چه کسی برنده رویارویی نظامی بین ایران و عربستان خواهد بود؟

جمعه 17 فروردین 1397 - 17:59:39
چه کسی برنده رویارویی نظامی بین ایران و عربستان خواهد بود؟

تهران- الکوثر: روزنامه ایرلندی «آیریش اگزمینر» با اشاره به این که اقدامات ولیعهد سعودی آینده عربستان را نامطمئن می‌سازد افزود، اگر این کشور وارد رویاوریی نظامی با ایران شود، از ایران شکست خواهد خورد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «آیریش اگزمینر» در مقاله‌ای به قلم «اشلومو آورینزی» استاد علوم سیاسی دانشگاه هیبرو در قدس اشغالی و مدیر کل سابق وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی، نوشت: اصلاحاتی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، در رابطه با سیاست‌های خارجی و اقتصادی کشورش در پیش گرفته است، ممکن است این کشور را به بی‌ثباتی بکشاند.

هرچند رسانه‌های غربی در خصوص برخی از این اصلاحات پوشش خبری مثبت داده‌اند، زیرا شاید این نوع اقدامات باعث کاهش سلطه ظالمانه‌ی وهابیت در عربستان سعودی شود، ولی بعضی از این سیاست‌های جدید ممکن است برای حاکمان این کشورِ پادشاهی، مشکل‌ساز شود. به عنوان مثال، برنامه «مبارزه با فساد» که محمد بن سلمان راه انداخته است، باعث دستگیری و نارضایتی صدها تن از شاهزاده‌های سعودی شده است. گزارش‌ها حاکی از آن است که بسیاری از این افراد، پس از توافق با پرداخت مبالغ هنگفتی از دارایی‌های خود به دولت عربستان سعودی، آزاد شده‌اند.

حتی اگر اصلاحات محمد بن سلمان موفقیت‌آمیز باشد، کاملاً مشخص است که وی در نظر دارد وقتی جانشین پدرش شود، به عنوان حاکمی مستبد و خودرأی در عربستان سعودی حکومت کند. این در حالی است که تاکنون شاهزاده‌های سعودی به‌صورتی غیرمتمرکز، قدرت را میان خود تقسیم می‌کردند و هریک از آنان بخشی از این کشور و امورِ آن را اداره می‌کردند که باعث رضایت شاخه‌های مختلف فرزندان خاندان آل سعود می‌شد.

مزید بر علت این است که روش سیاسی یک‌دنده‌ی محمد بن سلمان پیامدهای منفی بین‌المللی نیز درپی دارد. به عنوان مثال، مواضع بیش از پیش سختگیرانه‌ی بن‌سلمان علیه ایران و بلندپروازی‌های منطقه‌ای این کشور، باعث بدتر شدن اختلافات فرقه‌ای و عمیق‌تر شدن شکاف‌های میان فرقه‌های سنی و شیعه در منطقه شده است.

رویکرد بن سلمان، که شامل سخنان اشتباه و دارای اطلاعات غلط درباره ایران است و مثلاً ایران را با آلمانِ نازی مقایسه کرده است، به هیچ‌وجه برای ثبات منطقه‌ای مفید نیست. ناگفته نماند که کشورهای سنی، مانند مصر و اردن و همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، از اظهارات ضد ایرانی بن سلمان خشنود شده و از این نوع اظهار نظرها علیه ایران حمایت می‌کنند.

علاوه بر این، مداخله‌ نظامی محمد بن سلمان در یمن با شکست مواجه شده است و تصمیم وی برای محاصره‌ اقتصادی قطر -کشوری کوچک ولی بسیار ثروتمند در حاشیه خلیج فارس که سلطه‌طلبی عربستان سعودی را به چالش کشیده است- نتایج معکوس دربر داشته است. به همین منوال، تلاش‌های سال گذشته‌ی محمد بن سلمان برای برکنار کردن سعد حریری، نخست وزیر لبنان، در سال 2017 به صورتی افتضاح‌آمیز، که مایه‌ی آبروریزی برای عربستان سعودی بود، پایان یافت.

جهت گیری آینده‌ی عربستان سعودی و مشکلات داخلی احتمالی این کشور را نمی‌توان به‌سادگی پیش‌بینی کرد، ولی در جبهه‌ی بین‌المللی این نگرانی وجود دارد که تشدید تنش‌های محمد بن سلمان با ایران، ممکن است از کنترل خارج شود. به‌رغم تمام تسلیحاتی که عربستان سعودی اخیراً از آمریکا خریداری کرده است، این کشور در رویارویی نظامی با ایران، شکست خواهد خورد. اگر چنین تقابل نظامی میان این دو کشور رخ دهد، ما باید امیدوار باشیم که آن جنگ، به جنگِ گسترده‌ترِ منطقه‌ای تبدیل نشود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


جمعه 17 فروردین 1397 - 17:59:2