیزات این گروه تروریستی در داخل تونل ها مستقر می باشد و شماری از آنها فقط برای اجرای پاتک از تونل ها خارج می شوند و شماری نیز نگهبان این تونل ها و مواضع داعش می باشند. 
در 30 روز گذشته به طور میانگین روزانه 9 داعشی در یرموک و حجرالاسود علیرغم حملات سنگین هوایی و توپخانه ای ارتش سوریه کشته شده اند و دلیل آمار کم کشته های داعش به خاطر نوع نبرد عناصر این گروه تروریستی به عنوان 'نبرد موش کور' می باشد؛ شمار زیادی از خانه های موجود در یرموک و حجر الاسود بلند مرتبه بوده و همین عامل نیز سنگر خوبی برای تروریست های داعشی محسوب می شود. 
بر اساس اخبار دریافتی از منابع نظامی، شمار عناصر موجود داعش در یرموک و حجر الاسود حدود 600 نفر است که با کشته شدن 227 از آنها و زخمی شدن تعدادی دیگر، تقریبا نیمی از آنها از موضوع جنگ خارج شده اند. 
عملیات زمینی، توپخانه ای و هوایی ارتش سوریه در محله های یرموک و حجر السود علیرغم آغاز ماه رمضان ادامه دارد و باید گفت که ارتش سوریه خانه به خانه در تعقیب عناصر داعش است و پیروزی ارتش سوریه بر این گروه تروریستی طی روزهای آینده رغم خواهد خود و قلعه پوشالی داعش در یرموک و حجر الاسود به عنوان آخرین پایگاه این گروه تروریستی فرو خواهد پاشید. 


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 29 اردیبهشت 1397 - 17:55:45