بیانیه آیت الله سیستانی در خصوص انتخابات عراق

جمعه 14 اردیبهشت 1397 - 20:10:21
بیانیه آیت الله سیستانی در خصوص انتخابات عراق

کربلا - الکوثر : شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده آیت الله سیستانی از مراجع شیعیان عراق در خطبه های نماز جمعه امروز کربلا تاکید کرد مرجعیت دینی از نامزدی هیچ شخص یا جریان یا قومی و طایفه ای در انتخابات این کشور حمایت نخواهد کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، آیت الله سید علی سیستانی در بیانیه ای که شیخ عبدالمهدی الکربلایی نماینده وی و امام جمعه حرم حسینی در خطبه های نماز جمعه امروز شهر کربلا آن را قرائت کرد، بر ضرورت هوشیاری رای دهندگان و پی بردن به ارزش آرای خود در انتخابات پارلمانی عراق و نقش آن در آینده این کشور تاکید کرد. 
متن کامل بیانیه آیت الله سید علی سیستانی درباره انتخابات پارلمانی 2018 که قرار است در تاریخ 12 ماه مه جاری (22 اردیبهشت 1397) برگزار شود به شرح زیر است: 

بسم الله الرحمن الرحیم؛
با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات پارلمانی، بسیاری از شهروندان درباره موضع مرجعیت عالی دینی در قبال این رویداد سیاسی مهم سؤال می کنند، از اینرو سزاوار است به سه نکته اشاره شود:
1- مرجعیت دینی از زمان سقوط نظام دیکتاتوری سابق تلاش کرده است نظامی بر اساس پلورالیسم سیاسی جایگزین آن شود به طوری که قدرت بر اساس صندوق های رای و با برگزاری دوره های انتخابات آزاد و شفاف بچرخد، زیرا مرجعیت بر این باور است که هیچ راه جایگزینی برای قدرت در کشور با هدف محقق کردن آینده بهتری برای کشور نیست، آینده ای که در آن ملت با آزادی و کرامت به پیشرفت و توسعه برسد و از ارزشهای ریشه دار و منافع والای خود محافظت کند.
از اینروست که مرجعیت دینی به اشغالگران و سازمان ملل متحد تاکید کرد که انتخابات فورا برگزار شود تا فرصت برای مردم عراق فراهم شود تا سرنوشت و آینده خود را به دست خود تعیین کنند، و این امر از طریق انتخاب نمایندگان خود که به آنها اجازه تدوین قانون اساسی داده شده است و همچنین از طریق انتخاب اعضای دولت عراق محقق شود.
امروز پس از گذشت پانزده سال از این تاریخ، مرجعیت دینی همچنان بر این باور است که این روش مسیر صحیح و مناسبی برای امروز و فردای کشور خواهد بود و ناگزیر باید از افتادن در پرتگاه های حکومت فردی و نظام استبدادی با هر بهانه و عنوانی اجتناب کرد.
پر واضح است که روند انتخابات نمی تواند نتایج رضایت بخشی را محقق کند مگر اینکه این چند شرط رعایت شود:
از جمله اینکه باید قانون انتخابات، قانونی عادلانه باشد و شان و حرمت آرای رای دهندگان را صیانت کند و اجازه ندهد آرای مردم دور زده شود.
همچنین فهرست های انتخاباتی بر اساس برنامه های اقتصادی و آموزشی و خدماتی قابل اجرا و به دور از محور قرار دادن منافع شخصی یا قومی یا طایفه ای و مزایده های رسانه ای باشد. همچنین باید از دخالت های خارجی در انتخابات ممانعت به عمل آید چه حمایت های مالی باشد و یا حمایت های دیگر. و باید مجازات برای این دخالت ها تعیین شود. همچنین باید رای دهندگان ارزش رای خود و نقش مهم آن را در تعیین آینده کشور بدانند و در قبال گرفتن مقدار ناچیزی پول یا بر اساس تبعیت از هوای نفس یا احساسات و رعایت منافع شخصی و درگیریهای قبیله ای و غیره به کسانی رای ندهند که شایسته نباشند.
