چرا اسرائیل باید نگران فروش S-300 به سوریه باشد؟

چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397 - 15:54:29
چرا اسرائیل باید نگران فروش S-300 به سوریه باشد؟

تهران- الکوثر: عرضه سامانه دفاع هوایی S-300 به سوریه برای نیروی هوایی اسرائیل تغییر دهنده معادلات نیست اما ترجیح تهران به تل اویو از سوی پوتین، دغدغه بزرگ‌تری است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، هاآرتص نوشت: عرضه سامانه دفاع هوایی S-300 به سوریه برای نیروی هوایی اسرائیل تغییر دهنده معادلات نیست اما آنچه میتوان گفت این است که ترجیح تهران به اسرائیل از سوی پوتین، دغدغه بزرگ‌تری است.

انشل پفیفر، تحلیلگر هاآرتص، نوشت: سامانه دفاع موشکی S-300 در طول دهه گذشته به تقریبا نمادی از یک  مزیت استراتژیک تبدیل شده که ایران و سوریه برای مقابله با برتری هوایی اسرائیل درصدد آن برآمده اند. 
برای سالها اسرائیل با کرملین لابی‌گری کرد تا این سیستم را به آن‌ها عرضه نکند. اکنون طبق گزارش رسانه های روسی، کرملین قصد عرضه این سامانه را به سوریه دارد. لیبرمن به این گزارشها واکنش نشان داده و گفته است: "یک موضوع باید روشن باشد؛ اگر کسی به جنگنده‌های ما شلیک کند ما آن‌ها را نابود میکنیم."
پیام لیبرمن واضح است: نیروی هوایی اسرائیل اجازه نمی‌دهد آزادی عملیات در سوریه را از دست بدهد حتی به بهای بحران دیپلماتیک با روسیه.
برخورداری سوریه از سامانه S-300 به معنای از دست دادن مزیت استراتژیک برای اسرائیل نیست. طبق گزارش‌های خارجی، نیروی هوایی اسرائیل در حال حاضر به‌دقت در حال بررسی توانایی‌های این سیستم و پرواز در مقابل آن در رزمایش‌های مشترک با کشورهایی است که این سیستم را از روسیه وارد کرده اند.
انتقال S-300 به سوریه ضرورتا تغییری مهم در محیط تاکتیکی عملیاتی نیروی هوایی اسرائیل ایجاد نمی‌کند اما بیانیه استراتژیک قدرتمندی است. 
روسیه تاکنون آگاهانه خود را از مواجهه اسرائیل- ایران در سوریه دور نگه داشته است. روسیه در حالی که در حفظ بشار اسد در قدرت با ایران همکاری کرده است اما هماهنگی نزدیکی نیز با اسرائیل داشته است. روسیه نه مانع تلاش ایران برای حضور دائمی‌تر در بلندی های جولان شده است و نه مانع حملات هوایی اسرائیل به مواضع ایران و حزب الله.
حفظ این اقدام موازنه ساز به دلیل آشکارتر شدن  مخاصمات بین ایران و اسرائیل، بسیار دشوارتر شده است.

عرضه سامانه S-300 به اسد، نشانه ای است مبنی بر این که پوتین در حال بیرون آمدن از حصار و ترجیح تهران به اسرائیل است. این موضوع به‌تنهایی نگران‌کننده‌تر از هرگونه سیستم جدیدی است که به دست اسد برسد.


اخبار سوریه را اینجا پیگیری کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

 


چهار شنبه 5 اردیبهشت 1397 - 15:48:54