چرخش ولیعهد سعودی از وهابیت انگلیسی به اسلام آمریکایی!

سه شنبه 21 فروردین 1397 - 7:9:53
چرخش ولیعهد سعودی از وهابیت انگلیسی به اسلام آمریکایی!

تهران- الکوثر: محمدبن عبدالوهاب نسخه اسلام انگلیسی موسوم به وهابیت را در عربستان تولید کرد و اکنون به نظر می رسد محمدبن سلمان با انکار وهابیت، در راه پیاده کردن نسخه اسلام امریکایی گام بر می دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محمدبن سلمان ولیعهد عربستان در سفر اخیر خود به آمریکا دو مصاحبه با نشریات آتلانتیک و تایم داشت که بخش هایی از صحبت های او در این دو مصاحبه در باره وهابیت بسیار مهم بود و جا دارد که از دیدگاه کارشناسان فن بارها مورد بحث و گفتگو قرار گیرد چرا که به نظر می رسد این سخنان تنها در مقام حرف نیسته بلکه عملا گام هایی در عربستان در حال برداشته شدن است که این گمان را به وجود آورده است که احتمالا بن سلمان در حال به زباله دان انداختن نسخه اسلام انگلیسی موسوم به وهابیت است.

صرف نظر از اقدامات تهاجمی و بی فایده بن سلمان در سیاست خارجی، او در حوزه داخلی سودای اجرای طرح چشم انداز 2030 را می پروراند که می تواند به دگرگونی عظیم در عربستان منجر شود. او در بستر اجرای این طرح، به سرعت دست به کار شده است و با به رسمیت شناختن بخشی از حقوق زنان و دیگر اقداماتی که خوشایند درالفتوای این کشور نیست، عملا پیامدهای رویارویی با تفکرات افراطی وهابیت را به جان خریده است.

البته او برای در امان ماندن از گزند روحانیون وهابی، ایران را سپر بلای خود کرده ومدعی شده است که جریان افراط گرایی پس از انقلاب اسلامی ایران در از سال 1979 در کشورش ریشه دوانده است.

ولیعهد عربستان در این دو مصاحبه منکر وهابیت شده است گویا اصلا در این کشور محمدبن عبدالوهابی وجود نداشته که این آئین را بنیان نهاده و بریتانیا برای نابودی امپراتوری عثمانی به اندیشه های او آب وتاب داده است.

او در دو مصاحبه با نشریات آتلانتیک و تایم در پاسخ به سوال کلیدی درباره وهابیت و نقش عربستان در ترویج افراط گرایی در مدارس دینی که در سراسر جهان تاسیس کرده است و از دل این مدارس گروه‌های تروریستی چون القاعده، بوکوحرام وسپاه صحابه و... تولید می شوند به انکار متوسل شده و گفته است شیوه ای که اسلام اجرا می شود در برخی کشورهای معدود و از جمله عربستان سعودی، شیوه واقعی اسلام نیست. او با جرات وهابیت را انکار نموده و با تحریف تاریخ مدعی شده که این خط مشی افرادی است که بعد از سال 1979 اسلام را به گروگان گرفتند.

او از اسلام باز و تغییراتی در سطح معیارهای فرهنگی و اجتماعی سخن گفته است که منافع عربستان را تامین نماید و البته پیشتر او فرمان داده بود تا کمیته ای هم برای تغییر محتوای کتب درسی و دینی در داخل و همچنین تغییر محتوای آموزه های دینی که در مدارس وابسته به عربستان در سراسر جهان تدریس می شود ایجاد شود. مدارسی که تنها تولیدات آنها پرورش گروه های تروریستی چون القاعده، داعش ، بوکوحرام، سپاه صحابه، لشکر جنگهوی و دهها گروه تروریستی دیگر است که با تکفیر دیگران هزاران انسان بی گناه را به قتل رسانده اند و اکنون هم تهدید این گروهها گریبان پرورش دهندگان این افکار را در اروپا گرفته است.

روزگاری محمدبن عبدالوهاب بر اساس برداشت های تعصب آمیز شخصی خود وهابیت را بنیان نهاد و انگلیس هم برای نابودی امپراتوری عثمانی وضربه زدن به مسلمانان در ترویج افکار محمدبن عبدالوهاب از او حمایت کرد و حالا محمدبن سلمان آمده است از نسخه دیگری از اسلام سخن می گوید اما اسلامی که او از آن سخن می گوید نیز همچون اسلام محمدبن عبدالوهاب با اسلام واقعی سنخیتی ندارد و قرار است نسخه اسلام انگلیسی که روزگاری منافع غرب را تامین می کرد به نسخه اسلام آمریکایی تبدیل شود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرام فارسی الکوثر  اینجا کلیک کنید


سه شنبه 21 فروردین 1397 - 7:9:46