موگرینی : مسائل سوریه فقط از راه دیپلماسی قابل حل است

دو شنبه 27 فروردین 1397 - 9:52:27
موگرینی : مسائل سوریه فقط از راه دیپلماسی قابل حل است

تهران- الکوثر: فدریکا موگرینی ، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایگاه اینترنتی خود تنها راه حل بحران سوریه را از طریق مذاکرات سیاسی و نه اقدام نظامی دانست .



به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پایگاه اینترنتی خود با اشاره به شرکت در اجلاس دو روزه اتحادیه عرب در عربستان و در راه بازگشت به بروکسل نوشته است : اجلاس اتحادیه عرب که امسال برگزار شد مهم تر از نشست های پیشین شده بود چرا که جنگ در سوریه وارد مرحله حساسی شده است .
وی افزود:  اتحادیه اروپا همواره مخالف استفاده از سلاح های شیمیایی بوده است . ما از هرگونه عمل بازدارنده ای که نگذارد کشوری از سلاح شیمیایی استفاده کند پشتیبانی می کنیم و به طور همزمان تاکید داریم تنها راه بازدارنده و مفید برای عدم استفاده از سلاح شیمیایی در خلال گفتگوهای سیاسی و نه جنگ خواهد بود.
امیدوار هستیم مسائل با سوریه از طریق مذاکراتی که سازمان ملل در نشست ژنو تعیین کرده است حل و فصل شود.
 مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا  تاکید کرد: این موضع کل اتحادیه اروپاست – و من این مساله را دیروز به نمایندگی از 28 کشور عضو این اتحادیه در سخنرانی خود بیان کردم . امروز هم در عربستان سعودی من بر این مواضع و همچنین - دیگر موضوعات منطقه ای - تاکید نمودم . من دیدارهایی با استفان دی میستورا نماینده دبیرکل سازمان ملل در موضوع سوریه و همچنین دیگر مقامات سیاسی داشتم و در این دیدارها بر مواضعی که برشمردم تاکید شد.
من دیدارهایی با محمد بن سلمان ، ولیعهد عربستان ، ملک عبدالله دوم ، پادشاه اردن ، سعد حریری نخست وزیر لبنان ، شیخ صباح بن احمد الصباح امیر کویت ، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر ، بجی قائد السبسی رئیس جمهوری تونس ، فائز السراج نخست وزیر لیبی ، ابراهیم جعفری ، شیخ صباح خالد الصباح و ناصر بوریتا به ترتیب وزرای امور خارجه عراق ، کویت و مغرب داشتم.
همچنین من دیدارهایی با احمد ابوالغیظ دبیر کل اتحادیه عرب و موسی فاکی دبیرکل اتحادیه آفریقا داشتم.
در هفته پیش رو ، ما – به عنوان اتحادیه اروپا - دومین کنفرانس بروکسل در مورد آینده سوریه را برگزار خواهیم کرد ، این اولین فرصت برای تمرکز بر دیپلماسی ، صلح و تلاش برای آوردن گروههای مختلف سوری به میز مذاکره در ژنو است.
در طول این هفته من با دولت های آمریکا ، فرانسه و انگلیس تماس گرفتم و در صبح روز جمعه با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در بروکسل ملاقات کردم. من همچنین با هیکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، و وزیر خارجه بلژیک دیدار کردم.
فردا نیزمن با تمام وزرای خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ خواهم بود تا در مورد وضعیت سوریه با یکدیگر بحث و گفتگو کنیم و برای نشست بروکسل آماده شویم.
در زمره برخی دیگر از کارهای مهمی که در این هفته خواهم داشت می توانم به دیدار با خورخه آرزا ، وزیر خارجه ونزوئلا اشاره کنم.
در این هفته همچنین من تلفنی با لوئیس ویدگارای کاسو ، وزیر خارجه مکزیک و همچنین با سورونبای جین بنکوف وزیر خارجه قرقیزستان و همچنین با وینستون پیترز وزیر خارجه نیوزیلند تلفنی گفتگو کردم.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید




­


دو شنبه 27 فروردین 1397 - 9:51:38