عطوان: اردوغان برای چه کسی لباس رزم پوشید؟

سه شنبه 14 فروردین 1397 - 11:2:18
عطوان: اردوغان برای چه کسی لباس رزم پوشید؟

تهران- الکوثر: روزنامه نگار برجسته عرب لباس رزم پوشیدن اردوغان هنگام سرکشی به یک پاسگاه مرزی در استان هاتای در مرز سوریه را پیامی به طرف‌های خارجی، به ویژه آمریکا و فرانسه دانست مبنی بر این که او آماده مقابله نظامی با کردها و جلوگیری از تشکیل منطقه تحت سیطره کردها در نوار مرزی شمال سوریه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، عبدالباری عطوان در رای الیوم نوشت، لباس رزم پوشیدن اردوغان در سرکشی به یک پاسگاه مرزی در منطقه هاتای یا انطاکیه نزدیک مرز سوریه به همراه ژنرال خلوصی آکار رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه و شماری دیگر از فرماندهان نظامی بلندپایه این کشور نشان می دهد اردوغان با این کار قصد دارد پیامی در درجه نخست به طرف های داخلی در ترکیه و در درجه دوم به جهان خارج به ویژه متحدانش در آمریکا و ناتو بفرستد مبنی بر این که او آماده رویارویی نظامی با کردها و جلوگیری از تشکیل منطقه تحت سیطره آنان در نوار مرزی شمال سوریه با ترکیه است.

رای الیوم افزود: بعد از سیطره ارتش ترکیه بر شهر عفرین و حدود دوهزار کیلومتر مربع از مناطق اطراف آن، این پیروزی ها بدون پیشروی نیروهای ترکیه به سمت شهر منبج و سیطره بر آن ناقص می‌ماند -نمی‌گوییم بی‌ارزش است- زیرا سیطره بر منبج راه را به روی سیطره ارتش ترکیه بر دیگر شهرهای تحت سیطره نیروهای سوریه دموکراتیک مثل رقه و حسکه و قامشلی و عین العرب (کوبانی) باز می‌کند.

عطوان ادامه داد: حمله به منبج بزرگترین چالش برای رئیس جمهور اردوغان و ارتش او خواهد بود که دومین ارتش بزرگ ناتو به شمار می‌رود زیرا آمریکا تا این لحظه مصمم است از نیروهای کرد مورد حمایت خود پشتیبانی کند و به ارتش ترکیه اجازه سیطره بر مناطق تحت کنترل آنان را ندهد حتی اگر این کار به رویارویی نظامی منجر شود.

آمریکا برای تاکید بر جدی بودن خود در حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک، 300 نظامی دیگر مجهز به دهها تانک و خودرو زرهی و جنگ افزارهای سنگین به منبج فرستاد. امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه نیز به اعزام نیروهای فرانسوی به منبج و مناطق تحت سیطره کردها در شمال سوریه برای کمک به نیروهای آمریکایی مستقر در این مناطق و پشتیبانی از تشکیلات در حال ایجاد کردها در این مناطق تهدید کرد.

به عبارت دیگر، ترکیه از نظر تئوری با دو قدرت نظامی بزرگ عضو ناتو یعنی آمریکا و فرانسه در خاک سوریه رو در رو است و گزینه ای جز جنگ ندارد چرا که اردوغان به شدت پیشنهاد رئیس جمهور فرانسه را برای ترتیب دادن گفتگویی بین ترکیه و کردها زیر نظر فرانسه رد کرد. رئیس جمهور ترکیه این پیشنهاد را توهین آمیز دانست و به سختی به همتای فرانسوی خود به علت پذیرش هیئتی از کردها تاخت و تاریخچه استعماری فرانسه و کشتارهای آن را در الجزایر و دیگر کشورها یادآور شد.

اجلاس سه جانبه ای که قرار است روز چهارشنبه در استانبول با حضور ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه، حسن روحانی رئیس جمهور ایران و اردوغان برگزار شود، نقشه درگیریها در خاک سوریه را در آینده، به ویژه نبرد در منبج، و احتمالا ماهیت آینده روابط بین دمشق و آنکارا را مشخص خواهد کرد.

عطوان در ادامه افزود: ایرانی ها و هم پیمانان سوری و روس آنها به سه علت اصلی چشم خود را به روی اشغالگری ترکیه در شهر عفرین و مناطق اطراف آن بستند:

نخست؛ متمرکز بودن آنها بر نبرد در غوطه شرقی و پافشاری بر بیرون راندن همه گروه های مسلح از این منطقه و پایان دادن به حملات خمپاره ای از این منطقه به دمشق، که این هدف اکنون به خوبی تحقق یافته است.

دوم؛ اقدام ارتش ترکیه به از بین بردن امکان تشکیل منطقه کردنشین در شمال سوریه که سرسپرده آمریکا و احتمالا اسرائیل خواهد بود، به نفع ایران و دولت ترکیه است و تا زمانی که هدف ترکیه اجرای این ماموریت باشد، هیچ مشکلی نیست ولی درباره حوادث بعدی، با توجه به شرایط آن زمان تصمیم گیری خواهد شد.

سوم؛ برخورد نظامی بین ترکیه از یک سو و آمریکا و فرانسه از سوی دیگر در منبج یا دیگر شهرهای کردنشین به معنای خروج نهایی ترکیه از پیمان ناتو و اردوگاه غرب و پیوستن آن به محور روسیه و ایران و احتمالا سوریه در مرحله بعد خواهد بود زیرا این تنها گزینه موجود پیش روی این کشور است.

سردبیر رای الیوم در ادامه نوشت: پیش بینی حوادث آینده دشوار است ولی آنچه در شرایط کنونی می توانیم بگوییم این است که رئیس جمهور ترکیه اردوغان حال و هوای جنگ دارد و به خوبی می‌داند که نمی‌تواند در میانه راه عملیات شاخه زیتون توقف و به سیطره بر عفرین اکتفا کند بدون آن که راهی منبج و سپس رقه و دیگر شهرها شود تا رویای کردها را برای دستیابی به استقلال به طور کامل از بین ببرد.

پرسشی که در این خصوص به طور جدی مطرح می شود این است که در صورت وارد شدن ترکیه به نبرد در منبج، آیا دو شریک ترکیه در اجلاس استانبول یعنی روسیه و ایران از این کشور حمایت سیاسی و نظامی خواهند کرد و اگر چنین حمایتی صورت گیرد بهای آن چه خواهد بود؟ آیا بازگرداندن ادلب و عفرین و شهرهایی مثل الباب و جرابلس به حاکمیت دولت سوریه بهای حمایت روسیه و ایران از ترکیه است؟

پاسخ دادن به این پرسش را به بعد از پایان اجلاس سه جانبه استانبول و تفاهم هایی که در آن به دست خواهد آمد موکول می‌کنیم. ارزیابی ما این است که اجلاس استانبول، از مهم‌ترین و در عین حال جدی‌ترین نشست‌ها به شمار می رود.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا کلیک کنید


سه شنبه 14 فروردین 1397 - 10:59:12