آثار زیان بار دود دست سوم سیگار بر سلامت انسان!

پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397 - 18:27:43
 آثار زیان بار دود دست سوم سیگار بر سلامت انسان!

تهران- الکوثر: دانشمندان می گویند مواد شیمایی در دود دست سوم ناشی از استعمال دخانیات، بر روی پوست انسان، سطح ساختمان ها، فضای موجود در خانه ها و نیز لباس های موجود می تواند سلامت انسان را به خطر اندازد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در مقاله ای که امروز در نشریه پیشرفت های دانش (journal Science Advances) منتشر شد، پژوهشگران آمریکایی دریافته اند مواد شیمیایی زیان آور، یک سوم از مواد معلق خطرناک در هوای ساختمان هایی را که در آن ها دخانیات مصرف نمی شود، تشکیل می دهد.

بدین ترتیب مشخص می شود علاوه بر دود دست اول که مثلا یک سیگاری را بیمار می کند، دود دست دوم که سلامت اطرافیان افراد سیگاری را تهدید می کند، دود دست سوم که در محیط غیر سیگاری ها تولید می شود، جان افرادی را که هیچ ارتباطی با سیگاری ها ندارند، به خطر می اندازد زیرا در ساختمان ها و مواد موجود در آن ها از قبیل دیوارها، لباس ها و ظروف، مواد شیمایی خطرناک بر جای می گذارد.
براساس این مقاله، مواد شیمایی خطرناک در دود ناشی از استعمال دخانیات، در لا به لای لباس ها، قفسه ها، مبل و صندلی ها، پوست انسان ها، فرش و موکت ها، باقی می ماند و به تدریج در فضا رها و از ساختمانی به ساختمان دیگر منتقل می شود و می تواند منازل، ادارات، مدارس، خودروها، فروشگاه ها و دیگر مراکز تردد انسان ها را آلوده سازد.

به نوشته دانشمندان، تاکنون درباره دود دست سوم مطالعات کافی انجام نشده بود و لازم است در این باره، بررسی های بیش تری صورت گیرد. براساس این پژوهش، نوزادانی که بر روی فرش و مبل خانه های سیگاری ها، حتی مدت ها پس از استعمال دخانیات استراحت کنند، ممکن است در معرض مواد شیمایی ناشی از مصرف دخانیات قرار گیرند و سلامتشان را از دست بدهند.
پژوهشگران دانشگاه درکسل (Drexel University ) در مقاله خود نوشته اند نیکوتین ناشی از مصرف دخانیات که بر سطح وسایل و دیوارهای ساختمان می نشیند پس از مدتی با دی نیتروژن مونوکسید که از سوختن گاز در ساختمان به دست می آید، ترکیب می شود و ترکیبات سرطان زایی به نام نیتروزامین (nitrosamines (TSNAs)) ناشی از دود مواد دخانی را ایجاد می کند. این مواد سرطان زا نه تنها بر روی سطوح باقی می ماند، با حرکت هوا ممکن است به جاهای دیگر ساختمان و نیز ساختمان های مجاور منتقل شود.

به نوشته پژوهشگران، این ترکیب خطرناک در پی استعمال سیگارهای الکترونیکی نیز تولید می شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 20 اردیبهشت 1397 - 17:48:2

دسته بندی :