دخالت آشکار ریاض در انتخابات لبنان/ائتلاف حقیقی حزب الله و امل

یک شنبه 16 اردیبهشت 1397 - 18:0:18
دخالت آشکار ریاض در انتخابات لبنان/ائتلاف حقیقی حزب الله و امل

تهران - الکوثر: «سالم زهران» تأکید کرد که حضور سفیر عربستان و امارات در حوزه انتخاباتی بعلبک در کنار کاندیداهای جریان المستقبل دخالت آشکار در انتخابات لبنان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،«سالم زهران» تحلیلگر سیاسی لبنانی گفت که شکاف در ائتلاف های انتخاباتی به جریان ۱۴ مارس محدود نشده و ائتلاف ۸ مارس نیز دچار چند دستگی شده است و تنها حزب الله و جریان امل تنها جریان های متحد در انتخابات لبنان به شمار می روند.

وی درباره پیش بینی او نسبت به میزان مشارکت در انتخابات گفت: متأسفانه میزان مشارکت لبنانی های خارج نشین چه در کشورهای عربی و چه در کشورهای غربی در حد انتظار ها نبود و حدود ۸۲ هزار لبنانی برای مشارکت در رأی دهی ثبت نام کرده بودند که تنها ۴۵ هزار نفر آنها به پی صندوق های رأی آمده بودند که دلیل آن هم اقدامات راهبردی بود که دولت در اجرای آن موفق عمل نکرده بود اما این به این معنی نیست که مشارکت در داخل لبنان نیز کم خواهد بود.

زهران افزود: به نظر من میزان مشارکت در داخل لبنان خیلی بالا نخواهد بود و ممکن است بین ۵۵ تا ۶۰ درصد باشد اما امیدوارم که میزان مشارکت بالاتر باشد، گرچه در برخی مناطق مانند بعلبک، الهرمل و طرابلس و مناطق شمالی سه گانه لبنان میزان مشارکت بالا خواهد بود.

وی در خصوص تخلفات انتخاباتی نیز گفت که تخلفات انتخاباتی به بخشی از سنت رأی گیری در لبنان تبدیل شده و کار به جایی رسیده که برخی نامزدهای انتخاباتی از یک ائتلاف در حال خرید رأی برای کنار زدن افرادی هستند که در فهرست آنها حضور دارند.

وی در خصوص گزارش هایی مبنی بر فشار بر مردم برای رأی دادن به افراد خاص هم گفت که نیروهای امنیتی لبنانی تا کنون موردی را به صورت مستقیم کشف نکرده اند و «عباس ابراهیم» فرمانده سازمان امنیتی لبنان با تشکیل جلسه با فرماندهان و مسئولان ارشد امنیتی به آنها هشدار داده که در روند انتخابات دخالت نکرده و تا کنون این نهاد در انتخابات ورود پیدا نکرده است گرچه برخی نامزدها از دخالت نهادهای امنیتی دیگر در انتخابات شکایت کرده اند مانند آنچه در طرابلس رخ داده و «توفیق سلطان» یکی از کاندیداهای انتخابات شکایتی را در این زمینه ارائه داده است.

زهران گفت متأسفانه در برخی مناطق تلفن های شهروندان و مدارک شناسایی شان گرو گرفته شده تا در برابر مبلغی مالی به نامزدی خاص رأی بدهند.

وی در خصوص شکاف در ائتلاف های انتخاباتی هم گفت که این مسأله بر جریان ۱۴ مارس یا ائتلاف ۸ مارس محدود نشده است و جریان «الوطنی الحر» یکی از عجیب ترین و غیر منسجم ترین ائتلاف های موجود به شمار می رود چه در ائتلاف با جماعت اسلامی در صیدا یا جریان المستقبل در زحله یا حتی حزب الله و جنبش امل در بعبدا، در هر دایره انتخابی ائتلاف ها مختلف است به همین دلیل می توان گفت حزب الله و جنبش امل در کنار حزب ملی سوسیالیست تنها گروه هایی هستند که به عنوان یک ائتلاف واحد در انتخابات شرکت کرده اند.

این تحلیلگر سیاسی درباره نقش عربستان در این انتخابات به ویژه بعد از پشت سر گذاشتن بحران بازداشت سعد حریری در این کشور گفت: بخشی از نقش عربستان در انتخابات مشخص است و بخشی از آن پنهان است. بخش آشکار آن در دایره انتخاباتی بعلبک-هرمل آشکار شد وقتی سفیر عربستان و سفیر امارات در بعلبک حضور پیدا کرده و در کنار نامزدهای ائتلاف المستقبل نماز جمعه را خواندند که حاکی از دخالت آشکار ین دو کشور در انتخابات لبنان به شمار می رود اما ارتباط عربستان با جریان المستقبل را می توان این گونه توصیف کرد که ازدواج از روی اجبار است، جریان المستقبل نمی تواند بدون عربستان باقی بماند و عربستان هم هیچ جریان سنی را به عنوان جایگزین المستقبل نمی تواند پیدا کند.

زهران درباره فهرستی که برای مقابله با حزب الله به ریاست «یحیی شمص» مطرح شده هم گفت که در بعلبک و هرمل به صورت طبیعی ۳۰ درصد از آرای این منطقه متعلق به مسیحیان و اهل سنت است و طبیعی است که جریان المستقبل و القوات ۳۰ درصد از ۷۵ درصد از کل رأی این منطقه را از آن خود کنند و به این ترتیب فرصتی واقعی دارند تا ۲۰ درصد از آراء کل را در اختیار داشته باشند.


یک شنبه 16 اردیبهشت 1397 - 17:55:13