چشم‌انداز فضای سیاسی عراق در دوران پس از انتخابات

چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397 - 16:18:5
چشم‌انداز فضای سیاسی عراق در دوران پس از انتخابات

تحولات سیاسی عراق در روزهای اخیر، تحت الشعاع انتخابات پارلمانی این کشور قرار داشته و نگاه ها به نتایج این انتخابات معطوف شده است.

تهران- الکوثراز جمله مهم‌ترین نمایه های نتایج انتخابات عراق، پیروزی چشمگیر احزاب شیعی در این انتخابات است. 

در این دور از انتخابات پارلمانی عراق، احزاب و گروه های سیاسی مختلفی با یکدیگر به رقابت پرداختند. مهم‌ترین ائتلاف های شیعی از جمله «دولت قانون»(نوری المالکی)، «النصر»(حیدر العبادی)، «الفتح»(هادی العامری) و «سائرون»(مقتدی صدر) نیز در جریان انتخابات پارلمانی عراق با هم رقابت کردند.

این در حالی است که جریان حکمت ملی به ریاست «عمار حکیم» نیز بدون ائتلاف با دیگر گروه های سیاسی عراق و به صورت مستقل وارد عرصه انتخابات شد تا به عنوان یک حزب و جریان نوپای سیاسی، خود را مطرح کرده باشد.

در این میان، احزاب و جریان های کُردی نیز بدون تشکیل ائتلاف در انتخابات مشارکت کردند. اهل تسنن نیز با تشکیل ائتلاف هایی پای به عرصه انتخابات نهادند که این مشارکت ها  به گرم تر شدن فضای رقابتی انتخابات عراق انجامید.   

این تحولات اراده عراقی‌ها را در مقابله با تروریسم بیشتر کرد تا با یگدیگر جهت ورود قدرتمندانه به مرحله پسا داعش و مرحله بازسازی و سازندگی و فائق آمدن بر مشکلات پیروز شوند.

نتایج انتخابات پارلمانی عراق نیز بیانگر آن است که بر آیند این انتخابات نیز یک کابینه ائتلافی خواهد بود که این موضوع ضرورت تعامل  احزاب بویژه احزاب شیعی را دوچندان می کند؛ اما نکته قابل تامل در انتخابات اخیر عراق که در واقع شگفتی ساز این انتخابات محسوب می شود پیروزی حزب «الفتح» به رهبری «هادی عامری» (حزب سیاسی نزدیک به مقاومت مردمی عراق حشد الشعبی است) که با کسب آراء بالا توجه ناظران سیاسی را به خود معطوف کرده است.

این موضوع حاوی این پیام از سوی مردم عراق برای دست اندر کاران سیاسی عراق است که مقاومت می بایست همچنان از جمله مولفه های اصلی در سیاستگذاریهای آتی این کشور باشد. آرای بالای حزب نزدیک به بسیج مردمی عراق در انتخابات پارلمانی که بیانگر محبوبیت بالای این تشکل برخاسته از بطن مردم است در حالی رقم خورد که آمریکا و عربستان با صرف هزینه های هنگفت تبلیغاتی درصدد بودند که این نیروی ارزشمند دفاعی و سیاسی را به حاشیه برانند.

در این زمینه پایگاه اینترنتی السومریه نیوز عراق اعلام کرد که حسن سالم، رییس فراکسیون پارلمانی صادقون عراق  که بخشی از ائتلاف فتح را تشکیل می‌دهد، در گفت وگو با این پایگاه، فاش کرده است که واشنگتن با هدف تاثیر گذاشتن بر انتخابات عراق و ائتلاف‌هایی که برای تشکیل دولت بوجود خواهند آمد، دست به اقداماتی زده است که این اقدامات بخشی از نقشه‌ها و برنامه هایش برای تسلط بر عراق و منطقه است.

همچنین «برت مک گورک»، فرستاده ویژه رئیس جمهور آمریکا در به اصطلاح ائتلاف بین المللی علیه داعش در روز‌های اخیر گفتگو‌های خود را با برخی از طرف‌های سیاسی عراقی درباره مرحله پس از انتخابات و تشکیل دولت آتی آغاز کرده است که این موضوع بیانگر تداوم مداخلات آمریکا در امور داخلی این کشور است.

نکته قابل تامل آنکه 3 ائتلافی که  بیشترین آراء را کسب کرده اند؛ یعنی احزاب «سائرون»، «فتح» و «نصر» تشکلات سیاسی هستند که در کنار هم سالها با صدام، دیکتاتور سرنگون شده و معدوم جنگیدند. 

ویژگی دوم هر 3 ائتلاف گرایشات مذهبی بودن آنان است. سومین ویژگی این است که سکولارهای غرب گرا در عراق جایگاهی ندارند. 

در مجموع تحولات عراق و نتایج انتخابات پارلمانی این کشور بیانگر شکستی دیگر برای آمریکا و هم پیمانش در منطقه محسوب می شود که سعی داشتند به طرق مختلف مردم عراق را از ادامه پایداری در برابر تروریسم و توطئه های  قدرتهای سلطه جوی غربی جهت سیطره بر عراق منصرف کنند که عملاً در این زمینه ناکام مانده اند..


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 26 اردیبهشت 1397 - 15:8:44