رأی الیوم: آینده جدیدی در انتظار عراق است

شنبه 18 فروردین 1397 - 21:14:56
رأی الیوم: آینده جدیدی در انتظار عراق است

تهران - الکوثر: روزنامه اینترنتی ­رأی الیوم نوشت پس از برگزاری انتخابات مجلس در عراق، آینده جدیدی در انتظار این کشور است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،رأی الیوم که از لندن به روز می شود در یادداشتی به قلم «مها بربار» نوشت نخستین انتخابات مجلس عراق پس از جنگ دشوار این کشور علیه تروریسم و بازپس گیری شهرها و بخش هایی که در اشغال سازمان «دولت اسلامی عراق» (داعش) بود روز دوازدهم ماه مه برگزار می شود. تا همین اواخر، نیروهای سیاسی عراق درباره تعیین زمان برگزاری انتخابات پارلمانی با یکدیگر اختلاف نظر داشتند و برخی احزاب و گروه های سنی خواستار تعویق انتخابات بودند و معتقد بودند به علت اینکه شمار زیادی از آوارگان به علت نبرد با داعش، خانه ها و شهرهای خود را ترک کرده اند، امکان برگزاری انتخابات وجود ندارد زیرا آنها بویژه ساکنان استان های غربی نمی توانند در انتخابات شرکت کنند اما حیدر العبادی نخست وزیر عراق با تکیه بر مهلت های‌ قانونی، دوازده مه را زمان برگزاری انتخابات اعلام کرد و به این جنجال پایان داد. انتخابات پارلمانی عراق به این علت حایز اهمیت است که به دوره های ریاست جمهوری، نخست وزیری و ریاست پارلمانی عراق پایان می دهد و با انتخاب سه رئیس جدید و منتخب، وضعیت سیاسی جدیدی در عراق آغاز خواهد شد.
انتخابات پارلمانی عراق همچنین دارای اهمیت دیگری است، این انتخابات با انتخابات سال 2003 که پس از اشغال عراق توسط آمریکا برگزار شد، تفاوت دارد. با نگاه اجمالی به فهرست های ائتلافات انتخاباتی می توان متوجه چنددستگی های ائتلافات سنتی و حتی احزابی شد که پس از سقوط نظام سابق عراق بر اساس جناح بندی های طائفه ای و قومی تشکیل شده است.
در میان شیعیان، حزب «الدعوه الاسلامیه» به عنوان یکی از مهمترین احزاب رقابت کننده در انتخابات، با دو فهرست «ائتلاف دولت قانون» به ریاست نوری مالکی و دیگری «ائتلاف النصر» به ریاست حیدر العبادی نخست وزیر عراق در انتخابات شرکت می کند.
حیدر العبادی در تلاش برای تصدی دوره دوم نخست وزیری عراق، بر پیروزی های نظامیان عراقی در برابر داعش و بازپس گیری شهرهای بزرگ در غرب این کشور و اعلام پیروزی بر داعش تکیه دارد . حیدر العبادی همچنین بر سیاست فضای باز در برابر کشورهای همجوار و توانایی در ایجاد توازن در روابط خارجی عراق بویژه امریکا و عربستان از یک سو و ایران از سوی دیگر متکی است.
ائتلاف «الفتح المبین» به ریاست هادی العامری رقیب حقیقی ائتلاف النصر به ریاست حیدر العبادی است. ائتلاف الفتح المبین متشکل از جناح های سیاسی احزابی است که نیروهای بسیج مردمی به همراه مجلس اعلای اسلامی عراق تشکیل داده اند. ائتلاف الفتح المبین شریک مهمی در پیروزی بر داعش به شمار می رود و نیروهای بسیج مردمی به علت نقشی که در آزادی شهرهای عراقی از چنگال تروریسم داشتند از حمایت وسیع مردمی برخوردارند. عمار حکیم نیز از مجلس اعلای اسلامی عراق جدا شد تا از طریق «جنبش الحکمه» به طور جداگانه در انتخابات شرکت کند. حنان فتلاوی نماینده پارلمان عراق نیز با جدایی از ائتلاف دولت قانون جنبش «اراده» را تشکیل داد و جریان صدر از طریق ائتلاف با کمونیست های عراقی فهرست سائرون را تشکیل دادند.
سنی های عراق نیز به دو فهرست «ائتلاف ملی» به ریاست ایاد علاوی، سلیم الحبوری و صالح المطلک به همراه برخی مقامات سنی نیروهای بسیج مردمی و ائتلاف «القرار العراقی» متشکل از اسامه النجیفی، اثیل النجیفی و ظافر العانی تقسیم شده اند.ائتلاف القرار العراقی شعار مدنیت سرمی دهد و خواستار آشتی ملی حقیقی است.
در کردستان عراق نیز احزاب دمکراتیک کردستان و اتحادیه میهنی کردستان، برای نخستین بار با دو لیست جداگانه در انتخابات شرکت می کنند.
این فهرست های انتخاباتی حامل پیامهای زیادی هستند، به طوری که می تواند بیانگر چند دستگی ها به عنوان نوعی پیچیدگی در اوضاع سیاسی عراق یا نوعی پختگی سیاسی باشد. همه این ها نشان می دهد آینده جدیدی در انتظار این کشور است و تکمیل فرایند تغییر در گرو ائتلافاتی خواهد بود که پس از راهیابی احزاب عراقی به پارلمان تشکیل خواهدشد.


برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر کلیک کنید


شنبه 18 فروردین 1397 - 14:13:54

دسته بندی :