ماه رمضان در عربستان ؛ مخالفان آل سعود در زندان

شنبه 29 اردیبهشت 1397 - 13:58:58
ماه رمضان در عربستان ؛ مخالفان آل سعود در زندان

تهران- الکوثر: امسال ماه رمضان در حالی در عربستان آغاز می شود که تعداد زیادی از فعالان سیاسی، مبلغان اسلامی، استادان دانشگاه، روشنفکران، نویسندگان، اقتصاددانان، شعرا و روزنامه نگاران این کشور در زندان به سر می برند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مقامات سعودی از سپتامبر سال گذشته در اقدامی که بیشتر به آدم ربایی شبیه بود، شمار زیادی از مخالفان رژیم را زندانی کرده و با گذشت بیش از شش ماه هنوز تعداد بازداشت شدگان و اتهام های وارده به آنان به صورت رسمی اعلام نشده است . 
گزارش های منتشره از داخل عربستان و اطلاعاتی که خانواده های این افراد در اختیار رسانه ها قرار داده اند، نشان می دهد که دستگیر شدگان بدون حکم یا احضار قضایی روانه زندان شده اند. آنها حتی بعد از بازداشت از ارتباط با خانواده خود یا داشتن وکیل مدافع محروم بوده اند. 
بر اساس اعلام گروههای حقوق بشری، رژیم سعودی پنجشنبه گذشته اولین روز از ماه مبارک رمضان امسال هم اقدام به دستگیری 'محمد المحیسنی' امام جماعت 'مسجد الراجحی' و یکی از پسران وی کرد. 
این گروهها همچنین اعلام کردند: مقامات امنیتی عربستان 5 تن از فعالان حقوق بشر این کشور از جمله سه زن را دستگیر و روانه زندان کردند. نام دستگیر شدگان 'محمد الربیعه'، 'ابراهیم المدیمیغ' ، 'لجین الهذلول'، 'عزیزه الیوسف' و 'ایمان الفنجان' اعلام شده است . 
زنانی که بازداشت شده اند، پیشتر با برپایی کمپین هایی خواستار اعطای حق رانندگی به زنان و مسافرت بدون همراهی محارم شده بودند. 

