طرح امنیتی انتخابات عراق کلید خورد

شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:11:55
طرح امنیتی انتخابات عراق کلید خورد

بغداد- الکوثر: کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، 25 سازمان نظارت بر انتخابات را ملزم کرده است که گزارش‌های خود را پیش از انتشار به این کمیسیون ارائه دهند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه اینترنتی «القدس العربی» در گزارشی نوشت: دولت عراق تدوین برنامۀ تأمین امنیت انتخابات پارلمانی را که روز 12 مه کنونی برگزار می‌شود، به پایان برده است و پیش‌بینی می‌شود که این برنامه از امروز (شنبه) اجرایی شود.

"سعد معن" سخنگوی وزارت کشور عراق در کنفرانس خبری در بغداد پایتخت این کشور گفت: «این برنامه با نظارت کمیته امنیتی عالی عراق و با همکاری همۀ دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی و با هماهنگی با کمیسیون انتخابات تدوین شده است».  

سخنگوی وزارت کشور عراق، از آمادگی نیروهای امنیتی برای تأمین امنیت انتخابات خبر داد و افزود: «نیروی هوایی و هواپیماهای ارتش عراق خود را برای تأمین امنیت انتخابات آماده کرده اند.»

نشستی در روزهای پایانی ماه آوریل گذشته در بغداد با مشارکت چند فرماندۀ نظامی و امنیتی عراق از جمله فرماندۀ پلیس اربیل و مسئولان کمیسیون انتخابات برگزار شد.

منبعی آگاه در مصاحبه با القدس العربی گفت: این نشست برای ایجاد هماهنگی بین دستگاه های امنیتی و کمیسیون انتخابات با هدف تأمین امنیت انتخابات برگزار شد.

این منبع افزود: در این نشست آخرین کارهایی که برای تدوین نهایی برنامه تأمین امنیت انتخابات مجلس نمایندگان در استان بغداد و استان های دیگر انجام شود، تدوین و تصویب شد.

منبع مذکور اعلام کرد: فرماندهی ارتش آمادگی کامل خود را برای تأمین امنیت انتخابات اعلام کرده است و در همین راستا به بخشی از نیروهای خود آموزش داده است تا این نیروها بتوانند در انتخابات 10 مه (رأی گیری از پرسنل دستگاه های امنیتی) و انتخابات 12 مه (انتخابات سراسری) امنیت انتخابات را با همکاری دفاتر کمیسیون انتخابات در استان های مختلف عراق تأمین کنند.  

این منبع افزود: فرماندهی ستاد ارتش در روزهای پایانی آوریل گذشته به همۀ فرماندهان و نیروهای امنیتی دستور داد که در زمان برگزاری انتخابات مجلس نمایندگان فقط به وظیفۀ خود بپردازند و پرسنل دستگاه های امنیتی برای مشارکت در انتخابات 10 مه کارت های شناسایی خود را به همراه داشته باشند.

محیط ناآرام

با توجه به نزدیکی زمان اجرای برنامۀ تأمین امنیت انتخابات، "عبدالکریم خلف" افسر بازنشستۀ ارتش عراق اعلام کرد تأمین امنیت همۀ نامزدهای انتخابات کاری دشوار است.

خلف گفت: «محیط انتخابات محیطی نا آرام است. تأمین امنیت همۀ نامزدها با توجه به زیاد بودن تعداد آنها کار سختی است».

این افسر بازنشستۀ ارتش عراق افزود: «نامزد انتخابات محافظ شخصی ندارد ولی اگر احساس خطر کند، می‌تواند از دستگاه‌های امنیتی بخواهد که برای وی محافظ شخصی تعیین کنند.»

این افسر بازنشستۀ ارتش عراق درباره برنامۀ تأمین امنیت انتخابات و میزان موفقیت این برنامه گفت: «سه حلقۀ امنیتی در اطراف 56 هزار مرکز رأی گیری ایجاد خواهد شد و نیروهای امنیتی از تردد خودروها در مناطقِ محلِ مراکزِ رأی گیری جلوگیری خواهند کرد ولی خودروهای دستگاه‌های امنیتی و نهادهای مربوطۀ دیگر می‌توانند در این مناطق تردد کنند.»

