به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، علیرضا منظری ، معاون اسبق سازمان هواپیمایی گفت: خلبان در نزدیکی فرودگاه درخواست کاهش ارتفاع داده بود.
منظری به تشریح سیستم ELT در هواپیماها پرداخت و اظهار داشت: ELT یا همانemergency locator transmitter فرستندهای است که نقطه وقوع سانحه را مشخص میکند این سامانه به سیستم هواپیما وصل میشود و پس از برقراری ارتباط با سیستم ماهوارهای، سیگنال ارسال میکند.
وی با اشاره به پیدا نشدن لاشه هواپیما ادامه داد: باید مشخص شود که چرا ELT هواپیمای سانحه دیده آسمان سیگنال ارسال نمیکند و البته باید شرکت هواپیمایی آسمان و سازمان هواپیمایی کشوری در این باره اظهارنظر کنند.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی ادامه داد: ممکن است ELT هواپیمای آسمان فعال بوده ولی پس از سانحه غیرفعال شده است یا آنکه اصلاً این هواپیما مجهز به ELT نبوده است.
منظری بیان کرد: البته اینکه عنوان میشود شرکت هواپیمایی آسمان آبونمان بابت خدمات ELT به شرکت ارائهدهنده خدمات این سیستم پرداخت نکرده است خود موضوعی است که باید بررسی شود ولی چندان موضوع پیچیدهای نیست زیرا رقم آبونمان، رقم زیادی نیست.
وی ادامه داد: از سوی دیگر موضوعی که باید بررسی شود این است که احتمال دارد به دلیل شرایط تحریم امکان پرداخت آبونمان برای هواپیمایی آسمان به آن شرکت بینالمللی فراهم نبوده است.
این کارشناس حمل و نقل هوایی گفت: شرکتی که خدمات ELT ارائه میدهد مؤسسهای بینالمللی است و عمده سهام آن متعلق به یک شرکت آمریکایی است؛ این مؤسسهای است که یک ماهواره تجسس و نجات را به فضا پرتاب کرده است و این ماهواره در فضا میچرخد؛ شرکتهای هواپیمایی عضو این مؤسسه میشوند و با پرداخت آبونمان خدمات ELT میگیرند یعنی هر زمانی که سانحهای برای هواپیما رخ دهد و یا ضربهای مهلک به آن وارد شود، این سیستم از هواپیما سیگنال میدهد و آن ماهواره این سیگنالها را دریافت میکند.
بیشتر بخوانید:
معاون اسبق سازمان هواپیمایی دراین حال با تأکید براینکه ELT جزو الزامات هواپیما نیست، گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا، هواپیماها الزاماً مجهز به ELT نیستند و این جزو مقررات و الزامات کتاب هواپیما هم نیست، البته در کتاب هواپیما ELT وجود دارد اما الزامی که حتماً برای پرواز به آن نیاز است، وجود ندارد و هر شرکتی میتواند آن را فعال یا غیرفعال کند.
نماینده اسبق ایران در ایکائو ادامه داد: اینکه از هواپیمای سانحه دیده آسمان سیگنالی ارسال نمیشود ممکن است این سیستم به هر دلیلی غیرفعال باشد یا اینکه اصلا احتمال دارد این ELT سیگنال میدهد و آن ماهواره تجسس و نجات هم دریافت میکند؛ بنابراین ضرورت دارد که موضوع را از آن مؤسسه پیگیری کنیم.
معاون اسبق سازمان هواپیمایی بیان کرد: اینکه عنوان میشود هواپیما به کوه برخورد کرده است حرفی کاملاً غیرکارشناسی و غیرمنطقی است و هیچکدام مفاهیمی مستند نیست.
وی ادامه داد: تنها چیزی که تا این لحظه تقریباً شفاف است این است که خلبان هواپیمای سانحهدیده آسمان آنجا که باید با مرکز کنترل بابت کاهش ارتفاع هماهنگ کند، هماهنگیها را انجام داده است و در نزدیکی فرودگاه بابت کاهش ارتفاع درست عمل کرده و شرایط عادی بوده است و درخواست کاهش ارتفاع از 21 هزار پا به 17 هزار پا داده است که به خلبان تأیید کاهش ارتفاع داده شده است.
منظری گفت: مشکل این بوده است که پس از این تقاضای کاهش ارتفاع، ارتباط رادیویی خلبان قطع میشود و این مهم است بررسی شود چرا ارتباطات رادیویی قطع شده است که پس از بازگشایی و خواندن جعبه سیاه همه این ابهامات رفع میشود.
وی بیان کرد: عدهای عنوان میکنند که شاید هواپیما به کوه برخورد کرده و ارتباط قطع شده است و بسیاری اظهارنظرهای دیگر؛ در حالی که اظهارنظر کارشناسی پس از خواندن جعبه سیاه خواهد بود و این همه حرفها غیرمستند است.
منظری همچنین اظهار داشت: چون هنوز به لاشه هواپیما دست نیافتهایم این امکان هم وجود دارد که هواپیما به صورت کامل منهدم نشده باشد و هنوز مسافرانی در آن زنده باشند، بنابراین ضرورت دارد که به سرعت به لاشه هواپیما برسیم.
هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان به شماره پرواز 3704 ساعت 8 صبح روز گذشته از فرودگاه مهرآباد به مقصد یاسوج پرواز کرد و 50 دقیقه پس از پرواز از رادار حذف و مکالمات خلبان و برج قطع شد؛ پس از آن اعلام شد که این هواپیما با کوه دنا برخورد کرده و سانحه در 14 مایلی فرودگاه یاسوج رخ داده است.
برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید
کانال تلگرامی الکوثرفارسی اینجا
دو شنبه 30 بهمن 1396 - 10:34:35