آيا عبدالله گل روياهای اردوغان را بر باد می‌دهد؟

شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 0:56:42
آيا عبدالله گل روياهای اردوغان را بر باد می‌دهد؟

تهران- الکوثر: هراس رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از محبوبیت عبدالله گل رئیس جمهور سابق این کشور موجب شد وی با ارسال پیامهایی خواستار انصراف عبدالله گل از رقابت در انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری ترکیه شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فاصله گرفتن عبدالله گل از حزب حاكم و احتمال نامزد شدن وی در انتخابات ریاست جمهوری از سوی احزاب مخالف اردوغان موجب آغاز واكنش هایی در حزب حاكم عدالت و توسعه و دلخوری مقامات كنونی ترکیه شده است. این احتمال،‌ موجی از نگرانی را در میان اعضای ارشد حزب حاكم عدالت و توسعه به ویژه حلقه نزدیك به اردوغان به وجود آورده است چرا كه این رویارویی به پراكندگی آرای این تشكیلات سیاسی و انتقال به سبد آراء انتخاباتی سایر احزاب منجر می‌شود.

به نوشته رسانه های تركیه، خطر نامزدی عبدالله گل در انتخابات ریاست جمهوری از سوی نزدیكان اردوغان بسیار جدی قلمداد شده و رییس جمهوری تركیه افرادی را مامور مذاكره با گل برای انصراف از نامزد شدن در انتخابات كرده است.

روزنامه جمهوریت به نقل از منابع موثق مدعی شد كه اردوغان، ابراهیم كالین سخنگوی خود و ژنرال خلوصی آكار رییس ستاد كل نیروهای مسلح این كشور را مامور مذاكره با عبدالله گل و متقاعد کردن وی به انصراف از نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری كرده است.

روزنامه حریت نیز در گزارشی مدعی شد مذاكرات اعضای ارشد حزب حاكم برای منصرف کردن عبدالله گل از چندی پیش به صورت مستمر ادامه دارد و بنا بر اخبار دریافتی از منابع موثق، بولنت آرنج معاون سابق نخست وزیر و احمد داوود اوغلو نخست وزیر سابق نیز دیدارهایی با عبدالله گل در استانبول داشته‌اند. در این مذاكرات نارضایتی رییس جمهور سابق از برقراری وضع فوق العاده، عملکرد‌های نظامی، سیاست خارجی و اقدامات تركیه در سوریه مطرح شده است.

اواخر سال گذشته میلادی اظهارات انتقادی عبدالله گل در خصوص وضعیت اداره كشور، اختلافات میان او و اردوغان را بیش از پیش آشكار کرد. این اختلافات ادامه دار جناح عبدالله گل و اردوغان در درون حزب عدالت و توسعه آرام آرام ادامه داشت تا این كه در هفته های اخیر اخباری مبنی بر احتمال رویارویی این دو عضو بانفوذ حزب حاكم با یكدیگر در انتخابات آتی منتشر شد.

رقابت عبدالله گل با اردوغان در انتخابات آینده ریاست جمهوری ممکن است همه رویاهای اردوغان را برای طولانی کردن هر چه بیشتر سیطره خود بر قدرت که راه آن با اصلاح قانون اساسی هموار شده است، بر باد بدهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


شنبه 8 اردیبهشت 1397 - 0:56:31