اتحادیه اروپا تاکید کرد به توافقنامه هسته ای با ایران پایبند است و برای حفظ آن تلاش می کند

جمعه 28 اردیبهشت 1397 - 14:16:33
 اتحادیه اروپا تاکید کرد به توافقنامه هسته ای با ایران پایبند است و برای حفظ آن تلاش می کند

تهران - الکوثر: شرکت های بزرگ اروپایی برای فرار از پیامدهای تحریم های آمریکا بر ایران با یکدیگر مسابقه می دهند همچنین اتحادیه اروپا تاکید کرد به توافقنامه هسته ای با ایران پایبند است و برای حفظ این توافقنامه تلاش می کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ولید العطار گزارشگر شبکه الجزیره گفت: اروپا با آنچه سیاستمداران اروپایی، «دمدمی مزاجی» دولت آمریکا می خوانند، سازگاری پیدا می کند. سران قاره اروپا در صوفیه پایتخت بلغارستان تشکیل جلسه دادند تا توافقنامه هسته ای را پس از خروج واشنگتن از آن، زنده نگه دارند. با اینکه این اجلاس مربوط به روابط اتحادیه اروپا با کشورهای حوزه بالکان بود، دردسر تصمیم آمریکا و پیامدهای آن برای شرکت های اروپایی، در این نشست ها و سخنان مقامات اروپایی آشکار بود. ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا اعلام کرد اتحادیه اروپا از روز جمعه اجرای قانون خاصی را آغاز خواهد کرد تا تاثیر تحریم های آمریکا را بر شرکت های اروپایی همکار با ایران مهار کند. اروپا بر حفظ توافقنامه هسته ای با ایران اصرار دارد که فقط برای خوشامد تهران نیست، بلکه به طور اساسی برای حمایت از منافع اتحادیه اروپا و شرکت های اروپایی است. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هم در سخنان خود بر اصرار اروپاییها در این باره تاکید کرد.
در ادامه این گزارش، پس از پخش قسمتی از سخنان امانوئل مکرون آمده است: اعطای تسهیلات به بعضی از شرکت های اروپایی، ایده ای است که به گفته آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ممکن است بتوان آن را مطرح کرد. مرکل با این وجود جبران کامل خسارت شرکت های بزرگ را در صورت روبرو شدن با تحریم های آمریکا بعید دانست. شرکت های بزرگ اروپایی که با ایران تعامل داشتند، بیشترین نگرانی را از تامین منافع شان دارند و به سرعت تصمیماتی را برای تامین این منافع اتخاذ کردند. شرکت مرسک که صد و شصت و یک نفتکش در جهان در اختیار دارد، تصمیم گرفت قرارداد با مشتریانش در ایران را تا ماه نوامبر آینده به تدریج متوقف کند. شرکت فرانسوی توتال هم از توقف همه ارتباطاتش با یکی از میدان های بزرگ گازی در ایران در صورت مستنثی نشدن از تحریم های آمریکا، خبر داد. همزمان با مسابقه شرکت های اروپایی برای فرار از پیامدهای تحریم های آمریکا بر ایران، سیاستمداران اروپایی برای محدود کردن تاثیر این تحریم ها تلاش می کنند.


برای عضویت در کانال سروش الکوثرفارسی کلیک کنید


جمعه 28 اردیبهشت 1397 - 14:15:59

پربازدیدها