امارات: بازفهم پدیده حزب‌الله و رمزگشایی آن ضرورت دارد

سه شنبه 8 اسفند 1396 - 16:36:6
امارات: بازفهم پدیده حزب‌الله و رمزگشایی آن ضرورت دارد

تهران- الکوثر: امارت ابوظبی امروز سه شنبه سمیناری با عنوان «رمزگشایی از حزب‌الله» برگزار کرد که در آن کارشناسانی عربی و غیر عربی شرکت کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «مرکز سیاسات امارات» امروز سه‌شنبه میزبان نشستی با عنوان «رمزگشایی از حزب الله» بود و کارشناسانی از کشورهای عربی از جمله لبنان و کارشناسانی غیرعربی در آن حضور یافتند. 

روزنامه البیان امارات، با بیان این خبر نوشت که  دکتر «ابتسام الکتبی» رئیس مرکز مدعی شد «حزب‌الله ابزار اصلی طرح توسعه‌طلبانه ایران در منطقه است و در سالهای اخیر از بازیگری لبنانی به بازیگر منطقه‌ای تبدیل شده است». 

رئیس این مرکز اماراتی اعلام کرد که «بازفهم پدیده حزب‌الله و رمزگشایی آن» امروز ضرورت دارد.

به گفته این مسئول غیردولتی اماراتی، جلسه امروز برای توجه و بررسی ایدئولوژی حزب‌الله و ساختار و نقش سیاسی و نظامی آن و مطالعه پیشرفت آن با توجه به اهداف و شیوه‌هایش است. 

 در این نشست مطرح شد که [از نظر امارات و عربستان] خطر حزب الله در سلاح این حزب نیست بلکه در طرح سیاسی این حزب است که تلاش می‌کند ساختار کشور لبنان را از بین ببرد و خود حاکم باشد. 

یکی از سخنان دیگری که در این جلسه مطرح شد این است که [کشورهایی مثل امارات و عربستان] چطور می‌توانند بستر مردمی حزب‌الله را که چنین حزبی در آن شکل گرفته رمزگشایی کنند. 

لقمان سلیم از فعالان سیاسی لبنان که پیشتر یکی از اسناد ویکی‌لیکس آمده است که او یکی از منابع برای کسب اطلاع سفارت آمریکا در لبنان است، در این نشست گفت، حزب‌الله امروز کاملا از لبنان جداست. لبنان عملا منطقه نفوذ مشترک است و ایران سهام بیشتری در مقایسه با دیگران دارد.  

جوزف الاغا با طرح این سوال که حزب‌الله چطور می‌اندیشد و آیا این حزب،‌ حزبی منطقه‌ای است، ادعا کرد که حزب‌الله صرفا حزبی ایرانی یا لبنانی نیست. این حزب بر اساس شرایط منطقه و لبنان و گاهی طبق شرایط جهانی تغییر می‌کند. 

الاغا افزود که «از طریق مطالعه بیست و پنج ساله‌ای که داشته‌ام و در بیروت زندگی کرده‌ام و جنگ داخلی را دیده‌ام، من حزب‌الله را به چهار قسمت مرتبط با هم تقسیم می‌کنم... حزب‌الله بر قدرت نرم و سخت و هوشمند تمرکز دارد. حزب الله اکنون یکی از بازیگران اصلی نه در لبنان بلکه در کل منطقه است. حزب‌الله توانسته است که شاخه سیاسی داشته باشد. این حزب در سال 1982 وارد پارلمان و در سال 2005 وارد کابینه لبنان شد. جوزف نای این را قدرت هوشمند توصیف می‌کند... حزب‌الله اندک اندک توانست با دقت و ظرافت و گام به گام وارد بخش‌های مختلف زندگی در لبنان شود. 

به گفته جوزف الآغا، «آنچه آن را جامعه مقاوم [یا مقاومت] می‌نامند فقط روی مسائل نظامی متمرکز نیست بلکه سیستمی است که شامل مسائل دیگر می‌شود... حزب‌الله که در سال 1978 تشکیل شد، صرفا حزبی دینی نیست. این حزب در 24 فوریه جشن سالروز مناسبتی را برگزار کرد [سالروز تاسیس حوزه الامام المنتظَر] که نشان می‌دهد این حزب تا چه حد گسترده عمل می‌کند...».


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا


سه شنبه 8 اسفند 1396 - 16:33:1