پارلمان اروپا: برجام نباید گروگان آمریکا باشد

پنج شنبه 23 فروردین 1397 - 17:12:34
پارلمان اروپا: برجام نباید گروگان آمریکا باشد

تهران- الکوثر: کمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا امروز پنجشنبه در جلسه ای ضمن تاكید بر اهمیت حفظ «برجام» برای امنیت این قاره، تاكید كرد اروپا باید برای خارج كردن برجام از گروگان دولت آمریكا تلاش كند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در آغاز جلسه كمیسیون روابط خارجی پارلمان اروپا، «دیوید مك آلیستر» رئیس این كمیسیون در سخنانی اهمیت برجام و ضرورت حفظ آن را مورد تاكید قرار داد. وی گفت: پارلمان اروپا بارها حمایت خود را از برجام اعلام كرده است اما این به معنای آن نیست كه ما اختلافی با ایران نداریم. بلکه معتقدیم مسائل اختلافی دیگر باید خارج از برجام مورد رسیدگی قرار گیرد و جهان بدون برجام جای امن تری نخواهد بود.

وی درباره تاثیرات خروج آمریکا از برجام نیز گفت: بازگشت تحریم های آمریكا بطور مستقیم بر شركتهای اروپایی تاثیر خواهد داشت، اما تاثیر مستقیمی بر صادرات نفت ایران نخواهد گذاشت.

در ادامه این جلسه «الی گرانمایه» عضو شورای اروپایی روابط خارجی (ECFR) با اشاره به ورود «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی كاخ سفید و «مایك پمپئو» به عنوان وزیر خارجه آمریكا پیش بینی کرد واشنگتن با تشدید فشارها بر اروپا تلاش خواهد كرد تا كشورهای این قاره را نیز در نقض برجام شریك جرم كند.

وی با ارائه راهكارهایی خواستار حفظ موضع متحد و یكپارچه 28 كشور عضو اتحادیه اروپا علیه تدابیر آمریكا در مورد برجام شد و افزود: سران آلمان و فرانسه در دیدارهای خود در هفته های آینده با رئیس جمهوری آمریكا باید پیام موضع واحد اروپا را منتقل كنند. وی در عین حال گفت كه اروپا باید به همكاری با آمریكا در سایر مسائل مورد اختلاف ادامه دهد اما اروپایی ها باید دقت كنند كه امتیازات مهمی خیلی زود به آمریكاییها ندهند چون این امر سقف خواسته های آنها را بالا می برد.

گرانمایه تاكید كرد: سه كشور اروپایی طرف برجام و همچنین مسئولان سیاست خارجی اتحادیه اروپا باید از طریق مذاكرات با دولت و كنگره آمریكا تلاش كنند تا برجام را از گروگان دولت یا رئیس جمهوری آمریكا خارج كنند. این كارشناس شورای اروپایی روابط خارجی در عین حال گفت كه اروپا باید برنامه ریزی اضطراری برای حالت خروج احتمالی آمریكا از برجام را نیز داشته باشد و در این زمینه لازم است كه سه قدرت اروپایی از سطح اتحادیه اروپا نیز فراتر بروند و ائتلافی با حضور چین و روسیه و دیگر قدرتهای اقتصادی آسیایی مانند هند و كره جنوبی بسازند، زیرا این كشورها نیز در خصوص تبعات بلندمدت بازگشت احتمالی تحریمهای ثانویه آمریكا نگرانی دارد.

به گفته گرانمایه، مقامات ایران به دقت اقدامات اروپا را زیر نظر دارند و كشورهای این قاره باید بتوانند بسته مشوق های لازم و قوی به ایران ارائه كنند و موانع همكاری های بانكی را از میان بردارند تا این كشور با تامین منافعش به ماندن در برجام حتی با خروج آمریكا متقاعد شود. همچنین فرانسه و انگلیس باید در شورای امنیت با موضوع بازگشت تحریمها مقابله كنند. گرانمایه در عین حال گفت اروپا باید راه بازگشت آمریكا به برجام را نیز باز بگذارد.

در این جلسه همچنین «كورنلیوس آدبار» عضو اندیشكده «كارنگی اروپا» منافع اتحادیه اروپا در مذاكرات هسته ای از سال 2003 تا حصول برجام را مورد تاكید قرار داد و گفت: این منافع در سه حوزه جلوگیری از اشاعه سلاح هسته ای، جلوگیری از جنگ در خاورمیانه و همچنین نشان دادن اهمیت اتحادیه اروپا در عرصه جهانی همچنان به قوت خود باقی است و اروپا این منافع را دنبال می كند.

وی خاطرنشان كرد كه هدف جلوگیری از جنگی دیگر در خاورمیانه بخصوص با توجه به توییت های دونالد ترامپ از فوریت بیشتری هم برخوردار شده است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 23 فروردین 1397 - 17:11:42