مخالفان عادی سازی روابط با اسراییل، زندانی می شوند 
عربستان در 56 سال گذشته به طور مخفیانه با رژیم صهیونیستی همکاری داشته و در حالی که مایل بوده این روابط همچنان پنهان باقی بماند، اخیرا بنابر دلایلی که در اختیار سعودی ها هم نبوده، این روابط فاش شده است . 
متعاقب فاش شدن این روابط پنهانی، سخنان 'محمد بن سلمان' ولیعهد سعودی که فروردین ماه امسال از حق زندگی صهیونیست ها در سرزمینهای اشغالی فلسطین حمایت کرد، نقطه عطفی در روابط این دو رژیم بوجود آمد. 
به دنبال عادی سازی روابط میان بن سلمان و سران رژیم صهیونیستی و فاش شدن روابط پنهانی بین این رژیم و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به ویژه امارات و عربستان، شمار زیادی از علما و روشنفکران در عربستان که سالها فساد و اشغالگری رژیم صهیونیستی را محکوم کرده بودند، مخالفت خود را با عادی سازی روابط بین مقامات سعودی و رژیم صهیونیستی اعلام کردند و این امر سبب شد که تعداد زیادی از روشنفکران ، علما و مبلغان توسط نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شوند . 
اخیرا وبگاه 'بازداشت شدگان سعودی' نقطه نظرات روشنفکران و علمای عربستان درباره فلسطین و محکوم کردن روابط سعودی و رژیم صهیونیستی را فاش کرده و نوشته است که این روشنفکران بخاطر مخالفتشان با عادی سازی روابط با صهیونیست ها، بازداشت شده اند. 
بنابر این گزارش، شیخ 'سلمان العوده' که نهم سپتامبر 2017 بازداشت شد، معتقد است، اسرائیلی ها حق ندارند در سرزمین فلسطین سکنی گزینند، چون فلسطین سرزمین فلسطینی ها است. 
'جمیل فارس' که اواخر سپتامبر بازداشت شد نیز ضمن محکوم کردن عادی سازی روابط اعراب با اسراییل، گفت: اگر چه اکنون نمی توانیم با صهیونیست ها بجنگیم، ولی وسایل دیگری برای مبارزه با آنها در اختیار داریم و آن وحدت جهان اسلام علیه این رژیم اشغالگر است . 
'عوض القرنی' که همزمان با سلمان العوده بازداشت شد هم با اشاره به انتشار اخبار ارتباط میان آل سعود و صهیونیست ها تاکید کرد: اکنون سازشکاران و تسلیم شدگان کاملا رسوا شده اند. 
'عبد العزیز الطریفی' یکی دیگر از بازداشت شدگان ماه سپتامبر در عربستان، رژیم صهیونیستی را اشغالگر یک کشور اسلامی توصیف کرد و گفت : کسانی که فلسطین را فروختند، نمی توانند آن را فتح کنند . فتح فلسطین با دادن خون صورت می گیرد. 
واقعیت این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی در طرحی موسوم به 'معامله قرن' سناریوهای بسیار خطرناکی را برای منطقه ترسیم کرده اند و بخشی از اجرای این طرح را بر عهده سعودی ها گذاشته اند. 
ملاقات های اخیر بین مقامات اسرائیل و عربستان برای تکمیل این سناریوها است. 'دونالد ترامپ' با اعلام 'قدس' به عنوان پایتخت رسمی اسرائیل و انتقال سفارت این کشور، قدم اول این سناریو را برداشته است. طرح انتقال فلسطینی ها به اردن و تشکیل شهرک های جدید از دیگر بخش های خطرناک این معامله است، البته عربستان و اسرائیل موفق نخواهند شد، زیرا بیت المقدس به صورت رسمی از سوی جامعه بین الملل به عنوان شهر اشغال شده، معرفی گردید و اقدام اخیر ترامپ هم از سوی بسیاری از کشورها محکوم شده است. 
از سوی دیگر مردم فلسطین با تظاهرات اخیر در نوار غزه، مخالفت خود را نشان داده و اعلام کرده اند که این معامله هرگز اجرایی نخواهد شد و این بزرگ ترین نشانه از ناکامی عربستان در پیشبرد این سناریو محسوب می شود. 

