نشست اضطراری شورای امنیت درباره حملات به سوریه

شنبه 25 فروردین 1397 - 20:52:34
نشست اضطراری شورای امنیت درباره حملات به سوریه

تهران- الکوثر: نشست اضطراري شوراي امنيت سازمان ملل براي بررسي حملات کشورهاي غربي به سوريه آغاز شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نماینده روسیه در سازمان ملل در نشست اضطراري شوراي امنيت خواستار راي گيري شوراي امنيت براي محکوميت حمله به سوريه شد.

نماينده روسيه در سازمان ملل گفت کارشناسان روسي هيچ گونه اثري از سلاح هاي شيميايي در شهر دوماي سوريه نيافتند و هيچ کس هم به علت قرار گرفتن در معرض سلاح شيميايي به بيمارستان مراجعه نکرده است. 

واسيلي نبنزيا نماينده دائم روسيه در سازمان ملل در نشست اضطراري شوراي امنيت براي بررسي حملات کشورهاي غربي به سوريه گفت: حمله به سوريه را شديدا محکوم مي کنيم. دلايل غربي ها براي حمله به سوريه شرم آور بود. حمله آمريکا و هم پيمانانش به سوريه تجاوز به يک کشور داراي حاکميت بود. آمريکا و هم پيمانانش، شهر دوما را بهانه قرار دادند که به سوريه حمله نظامي مي کنند.

وي افزود آمريکا و هم پيمانانش براي مردم عادي در سوريه اشک تمساح مي ريزند و اين در حالي است که اقدام هاي آنان سبب بدتر شدن اوضاع در اين کشور مي شود. آمريکا و هم پيمانانش با اقدام خود آشکارا قوانين بين المللي را نقض کردند. حمله نظامي به سوريه ضربه بزرگي به روند سياسي در سوريه وارد کرد.

اظهارات دبير کل سازمان ملل

دبيرکل سازمان ملل در نشست شوراي امنيت اين سازمان گفت سوريه امروز بزرگترين تهديد براي صلح و امنيت بين المللي به شمار مي آيد و همه اعضاي شوراي امنيت وظيفه دارند خويشتن داري به خرج دهند تا از درد و رنج مردم سوريه کاسته شود.

آنتونيو گوترش افزود: اعضاي شوراي امنيت را به حفظ وحدت و خويشتن داري دعوت مي کنم. هشدار مي دهم که نبايد اجازه داد اوضاع دوباره از کنترل خارج شود. بار ديگر تأکيد مي کنم هر گونه استفاده ار تسليحات شيميايي امري شنيع است. سازمان منع گسترش تسليحات شيميايي را به تکميل تحقيقاتش تشويق مي کنيم.

اظهارات نماينده آمريکا

نماينده دائم آمريکا در سازمان ملل متحد گفت: وقت سخن گفتن، ديروز پايان يافت و ما و انگليسي ها و فرانسوي ها دست به اقدام عملي براي مقابله با بکارگيري سلاح شيميايي(!) زديم.
نيکي هيلي مدعي شد: اطلاعات بسياري در دست است که نشان مي دهد دولت سوريه در دوما از سلاح شيميايي استفاده کرده است. اهدافي که ما هدف قرار داده ايم در قلب برنامه شيميايي سوريه قرار داشت. اين واکنش ما بخشي از طرحي است که از سال گذشته ترسيم کرده ايم.
نماينده آمريکا که کشورش به همراه رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي غربي و مرتجع منطقه از حاميان تروريستهاي تکفيري بوده و مسبب نابودي زيرساخت هاي سوريه هستند؛ مدعي شد ما زيرساخت اصلي را که براي توسعه تسليحات شيميايي استفاده مي شد نابود کرديم. راهبرد ما در سوريه تغيير نکرده است اما دولت سوريه، ما را وادار به اين کار کرد!
هيلي گفت: وقتي رئيس جمهور ما خط قرمز تعيين مي کند چنانچه اين خط قرمز نقض شود مسلماً او دست به تحرک مي زند.

اظهارات نماينده انگليس

نماينده انگليس در نشست اضطراري شوراي امنيت براي بررسي حملات کشورهاي غربي به سوريه گفت: مواضع دولت سوريه را با موفقيت(!) در نزديکي حمص هدف قرار داديم.

وي مدعي شد تا جايي که ممکن بود تلاش کرديم غيرنظاميان را هدف قرار ندهيم. اطلاعات به دست آمده، استفاده دولت سوريه را از تسليحات شيميايي تأييد مي کند(!). اقدام نظامي عليه دولت سوريه ضروري و به جا بود. با مجموعه بي پاياني از نقض قوانين در سوريه مواجه هستيم. با شرکاي خود براي حل سياسي بحران سوريه تلاش مي کنيم(!).

اظهارات نماينده فرانسه

نماينده فرانسه در نشست اضطراري شوراي امنيت براي بررسي حملات کشورهاي غربي به سوريه مدعي شد: دولت سوريه از تسليحات شيميايي ويرانگر استفاده کرده است. کوچکترين ترديدي در استفاده دولت سوريه از تسليحات شيميايي نداريم(!). منشور سازمان ملل براي حمايت از مجرمان تدوين نشده است.
وي ادعا کرد: عاملان استفاده از تسليحات شيميايي(!) را بازخواست و دادگاهي خواهيم کرد. حملات شب گذشته واکنشي بود که به قانون مداري و مردم سوريه خدمت مي کند. برنامه تسليحات شيميايي سوريه بايد به طور کامل از بين برود(!).

روسیه درپایان پیش نویس قطعنامه ای را در شورای امنیت مطرح کرد که تجاوز نظامی آمریکا و متحدانش به سوریه را که ناقض منشور سازمان ملل متحد است محکوم می کند.

لازم به ذکر است شورای امنیت سازمان ملل در پی حمله سه کشور آمریکا، انگلیس و فرانسه به سوریه امشب تشکیل جلسه می دهد.

این جلسه به درخواست روسیه صورت می گیرد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا

 


شنبه 25 فروردین 1397 - 20:50:54