ديدار سران آمريکا و کره شمالي چه تاثيري بر برجام دارد؟

یک شنبه 20 اسفند 1396 - 4:42:0
ديدار سران آمريکا و کره شمالي چه تاثيري بر برجام دارد؟

تهران- الکوثر: ­برخي مقامات کنوني و پيشين غربي گفتند ديدار برنامه ريزي شده دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا و کيم جونگ اون رهبر کره شمالي، احتمال لغو توافق هسته اي با ايران توسط آمريکا را افزايش مي‌دهد. 

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه آمريکايي وال استريت ژورنال با اشاره به اين که ديدار ترامپ با رهبر کره شمالي احتمالا چند روز پس از ضرب الاجل دوازدهم ماه مه ترامپ برگزار مي‌شود، نوشت: ترامپ در اين تاريخ بايد تصميم بگيرد آيا تعليق تحريم هاي واشنگتن ضد ايران را تمديد کند يا خير. ترامپ به طور مکرر از توافق هسته اي با ايران انتقاد کرده و هشدار داده است احتمالا از امضاي تمديد تعليق تحريم ها خودداري خواهد کرد. اين اقدام، نقض مفاد توافقنامه هسته اي است و احتمالا باعث خواهد شد ايران فعاليت‌هاي مهم هسته اي خود را از سر بگيرد.
افراد ذيربط در توافق هسته اي ايران مدتهاست مي‌گويند سرنوشت اين توافقنامه، ممکن است بر ديپلماسي کره شمالي تاثير زيادي داشته باشد. اين افراد اين استدلال را مطرح کرده اند که خارج شدن ترامپ از توافق هسته اي سال 2015 با ايران موجب خواهد شد رهبر کره شمالي به اين نتيجه برسد که نمي تواند بر تضمين هاي امنيتي که وي به طور قطع در ازاي محدود کردن برنامه هسته اي پيونگ يانگ خواستار دريافت آنها از آمريکاست حساب کند.
اکنون برخي از همان افراد مي گويند بر عکس اين موضوع روي خواهد داد. در حالي که فرصت ديپلماسي با کره شمالي ناگهان فراهم شده است، ممکن است ترامپ متقاعد شود که از بين بردن توافق ايران مي تواند موجب تقويت موضع وي در برخورد با کره شمالي شود.
وندي شرمن مذاکره کننده ارشد هسته اي آمريکا در توافق هسته اي ايران که سال ها در دولت کلينتون هدايت ديپلماسي با کره شمالي را به عهده داشته است، گفت: «منطق اين است که اگر آمريکا از توافق ايران خارج شود، اين کار اعتبار آمريکا را تضعيف مي کند. با وجود اين، ترامپ ممکن است به سبب نحوه عملکرد خود تا حدودي معتقد باشد پاره کردن توافق هسته اي اين پيام را ارسال خواهد کرد که او درباره آنچه آن را توافقي بد مي نامد، مذاکره نمي کند. اين فاجعه خواهد بود زيرا ترامپ بعد از آن همزمان با دو بحران هسته اي روبرو مي شود». 
يک ديپلمات ارشد غربي ديگر گفت مذاکرات با رهبر کره شمالي احتمالا براي توافق ايران، خبري بد است. اين ديپلمات گفت: «اين خطر وجود دارد که ترامپ بگويد توافق ايران توافقي بد بود و ما به شما نشان خواهيم داد که کار چطور بايد انجام شود»! 
برخي منتقدان توافق ايران، با اين نظر موافقند. جيمز کارافانو معاون رئيس انديشکده آمريکايي بنياد هريتج که در حلقه انتقال قدرت ترامپ حضور داشته است گفت: «رئيس جمهور آمريکا در اين باره جدي است که توافق هسته اي ايران به اندازه کافي خوب نيست. کيم ياد خواهد گرفت اگر قرار است توافقي به دست بيايد، بايد اين توافق بسيار قاطع تر از برجام باشد»! 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

برای عضویت در کانال تلگرام فارسی الکوثر  اینجا کلیک کنید


یک شنبه 20 اسفند 1396 - 4:41:1