بن سلمان هویت کشور و جامعه عربستان را نابود می‌کند !

چهار شنبه 12 اردیبهشت 1397 - 2:22:45
بن سلمان هویت کشور و جامعه عربستان را نابود می‌کند !

تهران - الکوثر : پایگاه اینترنتی العربی الجدید در تحلیلی نوشت تغییر و تحولاتی که ولیعهد عربستان در این کشور ایجاد کرده است به منزله یک نبرد واقعی علیه هویت کشور و جامعه عربستان است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر ، پایگاه اینترنتی العربی الجدید در مقاله ای افزود :« اتفاقاتی که در عربستان روی می دهد ، به منزله یک کودتا و حتی بسیار فراتر از آن است. منظور نوع روابط بین نهاد دینی سلفی وهابی و نهاد حکومت است که نماد مشروعیت حکومت و ساختار تاریخ سیاسی عربستان است و این روابط بر اساس تقسیم نقش ها و مشخص کردن حوزه فعالیت فعالیت آنها بنا نهاده شده است.»  

در ادامه این تحلیل آمده است :« روابطی که موجب سیطره کامل فرهنگ سلفی گری وهابی بر اوضاع عمومی عربستان و همچنین آموزش، رسانه، فرهنگ شد و منشا «قدرت نرم» عربستان در جهان را تشکیل داد و این کشور به بزرگ ترین تبلیغ کننده سلفی گری تبدیل شد. همین موضوع موجب شد کشورهای غربی و آمریکا، عربستان را به انتشار «عقاید دینی» جریان های افراط گرا مانند داعش و القاعده متهم کنند؛ به ویژه پس از اتفاقات «11 سپتامبر» 2001 که بیشتر عاملان آن، از جمله اسامه بن لادن رهبر القاعده، سعودی تبار بودند.»  
این روزنامه در ادامه با اشاره به اقدامات محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و ایجاد تحولات اساسی در زمینه قوانین، اعطای مجوز رانندگی به زنان، از بین بردن قدرت تاریخی هیئت امر به معروف و نهی از منکر، نوشت طی مدت زمانی بسیار کوتاه، قدرت نهادهای دینی از آنها سلب شد و این موضوع شامل همه گروه های سلفی می شد. به رغم این که به نظر می رسد همه چیز به خوبی پیش می رود؛ اما واقعیت چیز دیگری است و امکان ندارد که به این سادگی باشد. اتفاقاتی که روی می دهد به منزله یک حمله واقعی علیه هویت کشور و جامعه است. گروهی طرفدار جدید و گروهی دیگر طرفدار قدیم هستند. برخی جوانان تشنه رهایی از قید و بندهای گذشته هستند. برخی دیگر از جوانان هم معتقدند اتفاقاتی که روی می دهد به منزله نقض کامل همه تعهدات و پیمان های تاریخی مشهور عربستان است. در نتیجه، اتفاقاتی که افتاد، جریان لیبرال و تعامل فرهنگی را تقویت می کند و عربستان را از چنگال افکار متعصب دینی که لزوما نشان دهنده افکار میانه رو اسلامی نیست، آزاد می کند. این موضوع با استقبال و تشویق گسترده کشورهای غربی مواجه شد.از سوی دیگر، خطر شیوه ای که برای ایجاد این تغییرات سریع و غافلگیرکننده و از بالا به پایین، در پیش گرفته شده این است که نهاد رسمی دینی را که همواره از رژیم این کشور دفاع کرده است، تضعیف کرد تا جایی که این نهاد اکنون به حاشیه رانده شده است و دیگر قادر به انجام دادن ماموریت سیاسی و تاریخی خود نیست. همین موضوع موجب تقویت بکارگیری جریان های افراطی و فعال در عربستان، می شود و حتی جریان میانه رو را که رهبران آنها در زندان به سر می برند یا ناچار به سکوت شده اند، تضعیف می کند.»


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 12 اردیبهشت 1397 - 2:4:26