دستاوردهای ایران و سوریه در نشست آنکارا از نگاه عطوان

جمعه 17 فروردین 1397 - 10:27:51
دستاوردهای ایران و سوریه در نشست آنکارا از نگاه عطوان

تهران- الکوثر: نویسنده و روزنامه نگار مشهور عرب نوشت ایران و سوریه به عنوان دو کشور متحد، دستاوردهای بزرگی از نشست سه جانبه در ترکیه نصیب خود کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه اینترنتی رأی الیوم در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان نوشت: مسکو روز چهارشنبه در نشست سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه بطور کامل از ترکیه در دو مسأله مهم جانبداری کرد: نخستین مسأله اجازه ندادن به کردها برای تشکیل نظام سیاسی مستقل در شمال سوریه و دومین مسأله مخالفت با حضور آمریکا در قالب مبارزه با تروریسم بود.

بیانیه پایانی این نشست گامهای اساسی در مسیر تقویت ائتلاف راهبردی بین این سه قدرت و ترسیم نقشه جدیدی نه تنها برای سوریه بلکه برای سراسر منطقه برداشت.

واضح است که بیانیه پایانی نشستها، همه توافقهای سرّی سران این سه کشور به ویژه تصممیات اتخاذ شده در دیدارهای دو جانبه پشت درهای بسته را منعکس نمی کند اما از این بیانیه می توان برداشت کرد یک محور راهبردی سه جانبه به رهبری قدرت بزرگی که با سرعت موشکهای «کروز» در حال رشد است یعنی روسیه و عضویت دو قدرت بزرگ منطقه ای یعنی ایران و ترکیه در حال تقویت و نیرومند شدن است. این محور راهبردی، نقش اساسی در مسائل جنگ و صلح منطقه خواهد داشت و به روی دیگر کشورها مثل سوریه و عراق که در مسیر بهبودی قرار دارند برای پیوستن به این محور، باز است.

سه محور مهم در بیانیه پایانی این نشست تصریح شده است. نخست: مقابله با طرحهای جدایی طلبانه در سوریه که وحدت و تمامیت ارضی سوریه را تهدید می کند و هدف آن تضعیف امنیت ملی کشورهای همسایه یعنی عراق، ترکیه و ایران است.

دوم: مخالفت با ایجاد وضع جدید در سوریه در پوشش مبارزه با تروریسم که با هدف استمرار بخشیدن به نزاع است و این علامت واضح درباره حضور نیروهای آمریکایی و شاید بعدا نیروهای فرانسوی و پایگاههای نظامی دائم آمریکا به ویژه ائتلاف کردی- آمریکایی است.

سوم: پایبندی به حاکمیت سوریه و ثبات آن و تکیه بر گفتگوهای سوچی که راهکاری برای حل سیاسی در سوریه و جستجوی حل و فصل دائم در این کشور است.

اگر به برخی جزئیات اشاره کنیم می توانیم بگوئیم رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه عزم خود را جزم کرد و تصمیم گرفت اگر نگوئیم همه بلکه بیشتر تخم مرغهایش را در سبد دوستش پوتین قرار دهد و تصمیم گرفت پیمان راهبردی با روسیه تشکیل و به آمریکا و کشورهای اروپایی و دقیقا پیمان ناتو حتی شده برای مدتی پشت کند.

تصمیم روسیه برای تسریع در تحویل سامانه «اس 400» به ترکیه که قرار شد در ژوئیه 2019 انجام شود نشانه موضعگیری راهبردی جدید ترکیه و دستیابی اردوغان به تفاهمات بی سابقه با همتای روسی اش است و شاید این تفاهمات شامل راه حل سیاسی مورد توافق در ارتباط با موضوع سوریه باشد که چند مساله دشوار مثل آینده شهرهای ادلب و عفرین خارج از حاکمیت سوریه و شکل، هویت و ساختار دولت جدید سوریه باشد.

زمان اعلام تثبیت معامله موشکهای «اس 400» روسیه با ترکیه و جلو انداختن زمان تحویل این موشکها در شرایطی که هیئت نظامی آمریکا در آنکارا حضور داشت و می خواست مانع ایجاد کند و پشنهادهای وسوسه کننده ای به ترکیه برای خرید موشکهای پاتریوت نوع بسیار پیشرفته بدهد، برای دونالد ترامپ و دولت و ژنرالهایش شوکه کننده بود و بعید نیست این معامله موشکی روسیه سبب شده باشد که ژنرالهای نهاد نظامی آمریکا برای باقی ماندن نیروهای آمریکا در شمال سوریه اعمال فشار کرده باشند با تقویت این باور که آمریکا متحد ترکیه ایش را از دست داد و باید متحد کردی را به عنوان جایگزینی در منطقه حفظ کند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران که با پوتین دیداری پشت درهای بسته داشت نماینده متحد سوری بود و به عنوان نماینده کشور خود در این نشست دیدگاههایش را در اظهارات مطبوعاتی کوتاه بیان کرد که تاکید می کند دو متحد ایران و سوریه دستاوردهای بزرگی را محقق کردند که می توان در سه هدف خلاصه کرد.

نخست : تأکید بر امنیت و ثبات سوریه و تمامیت ارضی آن و پایبندی سه کشور به این امر

دوم : بازگشت آوارگان سوری به شهرها و روستاهایشان که این بازگشت نمی تواند بدون آتش بس دائم محقق شود.

سوم: تعیین آینده سوریه و سرنوشت آن با اراده ملت سوریه که این به معنی تثبیت حفظ دولت سوریه به ریاست بشار اسد است.

در پایان می گوئیم ما یک پیمان سیاسی ،نظامی، امنیتی و راهبردی پیش رو داریم که می تواند همتای پیمان ناتو و وارث پیمان ورشو با رنگ و بوی اسلامی (شیعی- سنی) و مسیحیت ارتدوکسی باشد و این خویشاوندی دینی مذهبی تکثرگرا شاید یکی از علل توانمندی و دوام آن باشد به ویژه اینکه احتمال نزاع در منطقه در سایه دولت جنگ طلب آمریکا که با کنار زدن تیلرسون و مک مستر و آمدن مایک پمپئو و جان بولتون تکمیل شده ، زیاد است.

این نشست سران سه رئیس جمهور باهوش بوده است که طرحها و دیدگاههای راهبردی خود را به شیوه ای حساب شده اجرا می کنند و برای ما دردناک است که یک رهبر عربی در میانشان حضور ندارد با اینکه همه مسائل، دغدغه ها و آینده کشورهای ما محور توجهات این سه رئیس جمهور را تشکیل می دهد.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی فارسی شبکه الکوثر اینجا کلیک کنید


جمعه 17 فروردین 1397 - 10:27:33