نحوه توزیع 328 کرسی پارلمان عراق میان 18 استان

شنبه 22 اردیبهشت 1397 - 11:48:20
نحوه توزیع 328 کرسی پارلمان عراق میان 18 استان

بغداد- الکوثر: 328 کرسی پارلمانی عراق میان 18 استان این کشور تقسیم می‌شود و استان بغداد (پایتخت) با 71 کرسی در صدر قرار خواهد داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  انتخابات پارلمانی عراق امروز ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت) برگزار می‌شود.

این دوره، چهارمین انتخابات پارلمانی پس از اشغال عراق در سال ۲۰۰۳ به دست نیروهای آمریکایی‌ و دومین انتخابات پس از عقب‌نشینی رسمی این نیروها در سال ۲۰۱۱ به شمار می‌رود و قرار است ۳۲۸ عضو پارلمان، نخست‌وزیر، رئیس‌جمهور و رئیس پارلمان پس از اعلام نتایج آن، تعیین شوند.

بر اساس این گزارش، انتخابات عراق بر اساس فهرست باز برگزار خواهد شد و هر یک از استانهای این کشور به عنوان دوایر انتخاباتی، دارای کرسی‌های مشخصی در پارلمان آینده خواهند بود. 

نظام انتخاباتی عراق مبتنی بر نظام انتخاباتی «سانت لیگو» است که در حال حاضر در کشورهایی مانند نیوزیلند، سوئد، نروژ و بوسنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نظام انتخاباتی براساس تقسیم آراء فهرست انتخاباتی بر ضریب‌های ثابت - که ارقام فردی شامل ۱، ۳، ۵، ۷، ۹، ۱۱ و ... هستند - محاسبه می شود. در برخی کشورها برای صیانت از آراء فهرست انتخاباتی کوچک در برابر فهرست های بزرگ انتخاباتی که شانس بیشتری برای جمع آوری آراء دارند، ضریب رقم اول را به جای عدد ۱، عدد ۱.۴ در نظر گرفته اند تا شانس رسیدن فهرست‌های کوچک به کرسی های پارلمانی افزایش یابد.

در سال ۲۰۱۳ در عراق  نیز در جریان انتخابات شوراهای شهر و روستاها، برای اولین بار این نظام به اجرا گذاشته شد و ضریب رقم در آن انتخابات ۱.۹ بود. اما در نشست مرداد ماه گذشته پارلمان عراق نمایندگان بر سر ضریب ۱.۷ به توافق رسیدند.

پارلمان عراق همچنین تصویب کرده است که رای‌گیری در سراسر این کشور به طور الکترونیک انجام شود.

«هاوری توفیق» مدیر دفتر کمیساریای عالی انتخابات عراق در سلیمانیه؛ پیش از این نحوه توزیع کرسی‌های پارلمانی این انتخابات در استانهای مختلف را ارئه کرده بود که مطابق جدول زیر است.

قرار بود این انتخابات در سپتامبر ۲۰۱۷ برگزار شود اما به دلیل جنگ با داعش، که دسامبر ۲۰۱۷ به پایان رسید، به مدت ۶ ماه به تاخیر افتاد و برخی پس از پایان جنگ داعش نیز اصرار داشتند که انتخابات ۶ ماه دیگر به تاخیر افتد تا تمام آوارگان به مناطق مسکونیشان بازگردند اما این امر مورد موافقت پارلمان، نخست‌وزیر و دادگاه عالی فدرال قرار نگرفت.به اعلام کمیساریای عالی انتخابات عراق، اقلیت‌ها ۹ کرسی در دور جدید انتخابات دارند که نحوه توزیع آن در استان‌های مختلف به این ترتیب است: اربیل: یک کرسی برای مسیحیان، بغداد: دو کرسی که یک کرسی برای مسیحیان و یک کرسی برای صابئی‌هاست، دهوک: یک کرسی برای مسیحیان، کرکوک: یک کرسی برای مسیحیان، نینوی : سه کرسی؛ یک کرسی برای مسیحیان، یک کرسی برای شبکی‌ها و یک کرسی برای ایزدی‌ها ست، واسط: یک کرسی برای فیلی‌‌ها.

کمیساریای عالی انتخابات در عراق اعلام کرده است که از مجموع ۳۶ میلیون نفر جمعیت این کشور، ۲۴.۵ میلیون عراقی حق شرکت در رای‌گیری را دارند و این پارلمان تا سال ۲۰۲۲ (به مدت ۴ سال)، به فعالیت خود ادامه خواهد داد.


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 22 اردیبهشت 1397 - 11:48:12