عطوان: ترامپ به دنبال باجگیری 5 تریلیون دلاری از عرب‌هاست!

پنج شنبه 23 فروردین 1397 - 22:54:52
عطوان: ترامپ به دنبال باجگیری 5 تریلیون دلاری از عرب‌هاست!

تهران- الکوثر: روزنامه نگار برجسته عرب ضمن انتقاد شدید از حکام کشورهای عربی خلیج فارس که تن به باج خواهی‌های آمریکا می‌دهند گفت آمریکا به بهانه حملات یازده سپتامبر سال 2001 قصد دارد از عربستان و قطر و امارات بیش از پنج تریلیون دلار به عنوان غرامت دریافت کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان در بخش تصویری پایگاه اینترنتی «رأی الیوم» گفت: دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا سودای تصاحب ثروتهای اعراب و پولهای آنان را در سر دارد. این برای اعراب و مسلمانان، بد و زشت است. او می‌خواهد ما بهای شکست سیاستهای پنجاه ساله آمریکا را بپردازیم. این مرد دروغگوست. تجارت چیز خوبی است اما این مرد، تاجر بسیار بدی است. این فرد باجگیر است اما جای تأسف دارد که ما وی را به باج خواهی تشویق می کنیم. این مصیبت است که او برای اولین بار ادعا کرد، ما در سوریه هفتاد میلیارد دلار هزینه کرده ایم و اعراب باید پاسخ خوبی ما را بدهند و این مبلغ را بازگردانند. قبل از این او گفته بود ما هفت تریلیون دلار در خاورمیانه از دست داده ایم اما هیچ نتیجه ای به دست نیاورده ایم و نتیجه آن جز کشتار و ویرانگری هیچ چیز دیگری نبوده و حتی نتیجه، معکوس بوده است.

عطوان افزود: ترامپ گفته است اگر آمریکا نبود حکام کشورهای عربی خلیج فارس دو هفته هم دوام نمی‌آوردند. می گوید اگر آمریکا نبود حکام عرب سوار هواپیماهای اختصاصی نمی شدند و در کاخ نبودند و حتی نمی توانستند هواپیماهای معمولی هم سوار بشوند. این مرد بی شرم و باج گیر است. ما به هیچ وجه این گونه باج خواهی را ندیده بودیم. عربستان سعودی در نشست سران کشورهای اسلامی در ریاض که بیش از یک سال پیش برای استقبال از ترامپ ترتیب داد پانصد میلیارد دلار به آمریکا هدیه داد. امارات نیز بیش از 150میلیارد دلار تسلیحات خریده است این به غیر از سرمایه گذاری‌ها و چیزهای دیگر است. قطر نیز همین طور حدود 30 میلیارد دلار سلاح و هواپیماهای اف15و اف16 خریداری کرده است. ترامپ بحرین را که از نظر نفتی فقیر است مجبور کرده است هواپیما بخرد... ترامپ هنگام سفر اخیر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به آمریکا گفت عربستان یک کشور بسیار ثروتمندی است ما باید سهم مان را از ثروت این کشور بگیریم!

عطوان از حکام کشورهای خلیج فارس خواست تسلیم باج خواهی های ترامپ نشوند و افزود: ترامپ اعلام کرد می خواهد نیروهایش را از سوریه خارج کند اما برخی کشورهای خلیج فارس التماس می کنند که نه نیروهایتان را از سوریه خارج نکنید و جنگ ادامه دارد. می گویند ما در سوریه شکست خوردیم و هفت سال است که برای سرنگونی نظام سوریه جنگیدیم و نظام سرنگون نشد. محمد بن سلمان ولیعهد به صراحت اعلام کرد این نظام و بشار اسد در قدرت باقی است. خب اگر باقی است پس بگذارید نیروهای آمریکایی از سوریه خارج شوند و این کشور آرام شود و مردم سوریه اندکی نفس بکشند!

سردبیر رای الیوم افزود: اگر آمریکا بخواهد به ایران حمله کند یا توافق هسته ای اش را لغو کند پاسخ ایران چگونه خواهد بود؟پاسخ با حمله به نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق خواهد بود. ترامپ این را به خوبی می داند. نیروی جدیدی به میدان آمده است. نشست اخیر سه جانبه سران ایران و روسیه و ترکیه از مهم ترین نشستهاست. این نشست بنیانگذار پیمان ورشوی شرقی در رویارویی با پیمان ناتوی غربی و آمریکایی است. این یک حقیقت است.

عطوان ادامه داد: دادگاهی در آمریکا از عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس خواسته است به خانواده های قربانیان حملات یازده سپتامبر سال2001 میلادی غرامت بدهند. برخی ارزیابی کرده اند غرامتهایی که اعراب و مشخصا عربستان و قطر و امارات باید بابت حملات یازده سپتامبر بپردازند بیش از پنج تریلیون دلار است تا پولهایی که آمریکا در خاورمیانه به مبلغ هفت تریلیون دلار هزینه کرده است جبران شود. ما را می دوشند. حتی از یک دلار ما هم نمی گذرند!... از برادرانمان در کشورهای عربی خلیج فارس می خواهیم به این باج خواهی پایان دهند.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرام فارسی الکوثر  اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 23 فروردین 1397 - 22:52:25