حامیان قطر هم زندانی می شوند 
عربستان میلیاردها دلار برای قملداد کردن این کشور به عنوان رهبر جهان عرب و اسلام هزینه کرده است. دعوت 'ملک سلمان' شاه سعودی از ترامپ برای حضور در ریاض و شرکت در اجلاس سران عرب و مسلمان با هدف تقویت این خیال بود. 
پرداخت 460 میلیارد دلار از سوی سلمان بن عبد العزیز به ترامپ به بهانه خرید سلاح برای این بود که رئیس جمهوری آمریکا، عربستان را رهبر جهان عرب و اسلام معرفی و از اجرای قانونی که عربستان را حامی تروریست های القاعده و حمله کنندگان به دو برج دوقلو معرفی کرده است، جلوگیری کند. 
اوهام عربستان در رهبری جهان عرب و اسلام تاکنون باعث دخالت این رژیم در کشورهای عربی و اسلامی از جمله عراق ، سوریه ، لبنان و قطر شده است و اگر چه تاکنون نتایج این دخالت بیشتر تحقیر و شکست این رژیم بوده، اما مقامات آن همچنان این رویه را در دستور کار خود دارند و به آن عمل می کنند. 
در آخرین مداخله جویی این کشور در امور داخلی دیگران، ریاض به همراه امارات ، بحرین و مصر از یک سال پیش با اتهام زنی به دولت قطر، روابط خود با این کشور را قطع کرده و تنها مرز زمینی قطر را هم به روی این کشور بسته است . 
سعودی ها 13 شرط برای از سرگیری روابط با قطر اعلام کرده اند که بخش عمده ای از این شروط ناقض حق حاکمیت این کشور تلقی می شود و مصداق بارز دخالت در امور داخلی آن محسوب می شود. 
عربستان همواره تلاش داشته تا موضوع قطر را بسیار کوچک نشان دهد . محمد بن سلمان ولیعهد این کشور که به مصر سفر کرده بود ، برای کم اهمیت نشان دادن اختلافات با قطر، ادعا کرد که پرونده روابط با قطر را یکی از کارمندان وزارت خارجه عربستان پیگیری می کند و او فرصت پرداختن به این مسئله را ندارد. 
با این وجود معلوم نیست چرا هر فردی که در حمایت این کشور سخن بگوید و سیاست مداخله جویانه سعودی در امور داخلی همسایگان را به چالش بکشد، مغضوب و بلافاصله دستگیر می شود. 
در این ارتباط علاوه بر دستگیری شماری از فعالان سیاسی و کنشگران اجتماعی که درباره روابط با قطر اظهار نظر کرده بودند، دو تن از اساتید مشهور دانشگاه های این کشور هم وجود دارند که به نظر می رسد بخشی از جرایم آنها حمایت از دولت قطر باشد. 
روزنامه 'القدس العربی' چاپ لندن در این زمینه نوشت: یکی از این دستگیر شدگان سلمان العوده است که چند ماه بعد از دستگیری هنوز محاکمه نشده و خانواده اش تا ماهها از او هیچ خبری نداشتند. 
سلمان العوده متولد سال 1956(1335) دارای دکترای علوم اسلامی با گرایش های اسلامی اصلاح گرایانه است . وی چندین بار بعنوان اعتراض به بازداشت روشنفکران در عربستان، دستگیر و زندانی شده است . 
وی از جمله پنج نفری بود که نامه ای به 'عبدالله بن عبد العزیز' شاه سابق فرستادند و خواستار انجام اصلاحات در کشور شدند. او در سال 1994(1373 ) نیز دستگیر شده بود. 
به گزارش القدس العربی با بیان اینکه همزمان با العوده ، عوض القرنی یکی دیگر از اساتید سرشناس دانشگاه های عربستان بازداشت شد، نوشت: دربار شاه عربستان با العوده و القرنی تماس گرفت و از آنها خواست نسبت به قطر موضع گیری و این کشور را محکوم کنند . 
دو شیخ در پاسخ مخالفت خودر ا با درخواست دربار شاه اعلام کردند و تهدیدهای مقامات عربستان را در مورد بازداشت خود نادیده گرفتند و اعلام کردند که نظرشان تغییر نمی کند و حاضرند به زندان بروند. 
دولت عربستان طی دو سال گذشته که روابط با قطر را قطع کرده، همچنین مانع از حضور عمره گزاران این کشور در مکه و مدینه به ویژه در دهه آخر ماه رمضان شده است . 
سیاسی کردن اعمال حج یکی از انتقادهای مهمی است که طی سال های اخیر رژیم سعودی به آن متهم شده است . 
هیأت بین المللی نظارت بر اداره حرمین شریفین (حرمین واچ) که اوایل سال جدید میلادی در مالزی بنیان نهاده شد، اخیرا گزارش داد: رژیم سعودی همچنان از اماکن و مشاعر مقدس مسلمانان برای اعمال فشار سیاسی علیه افراد و کشورهای اسلامی استفاده می کند. 
کارشناسان مذهبی و ناظران سیاسی امور منطقه اعلام کرده اند: همکاری و مشارکت دولت ها و موسسات اسلامی برای اداره اماکن مقدس در عربستان ، بهترین شیوه برای مقابله با سیاسی کاری آل سعود در مراسم عمره و حج است . 
به عقیده کارشناسان، این اقدام می تواند از بکارگیری اراضی مقدس و مناسک حج برای اهداف سیاسی و همچنین تکروی عربستان در مدیریت اماکن مقدس جلوگیری کند و موجب تضمین سلامت حجاج و عمره گزاران جهان اسلام خواهد بود.


اخبار عربستان را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 29 اردیبهشت 1397 - 13:57:16