بنابراین به طور حتم و یقین شکست هایی که در تجربه های انتخاباتی گذشته از جمله سوء استفاده بسیاری از کسانی که در انتخابات پیروز شدند از قدرت و نفوذ خود در پست های بالای دولتی و نقش داشتن در انتشار فساد و از بین بردن اموال مردم به طور بی سابقه و تعیین کردن حقوق و امتیازات زیادی برای خود و موفق نبودن آنها در ادای وظایفشان و در ایجاد زندگی با عزت و کرامت برای مردم، چیزی جز نتیجه طبیعی اجرا نکردن شرط های لازم – هر چند با درجات متفاوت – در آن انتخابات نمی تواند باشد، بنابراین، این مسائل در انتخابات کنونی باید ملاحظه شوند. جای امیدواری است که مسیر حکومت از طریق اصلاح مؤسسات دولتی اصلاح شود. اصلاح مؤسسات دولتی نیز از طریق افزایش تلاش های فرزندان غیور عراق و استفاده از سایر روشهای قانونی کنونی محقق می شود.
2- مشارکت در این انتخابات حق هر شهروندی است که شرایط قانونی رای دادن را داشته باشد، البته کسی وی را برای به دست آوردن این حق مجبور نمی کند مگر اینکه اطمینان حاصل کند که به نفع ملت و کشورش است. آری سزاوار است که بداند که حاضر نشدنش در به دست آوردن این حق در انتخابات، باعث خواهد شد فرصت بیشتری به دیگران بدهد تا نامزدهایشان را با کرسی های بیشتری وارد پارلمان کنند و اهداف این اشخاص شاید با اهداف این رای دهنده و خانواده و میهنش بسیار متفاوت باشد. در نهایت تصمیم به مشارکت یا عدم مشارکت به او بستگی دارد و به هر حال او مسئول این ماجراست. بنابراین باید با هوشیاری کامل و حرص بر منافع کشور و آینده فرزندان آن نامزد خود را انتخاب کند.
3- مرجعیت دینی تاکید می کند که همه نامزدها و فهرست های انتخاباتی برای آن برابرند، و این بدان معنی است که مطلقا از هیچ شخص یا جریان و یا فهرستی حمایت نمی کند، بنابراین این مهم به میزان اطمینان رای دهندگان پس از بررسی های مورد نیاز آن بستگی دارد و ضروری است که به هیچ کس یا جریانی اجازه داده نشود از عنوان مرجعیت دینی سوء استفاده کند تا جایگاهی برای خود در میان عراقی ها ایجاد و برای خود دستاورد انتخاباتی فراهم کند. بنابراین باید شایسته سالاری و پاکدستی و پایبندی به ارزشها و اعتقادات و دوری از مداخلات خارجی و احترام به حاکمیت قانون و آمادگی برای ایثارگری برای نجات میهن و خدمت رسانی به شهروندان و توانایی بر اجرای برنامه های واقعی برای حل بحران ها و مشکلات ناشی از سالهای متمادی، مد نظر قرار گیرد.
راه و روش برای حصول اطمینان از آن نیز شامل اطلاع یافتن از روند عملیاتی نامزدها و فهرستهای آنان است به ویژه کسانی که در دوره های گذشته مسئول بوده اند، تا مردم در دام فریب دهندگان شکست خورده و فاسد که تجربه شده اند، نیفتند. از خدای توانای والا مرتبه می خواهیم دست همگان را بگیرد و به سمت خیر و صلاح کشور و هموطنان رهنمون باشد که او ارحم الراحمین است.

دفتر آقای سیستانی (دام ظله)
نجف اشرف
17 شعبان 1439 هـ ق 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 14 اردیبهشت 1397 - 20:10:14