خروج از برجام یا دشمنی با جامعه جهانی

چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397 - 13:37:0
خروج از برجام یا دشمنی با جامعه جهانی

سرانجام آمریکا از توافق جمعی هفت کشور به همراه اتحادیه اروپا که اجرای آن توسط قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تضمین شده بود؛ خارج شد.

تهران- الکوثر:   امیرعلی ابوالفتح ،کارشناس مسائل آمریکا می نویسد : دونالد ترامپ در سخنانی سرشار از توهین و تهدید علیه ملت ایران، بعد از 15 ماه خط و نشان کشیدن، خروج آمریکا را از توافق هسته ای با ایران اعلام کرد؛ در حقیقت ترامپ با این تصمیم، عهدشکنی ها و نقض توافقات را که آمریکا از مدت ها پیش در قبال توافق هسته ای شروع کرده بود، رسمیت بخشید. 

البته برجام نخستین قربانی دشمنی واشنگتن با ایران و یکجانبه گرایی لجام گسیخته ملی گرایان افراطی آمریکایی با جامعه جهانی نیست.

مردم ایران از فردای پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن 1357(فوریه 1979) با دشمنی آمریکا مواجه شدند و نمونه هایی همچون حمایت این کشور از صدام و سرنگونی هواپیمای مسافربری بر فراز آب های خلیج فارس را همچنان در حافظه تاریخی خود دارند.

در عین حال، پیش از برجام نیز پیمان های دیگری در دولت های پیشین و کنونی آمریکا قربانی شده اند؛ از پیمان آب و هوایی کیوتو در دولت «بیل کلینتون» تا پیمان منع تولید موشک های ضد موشک در دولت «جورج دبلیو بوش» و در نهایت انواع عهدشکنی ها در دولت دونالد ترامپ.

در 15 ماه گذشته آمریکا از پیمان آب و هوایی پاریس و پیمان تجاری ترانس - پاسفیک خارج شده؛ سازمان یونسکو را ترک کرده و در اقدامی مغایر با خواست بین المللی، قدس را به عنوان پایتخت اسراییل به رسمیت شناخته است.

خشم و نارضایتی نزدیک ترین متحدان واشنگتن از رویکردهای یکجانبه گرایانه دولت آمریکا

با این حال، هر یک از این رویکردهای یکجانبه گرایانه دولت امریکا با خشم و نارضایتی حتی نزدیک ترین متحدان واشنگتن مواجه شده است. 

اکنون ترامپ با اعلام رسمی خروج از برجام، این توافق جمعی را از بلاتکلیفی خارج کرده است.

از این پس توافق هسته ای میان ایران و 5 کشور به همراه اتحادیه اروپا خواهد بود؛ کشورهای باقی مانده در توافق هسته ای متعهد شده اند که به تعهدات خود پایبند بمانند و خسارات وارده از سوی آمریکا را جبران کنند. 

این مسوولیت بیشتر متوجه اروپایی ها خواهد بود که نشان دهند به اصول سیاسی - اخلاقی خود پایبند هستند یا در نهایت در برابر خواست تندروترین جریان های ضد مشارکت جویی جهانی، سر تعظیم فرود خواهند آورد. 

راه‌های متعدد ایران برای احقاق حقوق خود در برابر قانون شکنی‌های آمریکایی‌ها

البته حتی در صورت بروز تردیدهایی از سوی اروپاییان، جمهوری اسلامی ایران همچنان راه های متعددی برای احقاق حقوق خود در برابر زیاده خواهی ها و قانون شکنی های امریکایی ها خواهند داشت.

15 سال پیش رویکرد مشابه واشنگتن در قبال توافق هسته ای ایران با سه کشور اروپایی در نهایت به توسعه کمی و کیفی برنامه های هسته ای ایران منجر شد و زمانی امریکایی ها پای میز مذاکره نشستند که تعداد سانترفیوژهای ایران از چند صد عدد به 20 هزار عدد رسیده بود؛ تکرار این وضع در آینده، دور از انتظار نخواهد بود. 

همان گونه که رییس جمهوری اسلامی ایران در سخنانی بعد از اعلام خروج آمریکا از برجام عنوان کرد. 

«حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: «به سازمان انرژی اتمی دستور دادم که اقدامات لازم را در دست کار داشته باشند تا در موقع نیاز، غنی سازی صنعتی بدون محدودیت را داشته باشیم.» 

این تصمیم همان پشیمانی تاریخی خواهد بود که ایران وعده داده است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 19 اردیبهشت 1397 - 13:36:51