"عبدالکریم خلف" افزود: «همۀ وزارتخانه‌های امنیتی آماده باش کامل اعلام خواهند کرد و نیروی هوایی ارتش عراق مراکز رأی گیری را خصوصاً مراکز واقع در مناطقی که با خطر حملات تروریستی احتمالی روبرو هستند، با هواپیماهای خود تحت کنترل خواهد گرفت.»  

"هاشم الهاشمی" کارشناس امور گروه های مسلح نیز گفت: «محیط انتخابات در عراق را نمی توان محیط سبز (آرام) نامید بلکه محیطی نگران کننده است زیرا امنیت هنوز به طور کامل برقرار نشده است.»

«الهاشمی» افزود: تاکنون 9 مورد سوء قصد به نامزدها در زمان تبلیغ برنامه های انتخاباتی خود گزارش شده است.  

در همین راستا "عبدالعزیز حسان" کارشناس کمیسیون امنیتی و دفاعی مجلس نمایندگان عراق گفت: «برخی شخصیت های سیاسی در سوء قصدهای اخیر دست دارند تا بتوانند رقبای خود را از گردونه انتخابات بیرون کنند.»

«حسان» در مصاحبه با خبرگزاری "المعلومه" گفت: پدیدۀ سوء قصد به نامزدها نشان می دهد که رقابت انتخاباتی بین تشکّل های سیاسی به اوج خود رسیده است.

این کارشناس کمیسیون امنیتی و دفاعی مجلس نمایندگان عراق اعلام کرد: «کمیسیون انتخابات باید تدابیر بازدارنده ای را برای بازداشتن کسانی که درپی آشوب افکنی و جلوگیری از تحقق دمکراسی هستند، بیندیشد.»

انتخابات 2018 مجلس نمایندگان عراق اولین انتخابات پس از اعلام سرکوب داعش در این کشور و دومین انتخابات از زمان عقب نشینی نیروهای آمریکایی در سال 2011 است.

طبق آمارهای دولتی؛ حدود هفت هزار و 187 نامزد از 188 حزب و 27 ائتلاف در 18 استان عراق برای دستیابی به 328 کرسی مجلس نمایندگان با همدیگر رقابت خواهند کرد و کسانی که از حق رأی دادن برخوردار هستند، بیش از 24 میلیون نفر در سراسر کشور هستند.

نظارت مشروط

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که 25 سازمان بین المللی و عراقی برای نظارت بر انتخابات مجلس قانونگذاری ثبت نام کرده اند.

"سعید کاکائی" عضو کمیسیون انتخابات روز پنجشنبه در اربیل در کنفرانس خبری مشترک با «مازن عبدالقادر» رئیس دفتر این کمیسیون در منطقه کردستان عراق گفت: «کمیسیون انتخابات در شهر بغداد - پایتخت – از 14 سازمان نظارت بر انتخابات نام نویسی کرده است.»

«کاکائی» افزود: «کمیسیون انتخابات همچنین در منطقه کردستان عراق از 11 سازمان نظارت بر انتخابات ثبت نام کرده است.»

این عضو کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق گفت: «سازمان های نظارت بر انتخابات از آزادی کامل در کنترل انتخابات در همۀ مناطق عراق برخوردار هستند.»

"سعید کاکائی" تاکید کرد: «روز 9 مه آخرین مهلت برای ثبت نام سازمان های نظارت بر انتخابات است.»

«کاکائی» افزود: «این سازمان ها گزارش های خود را درباره نحوۀ برگزاری انتخابات آماده خواهند کرد ولی کمیسیون انتخابات از این سازمان ها خواسته است که رونوشت گزارش های خود را پیش از انتشار به این کمیسیون ارائه بدهند تا اگر ایراد و اشکالی در گزارش ها بود، برطرف شود. 


اخبار عراق را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 15 اردیبهشت 1397 - 10:9:47